מרבית הרכבים שמשווקים בישראל הם כאלו שתוכננו ופותחו עבור אירופה. לרוב מדובר ברכבים קומפקטיים יחסית, אבל מדי פעם מגיעים ארצה גם רכבים גדולים יותר שתוכננו עבור השוק האמריקאי. ההבדלים ניכרים.
אמנם, יונדאי הוא מותג דרום-קוריאני שלרוב מוכר בישראל את הדגמים שמיועדים לאירופה, אך הפאליסייד שמגיע בימים אלו לישראל תוכנן ופותח עבור השוק האמריקאי - מה שאומר שיש לו לא מעט מאפיינים שונים מאלו שאנחנו רגילים לפגוש ברכבי הפנאי הנפוצים שנמכרים בישראל, בעיקר בתחום האבזור.
השוק האמריקאי מציב דרישות תובעניות מיצרני הרכב בכל הנוגע לרשימת הפיצ'רים והפינוקים, אבל האמת היא שלא מדובר רק בתחום הרכב: גם מוצרי צריכה אחרים נדרשים להציג מפרטים נדיבים יותר כאשר הם מעוניינים להשתלב בשוק האמריקאי. בפעם הבאה שאתם צופים בסדרה אמריקאית בנטפליקס, תעיפו מבט על המקררים הביתיים, למשל, ותשוו למה שיש לכם במטבח. לא נופתע אם תמצאו הבדלים.
בשנה החולפת מכרה יונדאי יותר מ-600 אלף רכבים בארה"ב, ועל אף משבר הקורונה - הגדילה את נתח השוק שלה וסיימה את השנה במקום השמיני מבין מותגי הרכב הנמכרים בארה"ב. ההצלחה של יונדאי בשוק האמריקאי נובעת בין היתר מההתאמה של המוצרים שנמכרים שם לדרישות התובעניות של השוק - וכשרכב כמו הפאליסייד מגיע לישראל, אנחנו זוכים ליהנות כאן מפירות ההשקעה הזאת.
לרגל ההגעה שלו ארצה, סקרנו את האביזרים והפיצ'רים שתמצאו בדרך כלל רק ברכבים שמיועדים לשוק האמריקאי. אז קחו לכם המבורגר וקולה, אנחנו מתחילים.
דלת תא מטען חשמלית חכמה
לרכב בגודל של הפאליסייד, שמתנשא לגובה של 175 סנטימטרים, יש מטבע הדברים דלת תא מטען גדולה וכבדה. כדי להקל על הפתיחה שלה, היא מצוידת כמובן במנועים חשמליים - אבל מעבר לפתיחה הרגילה באמצעות הכפתור, ישנה עוד אופציה שימושית שניתן להפעיל: דלת תא המטען גם מסוגלת להיפתח לבד, אם תעמדו ליד חלקו האחורי של הרכב למשך 3 שניות (כאשר המפתח נמצא בכיס, כמובן). הפתרון הזה נוח במיוחד כאשר מגיעים לרכב עם ידיים עמוסות בשקיות או בתיקים.
בנוסף, ניתן לכוונן את גובה הפתיחה המקסימלי של דלת תא המטען, וזה טוב משתי סיבות: ראשית, כדי להגביל את גובה הפתיחה שלה במידה ואנחנו חונים בחניון עם תקרה נמוכה, ושנית, כדי שנהגים נמוכים יחסית יוכלו להגיע בקלות לכפתור הסגירה.
צפייה בתוכן 7 פינוקים של רכבים אמריקאיים
מיזוג אוויר לכל דורש
בכל רכב יש מזגן, אבל ברכב עם 7 או 8 מושבים יש צורך בפיזור מתוחכם יותר של האוויר. בדרך כלל ברכבים מרובי מושבים יש פתחי מיזוג בשורה השניה; זה חשוב, אבל זה לא הכל. ברכבים אמריקאיים רבים, והפאליסייד בתוכם, יש בקרת אקלים עם 3 איזורי טמפרטורה נפרדים ופתחי מיזוג מתכווננים בתקרה שמפוזרים בכל שורות המושבים - כך שכל אחד מהנוסעים יוכל לבחור את עוצמת המיזוג שמתאימה לו. אפשר לבחור בטמפרטורות שונות לנהג, לנוסע שלצידו ולנוסעים מאחור, מה שגם יכול לחסוך מריבות ולהעניק לנהג "שקט תעשייתי" בנסיעות משפחתיות ארוכות.
חימום למושבים
"מי צריך את זה בישראל", זו התגובה האוטומטית שאנחנו רגילים לשמוע בנוגע לחימום המושבים. אבל את האמת צריך לומר: לא פעם בימי החורף, בשעות הבוקר הקרות או בערב בסוף יום עבודה ארוך, אנחנו מגיעים לרכב ומגלים שקר לנו. לנהוג עם מעיל זה לא נוח ואפילו מסוכן, ולמיזוג האוויר לוקח זמן לחמם את הרכב - מה גם שהוא מייבש את האוויר ולפעמים מעייף.
חימום המושבים הוא הפתרון האידיאלי: גם פועל במהירות, גם יוצר חום נעים בכל הגוף וגם מרפה את השרירים בנהיגות ארוכות, קצת כמו מקלחת חמה. בכל הגרסאות של יונדאי פאליסייד אפשר למצוא חימום מושבים מלפנים ואפילו מאחור.
אוורור למושבים
אז את בעיית הקור פתרנו. אבל מה עושים בימים החמים? מלבד בקרת האקלים המפוצלת, יש בגרסאות ה-Luxury וה-Limited של יונדאי פאליסייד גם אוורור למושבים הקדמיים. זה חשוב במיוחד לאור העובדה שמדובר במושבים בריפוד עור, אשר נוטה להתחמם בקיץ יותר ממושבים בריפוד בד. ובכלל - אנחנו כישראלים מעדיפים תמיד את פתרונות הקירור לימי הקיץ החמים.
קיפול מושבים בלחיצת כפתור
אם יש לכם 4 ילדים או יותר, אתם בטח מכירים את הסיטואציה: אחד הילדים צריך להיכנס לשורה השלישית ולשם כך צריך לקפל את מושבי השורה השניה, או שלפעמים צריך לקפל את אחד ממושבי השורה השלישית על מנת להגדיל את קיבולת תא המטען. בדרך כלל הפעולות האלו דורשות הרמה של מנופים, משיכת רצועות או הזזת ידיות, שמלווים בתנועות דחיפה ומשיכה של המושבים עצמם. לא תמיד זה קל או פשוט.
אצל יונדאי פאליסייד, כמו ברכבים אמריקאיים אחרים, העניינים קלים יותר: בלחיצה אחת על כפתור זזים מושבי השורה השניה ומתקפלים על מנת לפנות מקום ולהקל על הגישה לשורה השלישית. ואם בחרתם בגרסת ה-Limited, תגלו שמושבי השורה השלישית נהנים מקיפול חשמלי מלא, כך שניתן לסדר בקלות את תא המטען ולקבל את המקום הדרוש להעמסת חפצים.
צפייה בתוכן 7 פינוקים של רכבים אמריקאיים
הנעה מרחוק
כולנו מכירים את זה: אנחנו נכנסים לרכב שלנו אחרי כמה שעות טובות שבהן הוא חנה בחוץ, וחוטפים את החום העוצמתי לפנים. רכבים שחונים בשמש מגיעים בקלות לטמפרטורות של 70 מעלות או יותר, ובתנאים האלו לוקח לא מעט זמן למערכת המיזוג לקרר את הרכב. בפאליסייד פתרו את הבעיה: בכל הגרסאות יש מערכת להנעה בשלט רחוק, כך שניתן להניע את הרכב זמן רב לפני שנכנסים אליו וכך המיזוג מתחיל לפעול מבעוד מועד ואנחנו יכולים להיכנס לרכב נעים וממוזג.
גלגל הגה מחומם
אם החימום של המושבים עושה לנו נעים בגוף, צריך עוד פתרון לכפות הידיים - שכן בימים קרים באמת יחלוף זמן עד שהמיזוג יחמם את הרכב וכמובן שלא נוכל לנהוג עם כפפות. לשם כך מצויד הפאליסייד בחימום הגה בכל הגרסאות, שהופך את האחיזה בגלגל ההגה לנעימה בכל מזג אוויר.
יש לי וולוו - אני לא סוכן ולא קשור - אבל כל הפיצ'רים האלה קיימים גם ברכב שלי היברידי ניטען. בטח יש לו גם חימום במראות החיצוניות להמיס את השלג. - מאוד שימושי בארץ.