קונצרן הענק סטלנטיס המאגד בתוכו את כל מותגי פיג'ו-סיטרואן ופיאט-קרייזלר, הכריז כבר לפני כשנתיים, עוד כאשר דובר על קונצרן PSA בלבד, כי יחלו בניסויים להנעות מימן, אך עקב המורכבות של אחסון מימן יפעלו ראשית להטמעת הטכנולוגיה ברכבים מסחריים.
כעת, לאחר שחשמלו את כל הדגמים המסחריים, המותג הראשון להציג את הנעת תא-הדלק של הקונצרן הוא מותג פיג'ו על-בסיס פיג'ו אקספרט, אחיו התאום של סיטרואן ג'מפי ואופל ויוארו החדש (וגם טויוטה פרואייס). בסטלנטיס ציינו כי כל דגמי המסחריות בגודל בינוני של הקונצרן יזכו להנעה זו בהקדם.
הנעת תא-דלק היא בעצם הנעה חשמלית, כאשר הרכב עצמו מפיק את החשמל באמצעות תהליך כימי על-בסיס תדלוק במימן. לעומת מכוניות מימן אחרות, כדוגמת טויוטה מיראי, פיג'ו בחרו בשילוב חדשני יותר – הנעת פלאג-אין תא-דלק. המשמעות היא כי ניתן לתדלק את הרכב במימן או מאידך להטעינו בעמדת טעינה ככל רכב חשמלי אחר.
המנוע באקספרט המימני מספק 100 קילוואט (כ-136 כ"ס) ונתון מומנט של 26.5 קג"מ. התמסורת כמובן ישירה וההאצה ל-100 קמ"ש אורכת 15 שניות, עד למהירות מירבית של 130 קמ"ש. לרכב 3 מצבי נהיגה המשפיעים על עוצמת ההספק – חיסכון (60 קילוואט ו-19.3 קג"מ), רגיל (80 קילוואט ו-21.4 קג"מ) ו"כוח" (עוצמה מירבית).
תדלוק מיכל המימן (4.5 ק"ג) אורך 3 דקות בלבד וטווח הנסיעה עומד על 400 ק"מ (בתקן WLTP, הממתין לאישור סופי). הסוללה מסוג ליתיום-יון בגודל 10.5 קווט"ש מסוגלת לספק נסיעה חשמלית לטווח של 50 ק"מ, כאשר טעינה שלה אורכת שעה אחת בלבד בעמדת 32 אמפר (3 שעות בשקע ביתי 16 אמפר או 6 שעות בשקע 8 אמפר).
השילוב בין הנעה חשמלית להנעת מימן מאפשר לרכב, לטענת היצרנית, להגיב באופן חלק יותר לעומת מכונית בעלות הנעת מימן בלבד. כך למשל תחילת הנסיעה חלקה יותר ושקטה יותר ובהאצות ביניים או עליות המנועים פועלים יחדיו לטובת זמינות כוח טובה יותר.
במישור הפרקטי, פיג'ו אקספרט יוצע בשני אורכי מרכב (4.95 או 5.30 מטרים) המציע את אותם נפחי העמסה (עד 6,100 ליטרים) בדומה לגרסאות הדיזל או החשמל. כושר ההעמסה עומד על 1,100 ק"ג וכושר הגרירה הוא 1,000 ק"ג.
האבזור כולל פריטים כגון מסך מולטימדיה בגודל 7 אינץ' עם קישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, בלם יד חשמלי, מצלמת רוורס, העברת הילוכים Shift by Wire, חישוקי 17 אינץ' ובדומה לרכבים חשמליים אחרים ישנו גם צליל התרעה להולכי רגל הפעיל עד למהירות של 30 קמ"ש.
השיווק באירופה יחל באופן ישיר אל מול לקוחות מסחריים בצרפת ובגרמניה, כאשר עם התפתחות תשתיות המימן יורחב השיווק. כמו כן הייצור יחל בצרפת בסוף שנת 2021 ובעתיד יעבור אל גרמניה, רסלסהיים, למפעל ייצור ייעודי לרכבי תא-דלק.
למאמר זה התפרסמו 0 תגובות