לפני מספר שבועות
פרסמנו את החלטת הפרלמנט האירופי, שמאשרת את הצהרת האיחוד בדבר הפסקה מוחלטת של מכירת רכבים מונעי בנזין ודיזל החל משנת 2035. עם זאת, הזכרנו כי מדינות עם תעשיית רכב בולטת כמו גרמניה, ספרד, איטליה וצרפת הביעו התנגדות למהלך וביקשו להקל בדרישות או לדחות את התאריך. כעת מסתבר שהלחץ נשא פירות והחוק עדיין לא אושר סופית, בעיקר בשל התנגדותם של חברי מועצה גרמניים.
ההתנגדות המפתיעה הוסברה על ידם בדאגה מפני ההשפעה השלילית של ההחלטה על תעשיית הרכב במדינה - החשובה והגדולה באירופה. וכרגע נראה כי נציגי האיחוד וגרמניה מנסים למצוא נוסחת פשרה במסגרתה יתאפשר כנראה השימוש בדלקים סינטטיים שונים הנמצאים בפיתוח כבר שנים ארוכות, גם מעבר ל-2035. במקרה שכזה ניתן יהיה להמשיך ולהשתמש במנועי בעירה פנימית, אך עם זיהום מופחת.
בכך מנסה תעשיית הרכב לבלום את המעבר המהיר למנועים חשמליים שמשמעותו פיטורים נרחבים מחד, והענקת יתרון עצום ליצרניות רכב סיניות הנהנות באופן טבעי מעלויות ייצור נמוכות יותר מאידך. ובכל מקרה, אפשרות השימוש בדלק סינטטי (e-fuels) תעניק למנועי הבעירה הפנימית הקיימים חיים חדשים, וקטין את ההוצאות המיידיות של היצרניות בפיתוח מואץ עוד יותר של דגמים חשמליים חדשים.
נשיאת הנציבות האירופאית, הפוליטיקאית הגרמנית אורסולה וון דר ליין, נפגשה היום (א') עם הקנצלר הגרמני אולף שולץ בניסיון למצוא פשרה שתניח את דעת היצרניות ותאפשר כך לסיים את החקיקה החשובה.
את ההתנגדות הגרמנית הבהיר היטב שר התחבורה במדינה, וולקר וויסינג, שאמר כי "לא יתכן שמצד אחד הנציבות האירופאית מנסה לצמצם עד כמה שניתן את זיהום האוויר הנפלט מרכב, אך באותו זמן הופכת את השינוי הנדרש מהתעשייה לבלתי אפשרי עם חקיקה שלא ניתן לעמוד בה". או במילים אחרות, תעלה יותר מדי כסף ליצרניות הגרמניות שגם כך מתמודדות עם מציאות שיווקית קשה לאור התחרות הגוברת.
פורסם לראשונה ב- 06.03.23
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות