דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

ציון ירוק ודרגת זיהום אוויר רכב

Getting your Trinity Audio player ready...

לאחר הפרסום הראשוני על הרפורמה במיסוי הירוק, משחרר משרד התחבורה פרטים מלאים לגבי דרגות הזיהום והציונים הירוקים של כל רכב חדש הנמכר בישראל. במסגרת הרפורמה יועלה המס המוטל על רכישת רכב - העומד כיום על 72% - ל-92%, וינתן זיכוי לכל מכונית בהתאם לציון הירוק שלה, שבעצמו מושפע משורת פרמטרים הקשורים לזיהום אוויר.

כחלק מהרפורמה, נקבע כי על כל יבואן יהיה לפרסם את הציון הירוק של כל רכב חדש הנמכר בישראל על ידיו, ובנוסף הובטח כי תתפרסם רשימת דגמים מקיפה, יחד עם הציון הירוק ודרגת הזיהום המתאימה לכל דגם.

התוצאות הנובעות מהפרסום, מפתיעות, ונוגדות את טענת משרד התחבורה כי שיטת חישוב המס החדשה לא תשנה ואף תוזיל את מחיר רוב המכוניות החדשות. מפרסום הנתונים נובע כי רוב המכוניות הנפוצות בישראל דווקא יתייקרו. כך למשל, רוב המכוניות המשווקות בקטגוריית המשפחתיות בקבוצה 2, למשל מאזדה 3, שברולט קרוז ופורד פוקוס יתייקרו בכמה אלפי שקלים, בהתאם לדרגת הזיהום.

יתרה מזאת, צפויה עלייה משמעותית עוד יותר במחירי המשפחתיות הגדולות, דוגמת מאזדה 6, פורד מונדיאו ושברולט מאליבו, ואלו צפויות להתייקר בשיעורים משמעותיים יותר. למעשה, 57% מהמכוניות הנמכרות בארץ נמצאות בדרגות הזיהום 14-15, ו-37% מהמכוניות החדשות נמצאות בקבוצה 15 לבדה, ולא יקבלו החזר מס כלל כתוצאה מכך.

עם המצטיינות בפלחי שוק אלה ניתן למנות את הונדה סיוויק, טויוטה אוונסיס ופולקסווגן עם סדרת מנועי ה-TSI החסכניים, בנפח 1.4 ליטרים - המצויים למשל בפולקסווגן ג'טה. כל הדגמים הללו ישובצו בדרגות זיהום 4 ו-5 וינתן עליהם זיכוי של 10,500 עד 12,000 שקלים להפחתה ממחיר הרכב שלאחר עליית מס הקנייה.

הנפגעים העיקריים מהשינוי במיסוי הם רכבי היוקרה, בשל כמות המזהמים הרבה שנפלטת בדרך כלל מהם, וכתוצאה מהעובדה שהחזר המס מתבצע כסכום קבוע בהתאם לדרגת הזיהום, בעוד שחישוב המס עצמו מתבצע כאחוז ממחיר הרכב. לכן, ניתן לקבוע כי הרוב המוחלט של מכוניות היוקרה, הנעזרות במנועים עתירי נפח ובתג מחיר לא צנוע, יתייקרו - גם רכבי היוקרה ה"ירוקים", דוגמת לקסוס RX450h, המשובצת בדרגת זיהום 4 אך כתוצאה ממחירה הגבוה יחסית, החזר המס צפוי להיות זניח ביחס למחיר החדש הנגזר מעליית מס הרכישה.

ב"רשימה השחורה" של המכוניות המזהמות ביותר בכל קטגוריה, ניתן למצוא את פולקסווגן גולף וג'טה בגרסאות ה-1.6 ליטרים כנציגות של קטגוריית המשפחתיות בדרגה 13 עם ציון ירוק של 216; שברולט מאליבו ופורד מונדיאו בקטגוריית המשפחתיות הגדולות - שתיהן בקבוצה 15 עם ציון ירוק של 258 ו-253 בהתאמה. בקטגוריית היוקרה והשטח, מככבת אודי A8L משוריינת עם מנוע ה-W12, הזוכה לציון ירוק של 458, פולקסווגן טוארג V10 דיזל עם ציון ירוק של 438 ולנדרובר ריינג' רובר עם מנוע ה-4.2 ומגדש העל עם ציון ירוק של 427.

בניגוד להגיון הישר, תמצאו כי נפח המנוע והספקו לא בהכרח מכתיבים את הציון הירוק. כך, טויוטה קאמרי בעלת מנוע שישה צילינדרים, זוכה לציון ירוק עדיף על פני אחותה מרובעת הצילינדרים - ציון ירוק של 235 מול 255 בגרסת ה-2.4 הבסיסית. באופן דומה, פורד פוקוס 2.0 ליטר מדורגת בדרגת זיהום 9, בעוד אחותה בעלת מנוע ה-1.6 נמצאת בדרגת זיהום 12, ולמעשה מזהמת כמו אודי A6 בעלת מנוע V6 בנפח 2.8 ליטרים - כאשר לשתיהן ציון ירוק של 210.

יש לציין כי הרפורמה פוגעת אנושות בשיווק מנועי דיזל בארץ, שכן על פי הנוסחה לחישוב הציון הירוק ניתן משקל משמעותי ביותר לחלקיקים (PPM) ותחמוצות חנקן (NOX) הנפלטים בכמויות גדולות יותר ממנועי דיזל - אך לא ניתנת חשיבות משמעותית לפחמן הדו חמצני (CO2), אותו ממעטים מנועי הדיזל לפלוט. כך למשל, נמצאת יונדאי i30 בעלת מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטרים בדרגת זיהום 6, אך אחותה בעלת מנוע הדיזל בנפח 1.6 ליטרים נמצאת בדרגת זיהום 14. ההתייקרות של מכוניות המונעות בדיזל צפויה לפגוע קשות בבעלי מלאכה המרבים להשתמש במנועי דיזל, וטנדרים פופולריים כמו מיצובישי האנטר, מאזדה BT50 וטויוטה היילאקס נמצאים כולם בדרגת זיהום 15.

המרוויחות הגדולות מהרפורמה הן כצפוי המכוניות ההיברידיות והקופקטיות החסכוניות. הראשונות זוכות למס רכישה של 30% בלבד אם הן עונות לקריטריונים שהציב משרד התחבורה - לדוגמה טויוטה פריוס והונדה אינסייט עם ציונים ירוקים של 111 ו-105 בהתאמה. מנגד, גם המכוניות הקומפקטיות זוכות בהטבה משמעותית - החזר מס של 15,000 שקלים אם הן נמצאות בקבוצה 2 - למשל פיאט 500 1.2 בעלת ציון ירוק של 130 ופיג'ו 107 עם ציון ירוק של 118.

יבואני הרכב יוצאים נגד החקיקה החדשה, וטוענים כי המיסוי הירוק הוא אמתלה להעלאת המיסים ולעשיית כסף על חשבון הציבור. חשוב לציין כי המחירים והערכות שהובאו בכתבה זו יכולים להיות לא מדויקים - יתכן מאוד שיבואנים מסוימים יבחרו לספוג את ההפסד בעליית המחירים לטובת יציבות גבוהה יותר בשוק היד שנייה, ומנגד, חלק יעדיפו שלא להעביר את ההוזלות לצרכן ישירות על ידי הוזלה.

פורסם לראשונה ב- 17.06.09

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה