בקצרה:
- המס על מכוניות חשמליות אמור היה לזנק ל-83%
- ברגע האחרון הורה שר האוצר על שינוי במתווה
- ההצעה החדשה: מס מופחת של 45% בלבד
פניית פרסה: האם עליית המיסוי לכלי רכב חשמליים תיבלם בדקה התשעים? לפי הודעה שהוציאה הבוקר לשכת שר האוצר סמוטריץ', זה אכן מה שצפוי לקרות. על פי ההודעה, "הורה השר לעצב מתווה שימנע את העלייה הדרסטית, כך שמס הקניה על רכבים חשמליים יפחת מ-83% ל-45%. זאת, בכדי לשמר תמריצים למעבר לרכב חשמלי בשים לב לשמירה על אחריות פיסקאלית ואיזון תקציבי".
לפי מתווה המיסוי הנוכחי, מכונית חשמליות מחויבות במס קניה בגובה 35% לעומת 83% למכוניות בנזין, כאשר תקרת ההטבה עומדת על 50 אלף שקלים. אובדן ההטבות המתוכנן היה אמור לייקר את גובה המס בסכום מירבי של כ-32 אלף שקלים, שכן לצד אובדן הטבות המס הן היו צפויות ליהנות מהטבת "מס ירוק" מירבית, הטבה ממנה יכולות ליהנות גם מכוניות עם מנועי בעירה פנימית.
כעת נראה כי אם אכן תצא לפועל הוראתו של שר האוצר, עליית המס צפויה להיות מתונה בהרבה ולהסתכם ב-10% בלבד. לא ידוע עדיין מה תהיה תקרת ההטבה על פי המתווה החדש, והאם יהיו מגבלות אחרות.
העיזים שנותרו: במקביל, נותרה על כנה ההתייקרות המשמעותית באגרת הרישוי של כלי הרכב החשמליים - שעד כה נהנו מתשלום מופחת בסך 567 שקלים, ומעתה ישלמו אגרה גבוהה יותר בהתאם למחיר הרכב, במקרים רבים בסכום שגבוה מ-2,000 שקלים.
נציין גם כי התכנית המקורית לעליית המס עודדה את היבואנים למלא את המחסנים בכלי רכב חשמליים ולשלם עליהם את המס עוד לפני סוף השנה - מהלך שצפוי להעשיר את קופת המדינה במאות מיליוני שקלים בתוך זמן קצר, וגרם להצפה של הנמלים בעשרות אלפי כלי רכב חדשים. הצמצום המשמעותי של עליית המס מגיע לאחר שהיבואנים ביצעו כבר את הזמנות הרכש, ולכן יאפשר למדינה לגרוף את המזומנים בהתאם לתכנית המס המקורית, על אף שזו האחרונה לא צפויה להתממש.
מה אנחנו חושבים: ביטול הטבות המס לכלי רכב חשמליים עלול יכול להיות מכה אנושה לקטגוריה, שבשנה היוצאת תפסה נתח של כמעט 25% מכלי הרכב החדשים שנמכרו בישראל. מלבד ההתייקרות שתשפיע על הצרכן, הביטול היה גם פוגע ביעדים הסביבתיים עליהם הצהירה מדינת ישראל יותר מפעם אחת - ולכן המהלך הנוכחי של שר האוצר הוא צעד מבורך. אבל בישראל כמו בישראל, הדברים איכשהו חייבים לקרות ברגע האחרון, אחרי שיבואני הרכב נערכו עם יבוא מהיר ויקר של מכוניות חשמליות בהיקפי ענק לפני סוף השנה - והעלויות של היבוא המוקדם הזה יתגלגלו, איך לא, על הצרכנים.
וכמו תמיד, הטבות במס הקניה משפיעות באופן ישיר על היבואנים, אך לא תמיד על הצרכנים - שכן אלו לא חשופים לשיעור המס אותו הם משלמים מתוך מחיר הרכב. דיון מוקדם היה יכול להציף גם את הסוגיה הזו, שבמדינות אחרות בעולם נפתרת באמצעות מתן סובסידיות ישירות לכיסי הצרכנים. אנחנו, גם הפעם, לא מופתעים.