בקצרה:
- עד 2027 תשלב BYD סוללות מצב מוצק בדגמיה
- המשמעות עבור הצרכן - שיפור בכל פרמטר
- סוללות ה-LFP המוכרות ימשיכו להימכר גם בעשורים הבאים

הגביע הקדוש: יצרנית הענק הסינית BYD הודיעה כי תתחיל לייצר סוללות מצב מוצק (Solid State) עד לשנת 2027, במה שיוגדר כפיילוט בהיקף מוגבל. בשנתיים הראשונות הסוללות המתקדמות יוטמעו בדגמי הקצה של החברה, במותגי דנזה ויאנגוואנג, אך בשנת 2030 מתכננת BYD לעבור לייצור המוני בהיקפים גדולים.
למרות זאת, ב-BYD טוענים כי בשל אילוצים שנוגעים לאספקת חומרים ולעלויות, סוללות ה-LFP המוכרות ימשיכו להימכר גם ב-15 עד 20 השנים הקרובות. יש להניח כי סוללות אלה, הזולות יותר לייצור, ישולבו בדגמים בעלי תג-מחיר נמוך יחסית.
במסגרת פתיחת מפעל הייצור החדש של BYD בתאילנד, אמר מנכ"ל החברה, וואנג צ'ואנפו, כי תעשיית הרכב החשמלית הסינית מקדימה את העולם ב-3 עד 5 שנים, בהיבטים של ייצור וטכנולוגיה. צ'ואנגפו גם אמר כי למרות המכסים שהטילו ארה"ב ואירופה על התעשיה הסינית, הביקוש מצד הצרכנים מאפשר לה להתגבר על הקשיים.
אלה היתרונות: סוללות מצב מוצק, כמשתמע משמן, כוללות אלקטרוליטים מוצקים - לעומת אלקטרוליטים נוזליים בסוללות ליתיום-יון המוכרות. בכך הן מאפשרות להפחית את נפח הסוללות ב-40% ואת המשקל ב-25%, ולהגיע לטווחי נסיעה גדולים יותר עם סוללה בממדים דומים, או להקטין את הממדים לטובת הטמעה בדגמים קטנים יחסית.
בנוסף, סוללות מצב מוצק נחשבות לבעלות אורך חיים גדול יותר, ומסוגלות להגיע בתנאים אופטימליים גם ל-45 אלף מחזורי טעינה. הן יעילות בטווח רחב יותר של טמפרטורות וגם עשויות להפחית את הסיכון להתלקחות.

נזכיר כי BYD היא לא רק יצרנית רכב גדולה, אלא גם יצרנית הסוללות השניה בגודלה בעולם כיום, עם נתח שוק של 17%. מובילת השוק היא עדיין CATL הסינית, עם נתח של 38%. לאחרונה פורסם כי MG תשיק סוללות מצב מוצק כבר בשנה הנוכחית, ועל פי דיווחים בעולם גם יונדאי והונדה עשויות להכריז על פריצת דרך בתחום עוד במהלך 2025.
מה אנחנו חושבים: למרות התפוצה הנרחבת, המכונית החשמלית עדיין נמצאת בשלבים מוקדמים למדי. טכנולוגיות חדשות, ובהן סוללות מצב מוצק, יוכלו לקחת אותה אל השלב הבא - ולאפשר מעבר לחשמל גם ללקוחות נוספים, הודות לשיפור בטווחי הנסיעה, זמני הטעינה והעלויות.
עכשיו נותר רק להמתין ולראות מי תהיה היצרנית הראשונה שתשיג פריצת דרך, לא רק בשדה המחקרי ובדגמי הקצה, אלא גם בסגמנטים המרכזיים של עולם הרכב.