בקצרה:
- אילון מאסק ממשיך בעימות מול אירופה
- טסלה הגישה תביעה כנגד האיחוד האירופי
- מצטרפת לב.מ.וו וליצרניות סיניות נוספות
להמציא את הטנדר: נהיגה ראשונה בטסלה סייברטראק
העימות מתרחב: אילון מאסק, בן בריתו של נשיא ארה"ב החדש-ישן דונלד טראמפ, ממשיך בעימות הנרחב שפתח מול אירופה. ולאחר שקרא לבריטניה ללכת לבחירות ולהעמיד לדין את ראש הממשלה, השתלח בקנצלר גרמניה, ערער על תוצאות הבחירות ברומניה, תקף את הנציבות האירופית וחבר לגורמי ימין קיצוני ברחבי היבשת, הגיעה גם שעתה של טסלה להצטרף לחזית שפתח מאסק.
יצרנית החשמליות האמריקאית שבבעלות מאסק הצטרפה לתביעה שהוגשה בבית המשפט לצדק של האיחוד האירופי (CJEU), כנגד המכסים של אירופה על מכוניות חשמליות מתוצרת סין. שותפותיה לתביעה הן ב.מ.וו (שמייצרת בסין את ה-iX3 ואת המיני החשמלית), וכן יצרניות הענק הסיניות ג'ילי, BYD וסאיק בעלת הבית של MG.
נזק מינימלי: לעומת יצרניות הרכב הסיניות, שעליהן הוטל מכס בגובה של עד 38%, טסלה ספגה נזק נמוך באופן יחסי, עם מכס בגובה 7.8% בלבד - שיוטל רק על המודל 3 שמיובאת לאירופה מסין. זאת בעוד המודל Y, רב המכר של טסלה בעולם ובאירופה, מיוצר בגרמניה ולא נדרש בתשלום המכס.
בכל מקרה התביעה לא צפויה להניב פירות בטווח הזמן הקצר, שכן ההליכים בבית המשפט האירופי נמשכים בממוצע 18 חודשים וממילא ניתן לערער עליהם - כך שבשלב זה מדובר בצעד הצהרתי בעיקרו.
מה אנחנו חושבים: הצעדים שנקט האיחוד האירופי כנגד יצרניות הרכב הסיניות מתגלים בעיקר כגול עצמי. שכן הסינים ימצאו את הדרך לעקוף את המכסים, אם על ידי שיווק של מכוניות היברידיות או באמצעות הקמת מפעלים באירופה. ומי שנפגע מהמהלך בצורה משמעותית לא פחות הן היצרניות האירופאיות, שחלקן מייצרות בסין ומעוניינות לייצא משם למערב (דאצ'יה ספרינג, קופרה טווסקאן או מיני למשל), ורובן מוכרות גם בסין עצמה וחוששות מסנקציות נגדיות. גם במקרה של טסלה יש לאירופה בעיקר מה להפסיד, שכן המכס שהוטל על היצרנית האמריקאית ממילא נמוך, בעוד סיכון ההשקעה של טסלה באירופה עלול לגרום נזק גדול בהרבה.