בקצרה:
- אירופה מנסה לבלום את פלישת החשמליות מסין
- מטילה מכסי יבוא בגובה עשרות אחוזים
- יצרני הרכב חוששים מתגובה סינית
ראש בראש: העימות בין האיחוד האירופי לממשלת סין מגיע לנקודת רתיחה חדשה, לאחר שהנציבות האירופית הודיעה על הטלת מכסים בגובה מירבי של 38% על מכוניות חשמליות מתוצרת סין. המהלך הגיע לאחר שבאירופה פתחו בחקירה בנוגע לסבסוד שמעניקה ממשלת סין ליצרניות הרכב המקומית, סבסוד שלדברי האירופים פוגע בתחרות ההוגנת.
נציין כי בשנה האחרונה יובאו לאירופה 440 אלף מכוניות חשמליות מסין בשווי כולל של 9 מיליארד יורו - כמות כמעט זניחה בהתחשב בהיקף מכירות הרכב ביבשת הישנה.
שיעור המכס ישתנה בהתאם למידת שיתוף הפעולה שגילו היצרניות במהלך החקירה. BYD תשלם מכס בגובה 17.4% בלבד, לעומת 20% לג'ילי ו-38.1% לסאיק, בעלת הבית של MG ומקסוס. יצרניות אחרות שלא נבדקו ישלמו 21% אם ישתפו פעולה בחקירות, או 38.1% בהיעדר שיתוף פעולה כזה.
נזכיר כי המכס החדש מצטרף למכס בגובה 10% שממילא קיים על יבוא מכוניות חשמליות, ובכל מקרה נמוך בהרבה מהמכס שהטילה ארה"ב על חשמליות סיניות, בגובה של למעלה מ-100%.
המכסים יופעלו באופן זמני החל מה-4 ביולי, ויכנסו לתוקפם באופן רשמי בתחילת חודש נובמבר, במידה ועד אז לא ימצא פתרון למשבר במסגרת דיונים מול הרשויות הסיניות.
התגובות לא אוהדות: האיומים שהשמיעה סין בחודשים האחרונים על הטלת מכסים נגדיים לא ריככו את העמדה האירופית, אך השפיעו על תגובתן של כמה מיצרניות הרכב הגדולות באירופה, שהתנגדו למהלך.
מנכ"ל ב.מ.וו אוליבר זיפסה אמר כי להערכתו, "המכסים יובילו למכסי נגד חדשים, לבידוד ולא לשיתוף פעולה". לא מפתיע בהתחשב בכך שאחת מהמכוניות החשמליות בהן תולה היצרנית תקוות רווח, המיני החשמלית, מיוצרת בסין (שיתוף פעולה עם גרייטוול) ומיובאת כך לאירופה. כמעט 40% שיעור מכס יפגע קשות בתחרותיות של הדגם.
מנכ"ל מרצדס אולה קלניוס אמר כי "אנחנו צריכים לעבוד על פירוק חסמי הסחר ולא על הגדלה שלהם", ואילו בפולקסווגן הצהירו כי "העיתוי של ההחלטה מזיק לביקוש החלש ממילא למכוניות חשמליות באירופה". בכירי היצרנית הוסיפו ואמרו כי "ההשפעות השליליות של ההחלטה גוברות על כל התועלת הפוטנציאלית לתעשיית הרכב האירופית ובמיוחד לזו הגרמנית".
בכירי וולוו הצהירו כי הם "תומכים בסחר פתוח והוגן", וציינו כי בעקבות המכסים לקוחות ישלמו יותר על כלי רכב חשמליים. בסטלנטיס כבר הביעו בעבר את דעתם על המהלך, כאשר המנכ"ל קרלוס טבארס אמר כי מדובר בלא יותר מניסיונות להסתרת הקושי של היצרניות האירופאיות בתחרות מול הסיניות.
נזכיר כי ההתנגדות הזו לא מגיעה רק מתוך השקפה כלכלית-ליברלית, שכן שליש ממכירות ב.מ.וו ופולקסווגן מתבצעות בשוק הסיני, בעוד וולוו נמצאת בבעלות ג'ילי הסינית ואילו סטלנטיס מקיימת שיתוף פעולה עמוק עם ליפמוטור.
ממשלת גרמניה, שמייצגת בין היתר את האינטרסים של יצרניות הרכב המקומיות, ציינה כי "היה רצוי להגיע לפתרון מוסכם מול ממשל סין". שר התחבורה הגרמני וולקר וויסינג אמר כי "אף אחד לא רוצה מלחמת סחר עם סין. זו תהיה קטסטרופה לגרמניה וזה לא יועיל גם לאיחוד האירופי". בשבוע הבא צפוי לצאת שר הכלכלה הגרמני לסדרת פגישות בסין, במטרה לנסות ולקדם פתרון למשבר.
הסינים מודאגים: סוכנות הידיעות הממשלתית בסין פרסמה אף היא את תגובתה, וציינה כי בממשל הסיני מקווים שהאיחוד האירופי ישקול מחדש את ההחלטה "ולא ימשיך בדרך השגויה בנסיונות להגן על התעשיה שלו מפני תחרות".
על פי דיווחים בסין, הממשלה המקומית שוקלת חקירה שתפגע בייבוא בשר החזיר מאירופה - מהלך שיפגע בצרפת ובספרד שעודדו את הטלת המכסים על מכוניות חשמליות סיניות, אך פחות יפגע בגרמניה שמתנגדת למכסים. בסאיק, בעלת המותג MG שנפגעה בצורה הקשה ביותר מהמכסים, הודיעו כי הם מודאגים מהמכסים וכי הם "מסתמכים על חדשנות טכנולוגית ולא על סובסידיות ממשלתיות".
תגובות סיניות מעשיות יותר הגיעו בשנה האחרונה מכיוונן של יצרניות רכב שהודיעו על הקמת מפעלים באירופה במטרה לחסוך את תשלומי המכס, בין היתר עם ההכרזה של BYD על הקמת מפעל בהונגריה וצ'רי שהחליטה להקים מפעל בספרד. גם סאיק כבר הודיעה בעבר כי בכוונתה להקים מפעל באירופה.
במקביל, אנליסטים מעריכים כי המכסים עשויים להגביר את היצוא של מכוניות היברידיות מסין לאירופה, על חשבונן של המכוניות החשמליות.
מה אנחנו חושבים: העולם עדיין לא יודע איך לאכול את ההתעצמות המהירה של יצרניות הרכב הסיניות, שמנסות לחדור לשווקים הגדולים בעולם בחסות המעבר לחשמל. ואכן, המהלך האירופי מנסה להגן על מקומות העבודה של אזרחי היבשת, ואולי יצליח בכך לטווח הקצר.
אך אם יצרניות הרכב המקומיות יספגו מכסי-נגד ויצמצמו משמעותית את היקף המכירות שלהן בסין, הקיצוצים שיידרשו לבצע יורגשו גם בכיסיהם של האזרחים באירופה.
עצה מאיתנו: במקום לנסות לבלום את התחרות, צעד שבדרך כלל נידון לכשלון (ויאבד מכוחו לאחר שהסיניות יפתחו מפעלים באירופה), נסו לתמוך ביצרניות האירופאיות ולסייע להן להציג דגמים חשמליים איכותיים יותר ובמחיר תחרותי. זה אמנם מהלך יקר הרבה יותר, אבל סיכויי ההצלחה שלו גדולים משמעותית.
פורסם לראשונה ב- 17.06.24
למאמר זה התפרסמו 6 תגובות