בקצרה:
- האיחוד האירופי יעודד ביקוש לחשמליות
- יעניק תמריצים לייצור מקומי של סוללות
- המטרה: לצמצם את התפשטות הסינים

בעיית זרם: לאחר שב-2024 ירדו מכירות החשמליות באירופה ב-6%, פרסמנו כאן כי האיחוד האירופי פועל ליצירת תכנית תמריצים לעידוד רכישה. כעת מפרסמת סוכנות הידיעות "רויטרס" מידע מתוך טויוטות התכנית, שצפויה להתפרסם במלואה בהמשך השבוע הנוכחי.
התכנית מוגדרת כ"הצעת עבודה" מטעם האיחוד ל-27 המדינות החברות בו, כאשר במוקד עומדת האצת החשמול של ציי הרכב הגדולים - שתופסים 60% מסך שוק הרכב האירופי. על פי התוכנית, תיתכן הענקת תמיכה למפעלי סוללות שיוקמו באירופה, מתוך ההבנה שמחסום העלויות המשמעותי ביותר ברכב החשמלי הוא הסוללה.
מה עוד בתכנית: לצד הדרישות והתמריצים לייצור מקומי של סוללות, יוצעו תנאים משופרים להשקעות זרות בתחום הרכב, כולל תמיכה במפעלי מחזור לסוללות משומשות. עוד מוצע כי כלי רכב כבדים נטולי-זיהום (עם הנעה בחשמל או במימן) יהיו פטורים מתשלום על נסיעה בכבישי אגרה.

בעיקר אמורה התכנית להבטיח ודאות לשנים הקרובות, על מנת לשכנע את התעשיה המקומית להגביר ייצור של מכוניות חשמליות. בשלב זה לא ברור אם נשקלת הקלה או החמרה במדיניות הקנסות על זיהום האוויר שמוטלים על יצרניות הרכב. לפי המדיניות הנוכחית, אם לא יתרחש שינוי משמעותי בביקוש לכלי רכב חשמליים, עלולים יצרני הרכב לשלם קנסות בגובה 15 מיליארד יורו בסוף שנת 2025.
מה אנחנו חושבים: אחרי שבאירופה חשבו שהמעבר לרכב חשמלי הוא עובדה מוגמרת, הגיעו נתוני המכירות המאכזבים של 2024 וטלטלו את התעשייה המקומית. ובעיקר חלחלה ההבנה שאם יצרני הרכב האירופאיים לא ימכרו מכוניות חשמליות, יהיו אחרים (מסין בעיקר) שיעשו זאת במקומם. ומכיוון שכיום אין עדיין כדאיות כלכלית לייצור של מכוניות חשמליות, נראה כי גם בהנהגה האירופית מבינים כי אין מנוס מהמשך של תמיכה ותמריצים.