בקצרה:
- הבריטים הבטיחו - חשמליות בלבד עד סוף העשור
- הלקוחות פחות בעניין, למרות התמריצים וההנחות
- האפשרות: היברידיות ימשיכו להימכר לצד חשמליות
המהפכה תתעכב: בריטניה, שכיום כבר לא חלק מהאיחוד האירופי, התחייבה להפסיק מכירה של מכוניות עם מנועי בנזין ודיזל עד לשנת 2030. אך למרות זאת, כעת מקיים משרד התחבורה המקומי שורת התייעצויות עם בכירי התעשיה במטרה להבין האם היעד השאפתני הוא בכלל בר השגה.
הדיון החוזר מגיע על רקע ביקורת חריפה מצד יצרניות הרכב, בנוגע למכסות שהוקצו להן כיעדי ביניים למכירת מכוניות נקיות מזיהום. זאת לאחר שגם שר המסחר והתעסוקה הבריטי, ג'ונתן ריינולדס, הודה כי המכסות הנוכחיות - שמחייבות מכירה של 22% מהמכוניות הפרטיות ו-10% מהמסחריות בדגמים נטולי זיהום - לא עבדו כמתוכנן, לאחר שהשנה פחות מ-19% מהמכוניות שנמכרו באי הבריטי היו חשמליות.
זרם חלש: המכירות הנמוכות מהצפוי של המכוניות החשמליות הביאו את קונצרן סטלנטיס להאשים את הממשלה הבריטית בכך שמפעל המסחריות בלוטון צפוי להיסגר, מהלך שיביא לפיטורים של יותר מאלף עובדים. גם פורד קיצצה משרות בבריטניה מאותה הסיבה, במה שנראה כמו משבר תעסוקתי כלל אירופאי, עם הודעות דומות שהגיעו גם מפולקסווגן בגרמניה ומיצרניות נוספות.
במשרד התחבורה הבריטי נתנו ליצרניות הרכב תקופה של 8 שבועות במהלכה הן יוכלו להגיש את השגותיהן בנוגע ליעדי החשמול, וגם הצהירו כי אין בכוונתם לסגת מהיעד להפסקת המכירות של דגמי בנזין ודיזל עד סוף העשור. עם זאת, ציינו במשרד כי יבחנו תמריצים נוספים שיסייעו במכירת החשמליות, כמו גם האפשרות לשלב דגמים היברידיים שיותרו למכירה בין השנים 2030 ל-2035.
מה אנחנו חושבים: קצב המכירות המואץ של המכוניות החשמליות בסוף העשור הקודם ותחילת העשור הנוכחי הביא רבים להעריך שבקרוב לא תישאר סיבה להמשיך ולייצר מכוניות מזהמות. אבל כעת מסתבר שהמציאות מורכבת הרבה יותר. שכן היקף המכירות מתחיל למצות את קבוצת הלקוחות שעבורה הרכב החשמלי הוא הפתרון המתאים ביותר, וכעת כשנדרשת פניה לקהלים רחבים זה עשוי להיות קשה יותר. אם בשל הצורך לטווחי נסיעה גדולים מהמקובל כיום, המחסור בתשתיות טעינה זמינות או בשל שימוש מצומצם ברכב שלא מייצר צורך לפתרון חסכוני יותר. בקיצור, נראה שמנועי הבנזין והדיזל ישארו איתנו גם בשנים הקרובות.