בקצרה:
- מחקר בדק שדות מגנטיים בכלי רכב המונעים בחשמל
- סגנון הנהיגה משפיע, טעינה מהירה דווקא לא
- המסקנות מרגיעות: אין חשש לבריאות

ניסויים בחשמל: מחקר שבוצע על-ידי מועדון הנהגים הגרמני הענק ADAC, קובע כי במכוניות חשמליות לא קיימים יותר שדות מגנטיים מבכל רכב מודרני אחר. מסקנה עוד יותר מפתיעה: במקרים מסוימים הם אף פחותים ממכוניות המצוידות במנועי בעירה פנימית.
נזכיר. שדות מגנטיים (ELF), בשונה משדות אלקטרו-מגנטיים או מקרינה מייננת, נוצרים מזרמי חשמל במנועים, בחיווט או בסוללה, ובתדרים נמוכים מאוד. שדות חזקים מדי עלולים ליצור אותות חשמליים אשר עלולים בסבירות גבוהה להשפיע על התאים ו-או העצבים בגוף. לכן קיימים תקני בטיחות המגבילים את עוצמת השדות ברכב.
המחקר שכבר מעורר סערה הוזמן על ידי המשרד הפדרלי להגנה מפני קרינה ועל-ידי משרד הסביבה בגרמניה, שני גופים הזוכים להערכה מקצועית גבוהה מאוד. נדגיש, במחקר לא הייתה כל מעורבות של יצרני רכב. השתתפו בו 11 מכוניות חשמליות ממספר דומה של יצרניות: רנו זואי, טסלה מודל 3, ב.מ.וו i3, פולקסווגן ID.3, אודי אי-טרון, פיג'ו e-208, פורשה טייקן, איווייז U5, יונדאי איוניק 5, פיאט 500e ואופל קורסה החשמלית.
בנוסף נבדקו לשם השוואה גם שני כלי רכב היברידיים-נטענים (פולקסווגן פאסאט GTE ומרצדס GLE350de) ומכונית בנזין אחת (אופל קורסה).
כדי לבדוק את עוצמת השדות הוצבו 10 חיישנים בתוך בובות ניסוי, ואלו מוקמו לפחות בשני מקומות ישיבה בכל רכב. הבדיקה בוצעה תוך כדי נהיגה במאפיינים שונים, וגם בטעינה ביתית ומהירה.

ולתוצאות: מסקנות המחקר חד-משמעיות - השדות המגנטיים שנמדדו במכוניות החשמליות היו בערכים נמוכים בהרבה מהתקן המותר לפי האיחוד האירופי, כאשר בחלק מהמקרים במכוניות הלא-חשמליות היו שדות בעוצמה גבוהה יותר מאשר במכוניות החשמליות. בנוסף, מערכות אלקטרוניות ברכב כמו מיזוג וחימום מושבים, מייצרות שדות מגנטיים בעוצמה שאינה פחותה מזו של מערכת ההנעה החשמלית.
ערכי השדות המגנטיים הנמוכים ביותר שנמדדו היו בנסיעה מתונה, כאשר במקרים של האצה חזקה, שינויי עומס חדים בבלימה או בפניה, בבלימה רגנרטיבית או בהנעת הרכב - נרשמו "פיקים" של שדות בעוצמה גבוהה יחסית. בחלק מהמקרים נרשמו ערכי שיא גבוהים מהתקן המותר, לפרקי זמן קצרצרים של פחות מ-200 מילי-שניות, אך התקן האירופי לא מתחשב בזמני מדידה כאלו, ובכל מקרה מדובר בערכים שלא מגיעים לרמה המסכנת את גוף האדם, על פי הידוע למדע כיום.
בכל המקרים, ערכי המדידה הגבוהים יחסית היו באזור כפות הרגליים, כאשר בקרבת הראש של הנהג והנוסעים נמדדו ערכים נמוכים במיוחד. עוד נמדדו ערכי השדות המגנטיים בזמן טעינת הרכב, כאשר בניגוד לשמועות, דווקא בטעינה מהירה (DC) העוצמה הייתה נמוכה יותר, בהשוואה לטעינה איטית בזרם חלופי (AC). ובשני המקרים עוצמת השדות הייתה בתוך הטווח הבטוח.
בנוסף נבדקו גם אופנועים חשמליים, שהשיגו תוצאות דומות, וכן נבדקו רכבות חשמליות - ובהן נמצאו לעיתים ערכי שדות מגנטיים החורגים מהמותר בתקן האירופי.

מה אנחנו חושבים: עוד מראשית ימיהן של המכוניות ההיברידיות, נשמעו חששות מפני הקרינה שמייצרת מערכת ההנעה החשמלית - חששות שהופרכו שוב ושוב על ידי גופי הבריאות הרשמיים. המחקר הנוסף שבוצע בגרמניה יכול להרגיע את אלו שעדיין חוששים, אפילו מגורם בעל סיכון מזערי כמו שדות מגנטיים, אבל קרוב לוודאי שגם זה לא יפריע לאלו שמנסים למכור מוצרים "להגנה מפני קרינה". כי כמו תמיד, החששות של האחד הם הזדמנות לרווחים מהירים של האחר.