בקצרה:
- מכירות החשמליות באירופה ירדו ב-6%
- האיחוד מכין תמריצים לעידוד רכישה
- בינתיים בארה"ב, טראמפ מבטל הטבות לחשמליות
התנגשות הציביליזציות: יום לאחר שדונלד טראמפ נכנס (שוב) לתפקיד נשיא ארה"ב, והודיע על כוונתו לבטל סובסידיות והחלטות אחרות שנועדו לעודד רכישת מכוניות חשמליות, באיחוד האירופי נוקטים בצעדים הפוכים. במסגרת הפורום הכלכלי בדאבוס הודיע קנצלר גרמניה אולף שולץ כי האיחוד עובד על תכנית תמריצים לרוכשי מכוניות חשמליות, זאת במטרה לתמוך ביצרניות הרכב של אירופה.
למרות שהתמריצים עדיין לא נכנסו לתוקפם, שולץ אמר כי נשיאת הנציבות האירופית קיבלה את הצעתו למתן סובסידיות עבור רכישת מכוניות חשמליות. "אירופה ניצבת בפני כמות הולכת וגדלה של אתגרים, והתשובה חייבת להיות אירופה חזקה יותר מבחינה כלכלית עם תעשיה תחרותית יותר", אמר שולץ.
"תחבורה חשמלית היא העתיד, אין ספק בכך", הוסיף שולץ. "כל מי שאומר אחרת פוגע בתעשייה שלנו. לא כל מסיבת עיתונאים בוושינגטון צריכה להכניס אותנו לוויכוחים קיומיים".
פחות חשמליות: הצורך בתכנית התמריצים מגיע לאחר שבשנת 2024 ירדו מכירות החשמליות באירופה ב-6%, ומכירות דגמים היברידיים-נטענים ירדו ב-7%. במקביל, מכירות המכוניות ההיברידיות הרגילות עלו ב-21%. בגרמניה לבדה צללו מכירות החשמליות ב-27%, לאחר שההמשלה המקומית קיצצה בתמריצים - מה שהוביל למשבר ולפיטורים המוניים אצל היצרניות המקומיות, בראשן פולקסווגן.
גם בצרפת (3%-) ובאיטליה (1%-) נרשמו ירידות במכירות דגמים חשמליים, ואפילו בשוודיה - שם החשמליות מחזיקות בנתח שוק עצום - נרשמה ירידה של 16% במכירת דגמים נקיים מזיהום. למעשה, בשווקים הגדולים של אירופה נרשמה עליה במכירת מכוניות חשמליות רק בספרד (11%+) ובהולנד (16%+).
מה אנחנו חושבים: עם כל הבאזז סביב מכוניות חשמליות, הן עדיין מתקשות להצליח ללא סבסוד ממשלתי נרחב. זאת בשל העובדה שעלויות הייצור שלהן גבוהות מאלו של מכוניות עם מנועי בעירה פנימית, בעוד עלויות החשמל באירופה נמצאות בעליה תלולה מאז פרוץ המלחמה באוקראינה. ואם אירופה תמשיך בצמצום הסובסידיות, ובמקביל תשאיר את יעדי הפחתת הזיהום כפי שהם, מי שיהנה מכך הם היצרנים הסיניים שמגיעים עם הסבסוד "מהבית". ומכיוון שלאף אחד באירופה אין כוונה לסגת מיעדי הזיהום, הפתרון לתעשייה המקומית הוא בהחזרת הסובסידיות למכוניות חשמליות. פשוט אין דרך אחרת.