בקצרה:
- יעדי החשמול מסבכים את יצרניות הרכב
- אחרי תקופה של עליה, הקצב מתמתן
- בכירי התעשייה מבקשים לבחון דחיה בלו"ז
לא כל כך מהר בבקשה: תאריך המעבר למכירה של מכוניות חשמליות בלבד עדיין רחוק, ומתוכנן נכון לעכשיו לשנת 2035, אך יצרניות הרכב כבר מתחילות לקבל רגליים קרות. זאת לאחר שלראשונה מאז תחילת מהפיכת החשמל, העלייה במכירת חשמליות מתמתנת.
מנכ"ל רנו, לוקה דה מאיו, אמר השבוע בראיון כי הוא בספק אם ניתן יהיה לעמוד בלוחות הזמנים. "אנחנו עדיין לא במסלול הנכון שיאפשר לנו להגיע ל-100% חשמליות עד 2035. זו האמת. אם הלקוחות לא באים בעקבותינו, האחריות היא עלינו ונצטרך לקצץ בעלויות".
הוא הוסיף ואמר כי "אנחנו צריכים קצת יותר גמישות בלוחות הזמנים. עם זאת, זו תהיה טעות אסטרטגית חמורה לנטוש את היעד בגלל המצב הנוכחי של ההאטה בשוק".
גם בגרמניה: מנכ"ל אודי, גרנו דולנר, הצטרף גם הוא למגמה וציין כי אסטרטגיית החשמול של המותג אמנם לא השתנתה, אך "שלב המעבר בין מנועי בעירה פנימית לבין הנעות חשמליות יהיה ממושך".
על פי התכנית המקורית, אודי שואפת לעבור לדגמים חשמליים בלבד החל משנת 2033, כאשר מערך הדגמים יושלם בעוד כשנתיים, ככל הנראה עם הדור הבא של ה-Q7.
"במהלך העשור הקרוב לפחות", ציין דולנר, "נהיה בשלב מעבר עם שלוש מערכות הנעה: מנועי בעירה פנימית, הנעה היברידית-נטענת שחשובה בסין ובצפון אמריקה, והנעה חשמלית".
בפורשה, שבעבר ציינו כי עד לשנת 2030 יתפוס החשמל 80% ממכירות המותג, אומרים כעת כי השגת היעד "תלויה בדרישת הלקוחות". בכירי החברה אמרו לאחרונה כי הביקוש לחשמל אמנם גבוה בסין, אך איטי יותר באירופה ונקודתי בלבד בארה"ב.
מה אנחנו חושבים: למרות חילוקי הדעות באשר לתאריך היעד, איש לא מתכחש לכך שבתוך שנים ספורות, תעבור תעשיית הרכב להנעות חשמליות באופן מלא, לפחות באירופה. אבל לפי זהות המתלוננים, קל להבין מי ירוויח מהתהליך ומי יפסיד ממנו: יצרניות הרכב האירופאיות משמיעות ביקורת כלפי היעדים האגרסיביים, ולא בפעם הראשונה. האמריקאיות פחות מושפעות מכך, שכן בשוק הביתי שלהן תימשך מכירה של דגמים מזהמים למשך תקופה ארוכה יותר. והסיניות? מבחינתן אפשר היה לעבור לחשמל כבר אתמול. ומכל הבעיות שבעולם, זו אולי הדאגה הגדולה ביותר של יצרניות הרכב הגדולות של אירופה.