דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

טוב ליבואנים, רע לצרכנים: הוארך ההיתר ל"סדרות קטנות"

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • משרד התחבורה מאריך בשנה את היתר הייבוא ל"סדרות קטנות"
  • יאפשר המשך מכירה של דגמים מיושנים עם אבזור בטיחות חלקי
  • המגבלה: רק להזמנות שנחתמו לפני סוף 2024

חשמליות של פעם: לפני קצת יותר מ-5 שנים העניק משרד התחבורה היתר לייבוא מכוניות חשמליות בתקינה אירופאית מוגבלת של "סדרות קטנות", בכמות של 400 כלי רכב בשנה מכל דגם.

היתר זה, שנועד במקור להקל על יבוא מכוניות חשמליות בתקופה שבה הן היו נדירות, אפשר ליבואני הרכב לשווק כאן דגמים, בעיקר סיניים, ללא תקינה אירופאית מלאה ובמרבית המקרים גם ללא מערכות בטיחות אקטיביות. כך נכנסו לארץ דגמים כמו GAC GE3, ליפמוטור T03, פורת'ינג פריידיי, דגמי JAC ואחרים.

ההיתר אמור היה להסתיים בסוף השנה הנוכחית, וכך גם הודיע משרד התחבורה ליבואני הרכב לפני פחות משלושה חודשים. אלא שלאחר לחץ מצד יבואנים שונים, הוחלט במשרד התחבורה להפוך את ההחלטה, ולאפשר יבוא של "סדרות קטנות" בכמות זהה גם בשנת 2025, ובלבד שהיבואן יציג הזמנות אשר נחתמו מול יצרן הרכב לפני סוף 2024.

במשרד התחבורה מדגישים כי מדובר בהיתר מיוחד לשנת 2025 בלבד, וכי הוא ניתן בשל "פניות שהגיעו מגורמים שונים במשק, אשר העלו משמעויות נוספות הנגזרות מיישום ההחלטה, בהן עיכוב המשלוחים בשל סגירת נמל אילת והמצב המלחמתי.

מה אנחנו חושבים: עם כל האמפטיה ליבואנים קטנים (וגדולים) שמתמודדים עם מלחמה וחרמות ובעיות שונות אחרות, קשה לנו להבין את ההחלטה התמוהה של משרד התחבורה, שתאפשר להכניס לישראל מאות ואלפי כלי רכב חדשים ללא מערכות בטיחות אקטיביות וללא עמידה בתקינה מערבית מלאה. וכל זאת דווקא בשנה בה זינק מספר ההרוגים מתאונות דרכים בכבישים.

שכן עובדה היא כי מצב המלחמה וסגירת נמל אילת, לא מנעו הגעה של עשרות אלפי כלי רכב מהמזרח במהלך השנה החולפת. אמנם במסלולי שיט ארוכים יותר, אולי תוך התייקרות מסוימת של ההובלה, אך ללא הפרעה מהותית.

אבל ברור לנו לגמרי מי ירוויח מהמהלך ומי יפסיד. וכמו תמיד, המרוויחים מעטים וחזקים, בעוד המפסידים רבים אך מעוטי השפעה.

למאמר זה התפרסמו 40 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה