כמעט 45 שנה לאחר שירד מבמת ההיסטוריה, פולקסווגן מחזירה לחיים את מותג סקאוט, שנחשב למייסד קטגוריית רכבי הפנאי-שטח בעידן הבנזין וכעת מסתמן כאחד המבטיחים בשילוב חשמל ויכולת שטח אמיתית. כל הפרטים בפנים
בחזרה לחיים: יותר משנתיים לאחר ההכרזה הרשמית, פולקסווגן מחייה את סקאוט כמותג רכבי שטח וטנדרים חשמליים, תשובה לריביאן (R1T ו-R1S), GMC האמר EV וטסלה סייברטראק. המותג יופעל באופן עצמאי על ידי היצרנית הגרמנית עם מרכז מחקר ופיתוח שהוקם בבנובי, מישיגן, ועם פס ייצור ייעודי בבלית'ווד, דרום קרוליינה. זאת במקביל לשיתוף הפעולה בין פולקסווגן לריביאן, שאפשר לשער שיסיע לפולקסווגן בתחום שעדיין חדש עבורה.
צפייה בתוכן קאמבק היסטורי: פולקסווגן משיקה סקאוט חשמלי
נזכיר כי סקאוט הוא מותג שפעל החל מתחילת שנות השישים ובמשך שני עשורים על ידי חברת אינטרנשיונל, הידועה יותר כיצרנית טרקטורים, ציוד חקלאי ומשאיות, ונחשב לאחד מהאבות המייסדים של רכבי הפנאי (SUV). בזמנו הוא הציג יכולת שטח גבוהה בדומה לג'יפ CJ, אך עם 'תנאי שירות' טובים משמעותית מהג'יפ הספרטני.
יותר מ-45 שנים לאחר הפסקת הייצור הוא צפוי לחזור לכבישי צפון אמריקה, עם שני דגמים שנחשפים כעת ומוגדרים כקונספטים ברמת בשלות של 85% לייצור סדרתי, שיתחיל רק ב-2027. הטראוולר (Traveler) כרכב פנאי והטרה (Terra) כטנדר. היצרנית פתחה כעת את ההזמנות עם תג מחיר שמתחיל ב-60 אלף דולר, נמוך משמעותית (בכ-25 עד 35 אלף דולר) מהמתחרים הישירים.
מכלולים חסונים: בשונה מהמתחרים המתבססים על פלטפורמה אחודה ומתלי אוויר מתוחכמים, כאן משמש בסיס חדש וייעודי להנעה חשמלית, אבל בתצורה דומה לרכבי שטח עם מנועי בנזין. עם שלדת סולם, סרן חי מאחור ומתלים נפרדים מלפנים הנתמכים קפיצי סליל בכל פינה.
הנעה כפולה מתקבלת באמצעות צמד מנועים חשמליים, אך היצרנית מפרסמת רק את נתון המומנט (138.3 קג"מ) בעוד הזינוק ל-100 קמ"ש אורך כ-3.5 שניות. בהשוואה לגרסאות הנעה מקבילות של המתחרים הוא איטי ב-0.1 שניות מהריביאן ומהיר ב-0.6 שניות מטסלה.
שטח חשמלי: גודל הסוללה לא פורסם, אבל סקאוט מבטיחה כ-560 ק"מ בין טעינות, נתון דומה למתחרים, עם שימוש במתח גבוה (800V) שיאפשר טעינה אולטרה מהירה. סקאוט תשווק גם גרסה עם מנוע בנזין המשמש גנרטור לטעינת סוללת ומאריך את טווח הנסיעה הכולל ל-800 ק"מ. כושר הגרירה עומד על 3.2 טון לטראוולר ו-4.5 טון לטרה.
בהשוואה לג'יפ רנגלר הטראוולר גדול משמעותית, ארוך בכ-50 ס"מ (528 ס"מ) עם בסיס גלגלים ארוך ב-5 ס"מ (306 ס"מ). גם הטרה בעל ממדים גדולים, כשבהשוואה לג'יפ גלדיאטור האורך הכללי ובסיס הגלגלים גדולים בכ-30 ס"מ (582 ס"מ ו-377.5 ס"מ בהתאמה).
מרווח הגחון (כ-30 ס"מ) נדיב ביחס למקובל במערכות מתלים המבוססות קפיצי סליל. כציוד תקני יש נעילות דיפרנציאלים רוחביות (אחורית וקדמית), ניתוק למוט המייצב הקדמי להארכת מהלך המתלה וצמיגי שטח דו שימושיים (BFG AT) בקוטר "35.
מראה קלאסי: העיצוב משלב מוטיבים בהשראת המקור לרבות מראה רבוע, סבכה קדמית גדולה וכיתוב שם היצרנית בפונט זהה לגרסת המקור, לצד נגיעות מודרניות כמו יחידות תאורה מקוריות. הפגושים אגרסיביים עם צמד נקודות עיגון ייעודיות לחילוץ, אפשרות להתקנת כננת מלפנים ומגני גחון וסף מסיביים.
בטראוולר ישנו גלגל חלופי התלוי על דלת תא המטען הנפתח הצידה, בעוד דלת תא המטען מפוצלת בדומה לריינג' רובר. בשניהם יש תא מטען נוסף מתחת למכסה הקדמי.
סביבת הנהג כוללת כמקובל צמד מסכים המשמשים לוח מחוונים ומסך מגע, אך תוך שמירה על מתגים פיזיים למערכות שונות. גם כאן יש נגיעות נוסטלגיה כמו גלגל הגה עם שתי צלעות, דיפונים דו גווניים, מצפן המוצב מאחורי המראה המרכזית ואופציה לגג בד נפח חשמלית. בטנדר יש אפשרות להושיב 3 נוסעים מלפנים בעוד בארגז משולבים שלושה שקעי חשמל (240V וצמד 120V) להפעלת מכשירים חיצוניים.
מה אנחנו חושבים: עם החייאת מותג סקאוט פולקסווגן לא בחרה בפתרון הקל, המאפיין אותה במרבית המותגים שנמצאים בבעלותה, של התבססות על פלטפורמות ומערכות הנעה קיימות. במקום זאת היא תכננה אותו מהיסוד עם המון מחשבה ומקוריות, מבחינת עיצובית והנדסית.
הוא לא נגרר אחר המתחרים החשמליים שמשלבים מערכות הנעה מתקדמות ומערכות מתלים מתוחכמות, אלא מתבסס על מתכון פשוט ומוכח של מכלולים חסונים כמקובל ברכבי שטח על בנזין, עם בונוס ייחודי של גרסת מאריך טווח ובעיקר תג מחיר נמוך משמעותית.
ולכן סקאוט מסתמן כאחד הדגמים המבטיחים והמסקרנים שהוצגו בשנים האחרונות, מי שעשוי להיות אלטרנטיבה חשמלית אמיתית וראשונה לרכבי שטח וותיקים כמו ג'יפ רנגלר, פורד ברונקו וטויוטה לנד קרוזר. רק חבל שיקח לו עוד שלוש שנים להגיע לאולמות התצוגה, מה שעשוי להקשות עליו מול תחרות עתידית הצפויה גם מהמזרח. אנחנו ניאלץ להמתין בסבלנות.
שוב מרמים אותנו. מסכי מגע או מסכים עולים ליצרנים גרושים. תוכנה כותבים פעם אחת ומתקינים במיליונים. ובעיקר מסכנים חיי נהגים ונוסעים עם החיטוט הנורא בתפריטי המסך ומייצרים הסחת דעת. פחא שכמות ההרוגים עלתה?
יפה, אבל לפי הגאנט של פולקסווגן, הרכב יושק שנה אחרי שהחברה תתפרק. ה-CFO שלה אמר שיש לחברה שנתיים לפני פשיטת רגל, אלא אם יצליחו להציל את החברה. כמו רוב החברות הוותיקות, ההתעלמות מהחשמליות אפשרה לסין לכבוש את הענף ומביאה לקריסת החברות הוותיקות. חבל שכתבי הרכב לא בקיאים או לא טורחים להוסיף קונטקסט ומתמקדים בתמונות ובביצועים שכרגע הם תיאורטיים.