בקצרה:
- גם לצ'רי יש סוללת מצב מוצק
- תציע צפיפות אנרגטית של 600 וואט-שעה לק"ג
- תגיע לייצור המוני בתוך שנתיים

מגדילה טווח: צ'רי הכריזה על סוללת מצב-מוצק חדשה, עם צפיפות אנרגטית יוצאת דופן של 600 וואט-שעה לק"ג והבטחה לטווח נסיעה "ריאלי" של 1,300 ק"מ, כאשר באופן תיאורטי אומרת היצרנית כי גם יעד של 1,500 ק"מ הוא בר השגה. הסוללה הוכרזה במסגרת כנס החדשנות של היצרנית שנערך בווהו (Wuhu), סין.
הסוללה של צ'רי גם עמדה בסדרה של מבחני עמידות קיצוניים, שכללו החדרת מסמרים וקידוח חשמלי בגוף הסוללה, מבלי שנרשמה בריחה תרמית.
צ'רי צפויה להתחיל בייצור הסוללה המתקדמת כפיילוט מצומצם כבר בשנה הבאה, ואילו ייצור המוני צפוי להתחיל ב-2027. אם אכן תעמוד בלוחות זמנים אלו, צ'רי תקדים את BYD ו-CATL שמתכננות להתחיל רק בעוד כשנתיים את שלב הפיילוט לסוללות דומות.
כך זה עובד: סוללות מצב מוצק, כמשתמע משמן, כוללות אלקטרוליטים מוצקים - לעומת אלקטרוליטים נוזליים בסוללות ליתיום-יון המוכרות. בכך הן מאפשרות להקטין את נפח הסוללות ב-40% ואת משקלן ב-25%, ולהגיע לטווחי נסיעה גדולים יותר עם סוללה בממדים דומים, או להקטין את הממדים ולשמור על טווח ראוי בדגמים קטנים יחסית.
נתון צפיפות אנרגטית של 600 וואט-שעה לק"ג, עליו הכריזה צ'רי, נחשב חריג גם בסוללות מצב מוצק: ב-MG הגיעו לצפיפות של כ-370 וואט-שעה לק"ג, ומוקדם יותר השנה הכריזה וואווי על סוללה בעלת צפיפות של 400-500 וואט-שעה לק"ג.

נזכיר כי סוללות ליתיום-יון רגילות מגיעות לצפיפות של 200-250 וואט-שעה לק"ג במרבית המקרים, וגם הן נחשבות לבעלות צפיפות אנרגטית גבוהה בהשוואה לטכנולוגיות מוקדמות יותר, למשל סוללות ניקל-מטאל שהגיעו לצפיפות של 80 וואט-שעה לק"ג, או סוללות עופרת-חומצה (שעדיין נפוצות במצברי ה-12V במכוניות) עם צפיפות של 30-40 וואט-שעה לק"ג.
האתגר העיקרי העומד בפני יצרניות הרכב הוא העלות: נכון להיום, סוללת מצב מוצק יקרה יותר לייצור כמעט פי שלושה בהשוואה לסוללת ליתיום רגילה. עם זאת, ההערכות הן שהמחירים צפויים לרדת בשנים הקרובות, ועד 2030 סוללות מצב מוצק יתפסו נתח של יותר מ-10% בשוק הסוללות העולמי.
מה אנחנו חושבים: צ'רי נחשבת כבר שנים רבות לאחת מיצואניות הרכב הגדולות של סין, בעיקר בזכות דגמים בסיסיים בשווקים מתפתחים. לאחרונה היא החלה לפעול גם בשווקי המערב, בעיקר עם דגמים היברידיים, אך מעולם לא נתפסה כאחת מיצרניות הרכב המתקדמות בסין - בשונה ממתחרות כמו אקספנג, זיקר, ניו ואפילו BYD.
אבל אם הסוללה המתקדמת של צ'רי אכן תעמוד בהבטחות ותביא לשוק דגמים עם טווח חשמלי יוצא דופן, גם זה צפוי להשתנות. הפוטנציאל בשמים, עכשיו נמתין למימוש.