דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

תוך שנתיים: צ'רי חשמלית עם טווח מובטח של 1,300 ק"מ

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • גם לצ'רי יש סוללת מצב מוצק
  • תציע צפיפות אנרגטית של 600 וואט-שעה לק"ג
  • תגיע לייצור המוני בתוך שנתיים

מגדילה טווח: צ'רי הכריזה על סוללת מצב-מוצק חדשה, עם צפיפות אנרגטית יוצאת דופן של 600 וואט-שעה לק"ג והבטחה לטווח נסיעה "ריאלי" של 1,300 ק"מ, כאשר באופן תיאורטי אומרת היצרנית כי גם יעד של 1,500 ק"מ הוא בר השגה. הסוללה הוכרזה במסגרת כנס החדשנות של היצרנית שנערך בווהו (Wuhu), סין.

הסוללה של צ'רי גם עמדה בסדרה של מבחני עמידות קיצוניים, שכללו החדרת מסמרים וקידוח חשמלי בגוף הסוללה, מבלי שנרשמה בריחה תרמית.

צ'רי צפויה להתחיל בייצור הסוללה המתקדמת כפיילוט מצומצם כבר בשנה הבאה, ואילו ייצור המוני צפוי להתחיל ב-2027. אם אכן תעמוד בלוחות זמנים אלו, צ'רי תקדים את BYD ו-CATL שמתכננות להתחיל רק בעוד כשנתיים את שלב הפיילוט לסוללות דומות.

כך זה עובד: סוללות מצב מוצק, כמשתמע משמן, כוללות אלקטרוליטים מוצקים - לעומת אלקטרוליטים נוזליים בסוללות ליתיום-יון המוכרות. בכך הן מאפשרות להקטין את נפח הסוללות ב-40% ואת משקלן ב-25%, ולהגיע לטווחי נסיעה גדולים יותר עם סוללה בממדים דומים, או להקטין את הממדים ולשמור על טווח ראוי בדגמים קטנים יחסית.

נתון צפיפות אנרגטית של 600 וואט-שעה לק"ג, עליו הכריזה צ'רי, נחשב חריג גם בסוללות מצב מוצק: ב-MG הגיעו לצפיפות של כ-370 וואט-שעה לק"ג, ומוקדם יותר השנה הכריזה וואווי על סוללה בעלת צפיפות של 400-500 וואט-שעה לק"ג.

נזכיר כי סוללות ליתיום-יון רגילות מגיעות לצפיפות של 200-250 וואט-שעה לק"ג במרבית המקרים, וגם הן נחשבות לבעלות צפיפות אנרגטית גבוהה בהשוואה לטכנולוגיות מוקדמות יותר, למשל סוללות ניקל-מטאל שהגיעו לצפיפות של 80 וואט-שעה לק"ג, או סוללות עופרת-חומצה (שעדיין נפוצות במצברי ה-12V במכוניות) עם צפיפות של 30-40 וואט-שעה לק"ג.

האתגר העיקרי העומד בפני יצרניות הרכב הוא העלות: נכון להיום, סוללת מצב מוצק יקרה יותר לייצור כמעט פי שלושה בהשוואה לסוללת ליתיום רגילה. עם זאת, ההערכות הן שהמחירים צפויים לרדת בשנים הקרובות, ועד 2030 סוללות מצב מוצק יתפסו נתח של יותר מ-10% בשוק הסוללות העולמי.

מה אנחנו חושבים: צ'רי נחשבת כבר שנים רבות לאחת מיצואניות הרכב הגדולות של סין, בעיקר בזכות דגמים בסיסיים בשווקים מתפתחים. לאחרונה היא החלה לפעול גם בשווקי המערב, בעיקר עם דגמים היברידיים, אך מעולם לא נתפסה כאחת מיצרניות הרכב המתקדמות בסין - בשונה ממתחרות כמו אקספנג, זיקר, ניו ואפילו BYD.

אבל אם הסוללה המתקדמת של צ'רי אכן תעמוד בהבטחות ותביא לשוק דגמים עם טווח חשמלי יוצא דופן, גם זה צפוי להשתנות. הפוטנציאל בשמים, עכשיו נמתין למימוש.

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

למאמר זה התפרסמו 10 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של iCar

תגובות לכתבה

  • 1. צ'רי 
    לא מתחזה. , 19-10-2025

    אני מאמין שבעוד כמה שנים העולם יתפקח ויבין שבראש ובראשונה ברכב חשמלי זה תוחלת החיים של הסוללה. כיום אנשים קונים ביצועים עם סוללות שלא מחזיקות מעמד.

    מעניין אם סוללות במצב מוצק עמידות לאורך שנים כמו LFP וכיוצא באלו. (בטח יותם (מהנדס חשמל) יידע לענות.

    סגור תגובה

  • 2. BYD הכריזה על סוללת 1200 וולט חדשה 
    ליאור, 19-10-2025

    שנת 2027 תהיה מעניינת. BUD הכריזה לאחרונה על סוללה במתח של 1200 וולט. יחד עם סוללת מצב מוצק כמו שהציגה צ'רי. במטח כזה הטעינה מאד מהירה ומטען תואם יכול להטעין 100 ק"מ נוספים תוך 5 דקות.
    עם הסוללה של צ'רי והמתח של BYD סוף סוף המכונית החשמלית תהיה זהה למכונית הבנזין ותעלה עליה בכל מובן.
    נסיעה לאילת תהיה משחק ילדים. הסוללה תאפשר הגעה בלי שום חרדה. ובחזרה מאילת חמש דקות בתחנת הטעינה יספיקו להשלים את הנסיעה בדיוק כמו שממלאים בנזין.
    העתיד של הרכבים החשמליים נראה ורוד מתמיד.

    סגור תגובה

  • 3. ל-2  
    יותם מהנדס חשמל , 19-10-2025

    אתה מומחה לכתוב שטויות

    סגור תגובה

  • 4. 1 - הצפי שלי הוא שאורך החיים של סוללת מצב מוצק, יהיה דומה ל-LFP לפחות.. ואני עוד פסימיסט כאן 
    יותם (מהנדס חשמל), 19-10-2025

    בסוללת LFP עוברים יוני ליתיום דרך האלקטרוליט ובאלקטרודות בשני הצדדים היונים הופכים לחומר נייטראלי מוצק. לכן אין נזק לאלקטרודות מאיחסון יונים, מה שגורם לאורך חיים מדהים לסוללה. מה שקובע את קוטביות הסוללה, הן רק רמות האנרגיה.

    בסוללת מצב מוצק, העקרון דומה, ההבדל הוא שגם האלקטרוליט מוצק ומאפשר מעבר של יוני ליתיום בלבד - כאשר האלקטרוליט המוצק עצמו, מהווה ממברנה אידאלית (לא צריך ממברנה בכלל, האלקטרוליט כבר מאפשר רק מעבר יונים).

    מדובר בשכבה דקה מאוד של אלקטרוליט ויוני הליתיום "טסים" דרך השכבה בחלל (המינוח המקצועי: נסחפים בשדה החשמלי). אז בגלל שהעיקרון דומה ל-LFP, הצפי שלי הוא לאורך חיים דומה לפחות ל-LFP. אבל אני פסימיסט כאן - מעשית, אם תפתח ויקיפדיה בערך "סוללת מצב מוצק" אז תראה שיש הרבה אופטימיסטים שחוזים אפילו בין 10,000 ל-100,000 מחזורי טעינה פריקה, כלומר סוללה שלכל צורך מעשי תחיה לנצח, אבל לדעתי הם יותר מדי אופטימיים. הם גם חוזים צפיפות אנרגיה מכסימלית של 900wh/kg שזה ב-50% מעל מה שצ'רי הצליחו להשיג.

    אם הם צודקים וזה אם גדול, סוללה כזאת תאפשר לכאורה הרבה מעבר ל-1000 ק"מ לטעינה. אנחנו מדברים על 2000 ק"מ וצפונה.

    ראוי לציין בנושא זה שהסוללות של פאראדיי מהמאה ה-19 כבר היו מצב מוצק. זאת לא באמת טכנולוגיה חדשה. מה שחדש זה שהצליחו למצוא אלקטרוליט שמתאים לליתיום. אם כי זה היה די צפוי.. עובדים על זה די הרבה זמן.

    מכל מקום, זאת לא הטכנולוגיה היחידה שעומדת להיכנס. כבר נכנסות סוללות נתרן-יון ובקרוב יכנסו גם סוללות הידריד-נתרן, טכנולוגיה שלכאורה תאפשר צפיפות מטען עוד פי 3 יותר גבוהה מליתיום (בהידריד נתרן מה שעובר את הממברנה, הם יוני מימן).

    הטכנולוגיה לא תעצור. אבל אם שואלים אותי מתי לעשות "סטופ" ולרכוש רכב חשמלי - אני עונה, בערך כאשר הטווח יעבור 1000 ק"מ.. שזה יהיה להערכתי, מתישהו בשנתיים הקרובות. לא צריך לחכות הרבה זמן. זה כבר ממש מעבר לפינה.

    הפילוסופיה שלי פשוטה: בכל מקרה אי אפשר יהיה למכור את הרכב (כי כל הזמן יכנסו טכנולוגיות חדשות), אבל אם כבר "להיתקע" אז שיהיה עם רכב שעושה 1000 ק"מ לפחות על טעינה :-).

    סגור תגובה

  • 5. 3 - הופה, מתחילים להתחזות לי? 
    יותם (מהנדס חשמל), 19-10-2025

    חחח.. אם מתחילים להתחזות לי, אז כנראה שמעריכים אותי. אני אקח את זה כקומפלימנט.

    סגור תגובה

  • 6. ל-2 אתה צודק 
    קביבו, 19-10-2025

    לדעתי וכתבתי על כך,יש לחכות עם קניית רכב חשמלי לפחות עד 2030.
    מה שרלוונטי לעכשיו רק מנוע בנזין ולא חשמל

    סגור תגובה

  • 7. ל 2 
    דודי , 19-10-2025

    למגיב 2,
    כמה פעמים בשבוע אתה נוסע לאילת שזה ככ מטריד אותך.....?

    סגור תגובה

  • 8. לא  
    לא תודה, 19-10-2025

    גם היום עם 400 ק"מ נטו אני מבסוט... גם אם היה לי 1200 ק"מ לא הייתי נוסע לאילת..

    סגור תגובה

  • 9. ויברניום כמונדיד לנו בווקאנדה יפתור כל הבעיות רגע אין לנו ויברניום? (לת)
    וואי וואי, 19-10-2025

  • 10. יש בעיה החשמליות אחרי 8 שנים 
    תחשבו קדימה, 19-10-2025

    תחשבו שבעוד 8 שנים מחיר החלת סוללה יהיה כמו מחיר הרכב. סו? אז מחקתם 240 אלף ב8 שנים...

    סגור תגובה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה