בקצרה:
- בקרוב תציג MG רכב חשמלי עם סוללה מתקדמת
- הצפיפות האנרגטית תשתפר בכ-50%
- טווח הנסיעה עשוי לחצות את רף 1,000 הק"מ
הפתעה מסין: לא מעט יצרניות רכב מנהלות בשנים האחרונות מירוץ טכנולוגי בדרך לסוללת "מצב מוצק", שאמורה לשפר את הצפיפות האנרגטית, ובכך לאפשר טווח נסיעה גדול עם סוללה בממדים צנועים ובעיקר משקל נמוך יחסית. כעת נראה כי MG תהיה יצרנית המיינסטרים הראשונה שתשיק דגם סדרתי עם הסוללות המתקדמות, וזה יקרה ברבעון השני של 2025.
את ההצהרה המפתיעה נתן לתקשורת הסינית יו ג'ינגמין, סמנכ"ל MG, במסגרת תערוכת הרכב של צ'אנגדו. הוא לא מסר פרטים בנוגע לדגם שבו ישולבו הסוללות המתקדמות, אך לאור העובדה שמדובר עדיין בטכנולוגיה יקרה, סביר להניח שמדובר בדגם יקר בהתאם. ייתכן ומדובר בסייברסטר GTS, שהוצגה כקונספט בפסטיבל המהירות של גודווד.
כך זה עובד: סוללות מצב מוצק, כמשתמע משמן, כוללות אלקטרוליטים מוצקים - לעומת אלקטרוליטים נוזליים בסוללות ליתיום-יון המוכרות. בכך הן מאפשרות להפחית את נפח הסוללות ב-40% ואת המשקל ב-25%, ולהגיע לטווחי נסיעה גדולים יותר עם סוללה בממדים דומים, או להקטין את הממדים לטובת הטמעה בדגמים קטנים יחסית.
בנוסף, סוללות מצב מוצק נחשבות לבעלות אורך חיים גדול יותר, ומסוגלות להגיע בתנאים אופטימליים גם ל-45 אלף מחזורי טעינה. הן יעילות בטווח רחב יותר של טמפרטורות וגם עשויות להפחית את הסיכון להתלקחות. אלא שעד כה הסוללות האלו היו יקרות מדי ולכן גם לא משתלמות לייצור מסחרי. על פי הערכות בענף, סוללות מצב מוצק יגיעו לדגמים עממיים רק בשנת 2030.
ב-MG לא מפרסמים מידע בנוגע לסוללה עצמה, אך סביר להניח שהיא תהיה דומה לסוללת מצב מוצק שהוצגה לאחרונה על ידי החברה האחות, IM MOTOR, גם היא מבית סאיק. הסוללה, שקיבלה את הכינוי "שנות אור", מגיעה לצפיפות אנרגטית של 368 וואט-שעה לק"ג, לעומת נתון מקובל של 200-250 וואט-שעה לק"ג בסוללות ליתיום-יון נפוצות - שיפור של כ-50% לפחות.
היא גם מסוגלת להוסיף 400 ק"מ לטווח הנסיעה בתוך 12 דקות בלבד. נציין כי יצרניות סיניות אחרות, שטרם הציגו סוללות מצב מוצק בייצור סדרתי, טענו כי בידיהן טכנולוגיה שתאפשר להגיע גם לנתון של 500 וואט-שעה לק"ג.
אגב, גם סוללות הליתיום-יון נחשבות לבעלות צפיפות אנרגטית גבוהה בהשוואה לטכנולוגיות מוקדמות יותר, למשל סוללות ניקל-מטאל שהגיעו לצפיפות אנרגטית של 80 וואט-שעה לק"ג, או סוללות עופרת-חומצה (שעדיין נפוצות במצברי ה-12V במכוניות) עם צפיפות אנרגטית של 30-40 וואט-שעה לק"ג.
מה אנחנו חושבים: ההאטה המסוימת בביקוש לרכב חשמלי נובעת בין היתר ממיצוי גבוה של הפוטנציאל, לאחר שיצרניות הרכב הגיעו לחלק גדול מהלקוחות שמסוגלים להתקין עמדת טעינה ביתית. השלב הבא, לכן, צריך להיות פניה ללקוחות שלא יכולים או מעוניינים להטעין בבית.
עבורם נדרשת טכנולוגיה מתקדמת יותר, כזו שתאפשר קצבי טעינה מהירים במיוחד, טווחי נסיעה גדולים או שילוב של השניים. סוללות מצב-מוצק הן הפתרון שאליו מכוונות מרבית יצרניות הרכב עבור הדרישות האלו - ואם MG אכן תשיק בשנה הבאה דגם סדרתי עם הסוללות המתקדמות, היא תוכל לפתוח פער משמעותי על פני מתחרותיה, ללמוד את הטכנולוגיה גם בתנאי אמת ולהגיע מהר יותר להטמעת הסוללות גם בדגמים זולים יותר. וזה כבר יהיה Game Changer אמיתי.