יונדאי סנטה פה, רכב הפנאי הגדול של היצרנית הקוריאנית, נמצא איתנו מאז תחילת המילניום, וכבר הספיק למכור בישראל למעלה מ-11,000 יחידות במהלך השנים. הדור הראשון שלו הושק בשנת 2000; הדור שני הגיע ב-2006. הדור השלישי החליף אותו ב-2012, ואילו בשנת 2018 הוצג הדור הרביעי, שנמצא איתנו למעשה עד היום. בחודשים האחרונים הסיפור של הסנטה פה קיבל תפנית מפתיעה, עם הצגתה של מתיחת פנים מקיפה - שהיא למעשה דור 4.5 של ה-SUV המצליח. מה בעצם השתנה כאן? לא מעט.

עיצוב
גם לפני העדכון, יונדאי סנטה פה היה רכב מרשים למראה - אך כעת הוא עבר מספר שינויים שמשפרים באופן משמעותי את הנוכחות שלו על הכביש. הסבכה הקדמית הפכה מלבנית וזכתה לטקסטורה תלת מימדית, יחידות תאורת היום עוצבו מחדש עם חתימה בצורת האות T, עיצוב הפגושים עודכן כך שהם מעניקים לרכב יציבה נמוכה וספורטיבית יותר, חישוקי הגלגלים זכו לנראות חדשה ואילו מאחור יחידות התאורה חוברו ביניהן בפס אדום שמעניק גם כן תחושה של רוחב ויציבות. שאפו.

תא הנוסעים
אם מבחוץ ההבדלים מינוריים, מבפנים כבר מדובר במהפכה של ממש. הסנטה פה שלאחר העדכון מקבל את סביבת הנהג המתקדמת שפגשנו בסונטה ובפאליסייד, עם קונסולה גבוהה שמפרידה בין הנהג לנוסע, גלגלת בחירה במצבי הנהיגה, כפתורי החלפת הילוכים בטכנולוגיית Shift By Wire ולוח מחוונים דיגיטלי בגודל 12.3 אינץ' (ברמת הגימור Elite). בנוסף, לא מעט תאי אחסון מסתתרים בתוך ומתחת לקונסולה החדשה, מה שהופך את הסנטה פה לרכב פרקטי ומרשים מאי פעם.

מימדים
בדרך כלל מתיחות פנים מסתפקות בשינויים בעיצוב. הפעם ביונדאי בחרו לבצע עדכון משמעותי לפלטפורמה, במטרה להתאים אותה לסוגי הנעה נוספים שיגיעו בעתיד. המשמעות היא שהסנטה פה מציג מימדים גדולים מבעבר, עם תוספת של 15 מ"מ לאורך, 10 מ"מ לרוחב, 5 מ"מ לגובה ולא פחות מ-34 מ"מ במרווח הרגליים ליושבי השורה השניה. כל זה יוצר מרווח פנימי יוצא מן הכלל.

יחידת הנעה
יונדאי סנטה פה החדש מגיע עם מנוע טורבו-דיזל בנפח 2.2 ליטרים, מסדרת מנועי ה-Smartstream החדשה של יונדאי. המנוע עבר עדכון כך שהוא כולל מעתה בלוק אלומיניום במקום ברזל, מה שסייע להפחתת משקל, וגם רכיבי עזר נוספים הוחלפו. ההספק עומד על 202 כ"ס (שיפור של 2 כ"ס) והמומנט על 45 קג"מ.
בנוסף, לראשונה ביונדאי, יוצע הסנטה פה עם תיבת 8DCT - כפולת מצמדים עם לא פחות מ-8 הילוכים. התיבה מבוססת על מצמדים רטובים ומאפשרת התמודדות עם מומנט גבוה ב-58% לעומת תיבת ה-7DCT שמוכרת מדגמים אחרים של המותג. היא גם מעניקה חסכון משמעותי בצריכת הדלק וכן שיפור בביצועים: הסנטה פה החדש מאיץ ל-100 קמ"ש בתוך 9 שניות בלבד, מהיר ב-3 עשיריות השניה בהשוואה לדגם היוצא.

אבזור
יונדאי סנטה פה הציג כבר קודם מפרט עשיר במיוחד של אביזרי נוחות ובטיחות, כאשר גם פה חל שיפור בדגמי 2021. גרסת ה"סופרים" כוללת כבעבר בקרת אקלים עם פתחים בכל 3 שורות המושבים, גג שמש פנוראמי, ריפודי עור, חיישני חניה היקפיים, מצלמת רוורס, כניסה והנעה ללא מפתח, מראות בקיפול חשמלי, גלגל הגה מצופה עור ובלם יד חשמלי, כאשר במסגרת העדכון נוספו לה תאורת אווירה עם 10 צבעים שמורכבים מ-64 גוונים, תאורת לד מלאה מלפנים ומאחור וכן כוונון חשמלי למושב הנוסע.

גרסת ה-Elite הבכירה כוללת כבר מפרט אבזור יוצא דופן, עם חישוקי 20 אינץ', חימום ואוורור למושבים, מצלמות היקפיות, לוח מחוונים דיגיטלי, שקע 220 וולט ליושבי השורה השניה ועוד.
גם בתחום הבטיחות מציע הסנטה פה מפרט נדיב הכולל 6 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית כולל זיהוי תנועה חוצה בצמתים, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטיה מנתיב עם שמירה על מרכז נתיב הנסיעה, אורות גבוהים אוטומטיים, התרעה לפני פתיחת דלת במעבר רכב חולף, ניטור שטחים מתים במראות עם תיקון היגוי אקטיבי והתרעת תנועה חוצה מאחור כולל בלימת חירום. בגרסה הבכירה יש גם 4 מצלמות היקפיות והצגת צילום בלייב של ה"שטח המת" על גבי לוח המחוונים.

יכולת דינאמית
המעבר לפלטפורמה חדשה מנמיך את מרכז הכובד של הסנטה פה, מה שיוצר שיפור ב-3 תחומים חשובים: התנהגות הכביש טובה יותר בזכות אחיזת כביש עדיפה ורכינת מרכב מצומצמת, נוחות הנסיעה השתפרה וכך גם בידוד הרעשים.

בגרסת ה-Elite עם ההנעה הכפולה מצויד הסנטה פה בבורר מצבים חדש, כאשר בנוסף למצבי חיסכון, ספורט ונוחות, מצב שטח החדש עבר עדכון לטובת יכולת נהיגת שטח טובה יותר במצבי שלג, חול, בוץ ועפר. המערכת המשופרת מנתבת טוב יותר את חלוקת הכוח לכל הגלגלים, כאשר מצב נוחות מעביר עד 35% מהכוח לסרן האחורי ומצב ספורט עד 50%, ואילו במצב חיסכון המערכת עושה שימוש בהנעה קדמית בלבד.

בשורה התחתונה
יונדאי סנטה פה נמצא כיום בזירה תחרותית מאי פעם, שכן השוק חווה הצפה של רכבי 7 מקומות גדולים בשנה האחרונה. במסגרת מתיחת הפנים של הסנטה פה העיצוב התקדם מבחוץ ובעיקר מבפנים, המימדים גדלו ובהתאם מרווח הפנימי השתפר, המנוע חזק וחסכוני יותר, האבזור עשיר והיכולת הדינאמית עברה גם היא שיפור לא מבוטל.
פורסם לראשונה ב- 25.03.21