הדור הרביעי בשושלת של קיה סורנטו נחשף לראשונה בתחילת שנת 2020 והגיע לישראל בחודש מרץ 2021 כשהוא מצויד בלא פחות מ-4 יחידות הנעה לבחירה: מנוע בנזין אטמוספרי, מנוע טורבו-דיזל, מנוע היברידי ומנוע היברידי-נטען. אבל לפני שניגש להבדלים ולדקויות שבין הגרסאות השונות, נקדיש כמה מילים לסורנטו עצמו ולשושלת הארוכה שמאחוריו.
הדור הראשון של קיה סורנטו הוצג לראשונה בשנת 2002, כאח הגדול והקשוח של הספורטז'. באותן שנים הוא הציע 5 מקומות ישיבה בלבד לצד תא מטען מרווח יחסית, והפגין יכולות שטח גבוהות - כמקובל בתקופה. הדור השני, שהוצג ב-2009, יישר קו עם הדרישות החדשות בתחום רכבי הפנאי הגדולים. הוא עבר ל-7 מקומות ישיבה, שדרג את הנוחות והעידון בכביש על חשבון חלק מהיכולות בשטח, וזכה להצלחה מרשימה בשווקים.
הדור השלישי, שהוצג ב-2014, היה עוד קפיצת מדרגה. הוא הציג איכות נסיעה גבוהה עוד יותר, איכות חיים מצוינת לנוסעים (כולל פתחי אוורור בשורה השלישית) והיה הראשון בשושלת שכלל מערכות בטיחות אקטיביות. ועכשיו אנחנו כאן עם הדור הרביעי, שמעלה את הרמה בכמה תחומים חשובים נוספים.
העיצוב מודרני עם פנסים צרים ותאורת יום מעוצבת, ומצד שני הוא נראה קשוח במידה עם הבליטות על מכסה המנוע וסבכת "אף הנמר" המזוהה של קיה שהפכה כאן לאגרסיבית יותר. הסורנטו הנוכחי גם ארוך, רחב וגבוה יותר מקודמו, כך שהוא מציע מרווח פנימי משופר - אך במקביל הוא גם השיל ממשקלו לא מעט קילוגרמים. אבל איזו גרסה בוחרים?
כרטיס הכניסה: 2.5 בנזין Urban
מחיר: 234,900 שקלים
גרסת הכניסה של הסורנטו מצויידת במנוע בנזין אטמוספרי בנפח 2.5 ליטרים המספק 180 כ"ס ונתון מומנט מירבי של 23.7 קג"מ הזמינים ב-4,000 סל"ד. המנוע משודך לתיבה אוטומטית בעלת 6 הילוכים, ההאצה ל-100 קמ"ש אורכת 10.1 שניות וצריכת הדלק המשולבת עומדת על 11.5 ק"מ לליטר.
כבר בגרסה הזו מתקבלת תמורה ראויה למחיר: למרות שהסורנטו הוא לא רכב קטן, הוא מאיץ בזריזות ומייצר תנועה חלקה הודות לתיבה פלנטרית יעילה.
למרות שמדובר בגרסת כניסה, מפרט האבזור כאן עשיר וכולל מסך מולטימדיה בגודל 10.25 אינץ' עם קישוריות לטלפון ו-Waze ושקעי USB גם בשורה השלישית, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחים בשורה השניה והשלישית, בלם יד חשמלי כולל פונקציית Auto Hold, חיישני גשם ותאורה, חיישני חנייה קדמיית ואחוריים, הנעה בכפתור, מראה נגד סנוור, מראות צד מחוממות ומתקפלות חשמלית, חלונות אחוריים כהים, תאורת לד, תאורת אווירה וחישוקי 18 אינץ'.
מפרט מערכות הבטיחות כולל בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, רוכבי דו-גלגלי וזיהוי תנועה בצומת, תיקון סטייה מנתיב, התרעת רכב בשטח מת כולל התערבות אקטיבית בהיגוי, התרעת תנועה חוצה מאחור כולל בלימה אוטונומית (גם בחניה), בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת עייפות, מעבר אוטומטי לאורות גבוהים, מערכת למניעת תאונות משניות, התרעת רכב חולף בפתיחת דלת והתרעת שכחת ילד המבוססת חיישן. כמו כן ישנן 7 כריות אוויר - כולל כרית אוויר מרכזית בין היושבים מלפנים.
בזכות יתרון ברור בשורת המחיר, גרסה זו יכולה להיות פתרון מצוין עבור מי שמגיע "מלמטה" ונסע קודם לכן ברכבים זולים יותר. במחיר האמור מקבלים את היתרונות העיקריים של הסורנטו במרווח ובנוחות, וגם נהנים מאבזור עשיר, אך עדיין נשארים ברמת מחירים תחרותית.
לנוסעים למרחקים ולגוררים: 2.2 דיזל Urban
מחיר: 244,900 שקלים
הגרסה השניה בהיצע מעניקה פתרון מצוין למי שזקוק לחסוך בעלויות הדלק - אבל לא רק. מנוע הדיזל בנפח 2.2 ליטרים מציע הספק של 202 כ"ס ומומנט מירבי העומד על 45 קג"מ הזמינים ב-1,750 סל"ד. המנוע משודך לתיבה כפולת מצמדים בעלת 8 הילוכים, ההאצה ל-100 קמ"ש אורכת 9 שניות וצריכת הדלק המשולבת עומדת על 16.1 ק"מ לליטר. לא מדובר בנתון רחוק מהמציאות: בנסיעת המבחן, עם רכב עמוס בנוסעים ובציוד ובתנאי נהיגה שלא היו קלים, השגנו כמעט 13 ק"מ לליטר. נתון מעולה לרכב בגודל הזה.
מלבד יתרון הביצועים וצריכת הדלק, גרסת הדיזל של הסורנטו תתאים גם למי שנוהג לגרור ציוד כבד, כמו קרוואן, אופנוע ים או עגלת ציוד מקצועי לעבודה. כושר הגרירה המירבי שלו עומד על 2.5 טונות לנגרר עם בלמים, חצי טון יותר מגרסת הבנזין. בנוסף, מנוע הדיזל יעיל מאוד בסל"ד נמוך והמומנט הגבוה שלו מקל על גרירת משקלים כבדים.
לירוקים: 1.6 הייבריד EX
מחיר: 259,900 שקלים
לראשונה אי פעם, מוצע הסורנטו בשתי גרסאות היברידיות - אחת קלאסית והשניה נטענת. ההיברידית הקלאסית מתאימה למי שרוצה לחסוך בדלק ולא יכול או לא מעוניין להתקין עמדת טעינה ביתית. היא גם מציגה יתרון בביצועים ובאבזור על פני גרסאות הדיזל והבנזין האטמוספרית, היא שקטה יותר בנסיעה ויש לה כמובן צריכת דלק מצוינת. שווה להתעכב על הנתונים:
יחידת ההנעה ההיברידית שימוש במנוע טורבו-בנזין בנפח 1.6 ליטרים ובמנוע חשמלי ומציגה הספק כולל של 230 כ"ס ונתון מומנט מירבי של 35.7 קג"מ הזמינים ב-1,500 סל"ד. המנוע משודך לתיבה אוטומטית בעלת 6 הילוכים, ההאצה ל-100 קמ"ש אורכת 8.6 שניות בלבד וצריכת הדלק המשולבת עומדת על 15.1 ק"מ לליטר. אמנם, כושר הגרירה כאן נמוך במעט ועומד על 1,650 ק"ג, אך שימו לב לתוספות האבזור.
בנוסף למפרט העשיר של גרסאות ה-Urban, יש בגרסת ההייבריד גם לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 12.3 אינץ', מנופי העברת הילוכים מגלגל ההגה, משטח טעינה אלחוטי וחישוקי 19 אינץ'.
למחושמלים ולשבילים: 1.6 פלאג-אין הייבריד Premium
מחיר: 289,900 שקלים
הטרנד הנוכחי הוא כמובן רכבים שמתחברים לשקע. בשנת 2021 נמכרו בישראל קרוב ל-10,000 כלי רכב נטענים, והמגמה הזו רק תלך ותתחזק בשנים הקרובות. לגרסה הזו של הסורנטו יש סוללה גדולה יותר - 13.8 קוט"ש, לעומת 1.5 בהיברידית - ולאחר טעינה של מספר שעות היא מסוגלת לנסוע למרחק של 57 קילומטרים בכוח החשמל בלבד, מבלי לשרוף דלק יקר ומבלי לזהם את הסביבה.
הודות למנוע חשמלי חזק יותר ההספק המשולב עומד כאן על 265 כ"ס ונתון המומנט המירבי זהה ועומד על 35.7 קג"מ. המנוע משודך גם כן לתיבה אוטומטית עם 6 הילוכים, ההאצה ל-100 קמ"ש אורכת 8.4 שניות וצריכת הדלק המשולבת עומדת על 62.5 ק"מ לליטר - אם כי מדידות צריכת הדלק ברכבי פלאג-אין מתבססות כתמיד על נסיעה חלקית במצב של סוללה טעונה.
מפרט האבזור כאן עשיר עוד יותר וכולל גם ריפודי עור, מושבים קדמיים מתכווננים חשמלית, מחוממים ומאווררים ועם זיכרון למושב הנהג ולמראות הצד, גג פנורמי נפתח, מערך מצלמות היקפיות, תצוגה עילית, תצוגת שטחים מתים בלוח המחוונים, וילונות אינטגרליים בשורה השנייה, תוספת שקעי USB, תא מטען נפתח חשמלית ללא מגע יד, הגה מחומם ושליטה נפרדת על בקרת האקלים ליושבים מאחור.
יתרון נוסף של גרסת הפלאג-אין הוא בהנעה הכפולה, 4X4, שמושגת באמצעות המנוע החשמלי שמותקן על הציר האחורי ומאפשרת יכולת נסיעה טובה יותר בשבילים ובמשטחים עם אחיזה נמוכה.