בדרך כלל החורף הוא העונה בה מגיעים הסיפורים על הקשיים שחווים בעלי מכוניות חשמליות, בדרך כלל באדיבות התקשורת הזרה והרשתות החברתיות. לא נדיר להיתקל בפוסטים ויראליים או בסרטונים המציגים את קשיי ההתמודדות של הסוללה עם הטמפרטורות הנמוכות, עם רשתות חשמל שקורסות ומזג אוויר זוועתי. אבל אצלנו, בעיקר בשפלה ובמישור החוף, החורף מאד נעים. בינינו, אלו הימים היחידים שבהם אפשר להתלבש יפה מבלי להזיע ולנזול באופן מיידי.
ולמה זה חשוב? מכיוון שהאופן שבו החשמל נאגר בסוללת הרכב הוא כימי. ולכימיה יש טווח טמפרטורות שהיא הכי אוהבת. סוללת ליתיום-יון אופיינית, כזו שקיימת בכל רכב חשמלי, מעדיפה את החיים שלה בטמפרטורה של 20 מעלות צלזיוס. מה שאומר שבקיץ החם בישראל היא סובלת כמו כולנו, ומערכות הקירור של הרכב עובדות שעות נוספות כדי לקרר את הסוללה הגדולה וגם אותנו בתא הנוסעים. בפועל, מעגלי הקירור של הסוללות ברכב חשמלי גדולים ומשמעותיים יותר (מבחינת כמות הנוזל ואורך הצנרת) מאלו של מנועי בעירה פנימית אופיניים.
הצורך המתמיד לצנן את התאים הרבים בסוללה "גוזל" מטווח הנסיעה של הרכב. בנוסף, אותו צורך בקירור חזק גורם לאובדן אנרגיה אפילו בעת הטעינה. כלומר, חלק מהחשמל שזורם מעמדת הטעינה מופנה לקירור ואינו נאגר. כמובן שאנו משלמים על זה.
לעומת זאת, בחורף מזג האוויר פועל לטובתנו ולטובת המכונית. בואו נכיר בעובדה שלא ממש קר כאן, בטח שלא במושגים אירופאים: בימים קיצוניים במיוחד, במקומות קרים, אפשר להיתקל כאן בטמפרטורה של 5 מעלות צלזיוס וכולם רועדים מקור - אבל לרכב החשמלי זה לא רע. ובימי חורף אופייניים יותר, כאשר הטמפרטורה נעה בין 15 ל-20 מעלות, התנאים מושלמים עבור המכונית החשמלית: אפשר לנסוע יותר קילומטרים על טעינה אחת, צריכת הזרם יעילה יותר, הכימיה עובדת טוב יותר והצריכה הנלווית של אביזרים שונים מצטמצמת מאד. ימים רבים לא דורשים מיזוג, והחימום לעיתים יהיה חסכוני יותר.
זו בדיוק הסיבה שבגללה באותם חודשי חורף רואים פוסטים בקבוצות השונות של נהגים מאושרים החוצים אפילו את טווח הנסיעה הרשמי של הרכב. זה ממש כבר לא נדיר. לאחרונה יונדאי עדכנה את האיוניק 5 עם סוללה גדולה יותר של 84 קוט"ש המקנה טווח נסיעה רשמי של עד 570 קילומטרים. אם אתם רוצים לנסות להשיג את הנתון הזה או אפילו לעבור אותו, החודשים הקרובים יהיו אידיאליים לכך (הנה טיפ: נסו לרדת מצריכת זרם ממוצעת של 16 קוט"ש ל-100 ק"מ).
הטמפרטורות הנמוכות יותר גם גורמות לטעינה להיות מהירה יותר, מה שמאפשר לאיוניק 5 לנצל את ההספק הרב שמערכת החשמל מסוגלת להתמודד עמו. בתנאים האידיאליים ובעמדה המתאימה, ניתן לספור 18 דקות לטעינה מ-10% ל-80%. תענוג.
אגב טעינה, הנה הזדמנות להפריך מיתוס: אין סיבה לחשוש מטעינה של הרכב כשיורד גשם. שקע הטעינה מוגן מרסס ומגשם, והחשמל ממילא לא זורם עד שעמדת הטעינה מחוברת ונעולה לרכב, אז מתקיימת "לחיצת היד" הדיגיטלית ביניהם והטעינה מאופשרת.
אותו דבר חל גם על מעבר בשלוליות. מארז הסוללה מוגן ואטום למים, כך שצליחה זהירה של שלולית לא תהיה בעייתית. יחד עם זאת, כמו בכל מכונית אחרת, יש לנהוג באחריות, להימנע מכניסה מהירה לשלולית שעלולה ליצור "זרמי סילון" חזקים וכמובן להימנע מכניסה לשלוליות שלא ניתן לבדוק בוודאות את עומקן. חשוב גם להתרחק ממי ים מלוחים, שיכולים לעודד היווצרות קורוזיה.
ויש עוד כמה סיבות שבגללן בעלי רכב חשמלי נהנים יותר בחורף. החימום של תא הנוסעים מהיר יותר לעומת רכבי בנזין או דיזל, שבהם צריך להמתין לחימום של המנוע. מאותה סיבה, למי שעדיין מקפיד, גם בימים הקרים ביותר לא צריך לחכות למנוע שיתחמם לפני שמתחילים בנסיעה.
מהצד השני של המטבע, מכוניות חשמליות מצוידות במנועים בעלי מומנט רב, וגם שוקלות יותר. לכן נזכיר כי כדאי להיזהר בימי הגשם הראשונים כשהכבישים ממש חלקלקים.
בקיצור, החורף הישראלי החמים זו התקופה המוצלחת ביותר לבלות ברכב חשמלי. אז תהנו מטווח הנסיעה הגדול ביותר, מהטעינה המהירה ביותר, מחימום מתוזמן מראש ומנסיעה בטוחה, נעימה וללא פליטת מזהמים.