החורף כמעט וגרם לנו לשכוח עד כמה הקיץ הישראלי יכול להיות קשוח. להזכיר לכם? 85% לחות, ימים ארוכים של 33 מעלות צלזיוס ויותר שיחד יוצרים עומסי חום כבדים. באיזורים כמו עמקי המזרח והדרום הטמפרטורה עוברת באופן עקבי, יום אחרי יום, את רף 40 המעלות וגם 45 מעלות זה לא דבר נדיר.
רכבים חשמליים "אוהבים לחיות" בתחום הנעים של 25 מעלות צלזיוס, ובתכל'ס גם אנחנו. כמו אצל בני האדם זה עניין של כימיה והאופן שבו הטמפרטורה משפיעה על התהליך הכימי. תהליך שבזכותו הסוללה יכולה להיטען, לאגור ולשחרר את החשמל באופן יעיל.
בחרנו בדגמים החשמליים של יונדאי, איוניק 5 ואיוניק 6, כדי להציג מספר עצות לשימוש חכם יותר ברכב החשמלי בתנאי מזג אוויר חמים. בעיקר בזכות העובדה שהם משתמשים בפלטפורמת הE-GMP שנחשבת בעיני רבים לאחת הפלטפורמות המתקדמות ביותר שניתן למצוא כיום בכלי רכב חשמליים.
בקיץ יש שני מרכיבים עיקריים המקשים על רכב חשמלי ולמעשה גם על כל רכב אחר: קרינת השמש וטמפרטורת האוויר. אפשר להתנחם בעובדה שמנועי בעירה פנימית צריכים להתאים גם את תערובת הדלק / אוויר שהם שורפים כדי לנסות ולשמור על התפוקה, וגם על הייסורים שעובר מגדש טורבו בקיץ אפשר לכתוב קינות ארוכות. בכל מקרה, רכב חשמלי לא "נושם" כמו שרכב בעירה פנימית צריך והקירור של הסוללה – גם אם משמעותי והכרחי – הוא המיקוד העיקרי של מערכות הקירור.
כדי להתמודד טוב יותר עם קרני השמש, עדיף שהרכב יחנה בצל ככל האפשר. החניה בשמש מזיקה קודם כל לתא הנוסעים ועשויה לגרום לחלקי פלסטיק לדהות בשל קרני UV מזיקות. בנוסף, טעינת הרכב מתבצעת באופן האופטימלי כאשר הוא חונה במקום מוצל וקריר. כך תוכלו ליהנות, אם יש עמדה מתאימה, מעד 11 קילו-וואט של זרם AC מעמדת טעינה ביתית או ציבורית.
אם אתם חושבים שלפתוח חלון בקיץ זה רעיון טוב. חשבו שנית. בעיקר באיוניק 6 האוירודינאמית להפליא, "שבירת" הצללית של הרכב משבשת את זרימת האוויר סביב הרכב ומעלה את הגרר – התנגדות האוויר למעבר דרכו. זה בעיקר נכון לנסיעה בין עירונית מהירה. סגרו את החלונות והפעילו מזגן, וכך תיהנו גם מנסיעה נעימה יותר וגם מיעילות אנרגטית עדיפה.
עוד נקודה חשובה היא הצמיגים. הם ממש סובלים בקיץ בישראל – נסו אתם ללכת יחפים על הכביש – לכן הקפידו הקפדה יתירה על ניפוח לחץ אוויר לפי הנחיות היצרן. את הלחץ יש לבדוק בבוקר, כשהצמיגים עדיין קרים.
טעינה מהירה היא אחת החוזקות של פלטפורמת E-GMP של יונדאי. בזכות שימוש במערכת של 800 וולט היא מאפשרת הורדת הזרם ומכאן גם עומס חום נמוך יותר. טעינה מהירה יוצרת חום רב, ועם החיבור לעמדת טעינה מהירה מיד תשמעו את המאווררים של הרכב נכנסים לפעולה. הטעינה המהירה יוצרת העקה על הכימיה של הסוללות וכאשר טמפרטורת האוויר גבוהה, קשה לרכב לפזר את החום שנוצר. לכן המלצתנו היא לטעון את הרכב בעמדות AC ככל האפשר ו/או לטעון DC עוצמתי בשעות הקרירות של הבוקר והלילה. כך גם תפחיתו את העומסים על רשת החשמל הארצית שממילא עובדת בשיא העוצמה. ואם כבר נדרשתם לבצע טעינת DC מהירה בשעות החמות, עדיף לבצע זאת במכונית עם מתח עבודה גבוה, כמו צמד החשמליות המתקדמות של יונדאי.
ביונדאי איוניק 5 וגם 6 ניתן גם לתכנת את זמני הטעינה, ולקבוע מתי היא תתחיל ומתי תסתיים. כך תוכלו לתזמן את הטעינה הביתית לשעות הקרירות יותר של היממה.
המכוניות החשמליות בישראל יצרו מהפכה נוספת. שמעטים מדברים עליה – אבל היא מתרחשת. קוראים לה "הנהג הרגוע". זה מצב תודעתי שכדאי לכולנו לאמץ, אבל תכליתו היא לצמצם את צריכת הזרם ככל האפשר. אז תהיו גם אתם נהגים רגועים: נסיעה לפי המספרים שעל תמרורי המהירות – למשל – זו התחלה טובה. הפער בצריכת הזרם בשיוט ב-90 קמ"ש מול 120 קמ"ש הוא גדול מאד. לפעמים עשרות אחוזים. ובקיץ, פחות חשמל להנעה שווה יותר חשמל שיכול להיות מופנה לבקרת האקלים ואוורור המושבים.
כמו שקור מאט את התהליך הכימי בסוללה, גם חום קיצוני יצור אפקט דומה. המשמעות היא שיהיה לרכב פחות "מיץ" שבעזרתו אפשר לנסוע וטווח נסיעה מקוצר. לכן, במידה ואתם צריכים למצות את טווח הנסיעה המרבי של הרכב, נסו לתכנן את הנסיעה לשעות הקרירות יותר ביממה. באיזור הנגב, תרגישו ירידה חדה בטמפרטורה מיד כשהשמש יורדת מתחת לאופק. במרכז הלח, האפקט פחות דרמטי.
עד עכשיו דיברנו על הרכב, אבל מה איתנו? הנוסעים? ובכן, טיפ חשוב לחיים טובים יותר בקיץ, שגם תורם את חלקו לשמירה על טווח הנסיעה הגדול של המכונית, הוא להפעיל מרחוק את בקרת האקלים שתצנן את הרכב לפני שנכנסים אליו. כך, לא רק שנכנס לתוך החלל הצונן של המכונית אלא שלא תבוזבז אנרגיה מהסוללה לקירור המהיר של התא. כמובן שמומלץ לעשות זאת כאשר הרכב מחובר לטעינה. וגם אם אתם לא מחוברים לעמדת הטעינה, ניתן להפעיל מרחוק את צינון התא ולהיכנס לרכב קריר בהרבה.
בגרסאות המצוידות במושבים מאווררים, השילוב של בקרת האקלים עם אורור המושבים יהפוך את החלל של האיוניק לסביבה נעימה גם בימים החמים ביותר. ואגב, בדגמי יונדאי איוניק 5 ו-6 אוורור המושבים פועל באמצעות סוללת ה-12V הקטנה, כך שהשימוש בו לא פוגע בטווח הנסיעה. בדגמים המצוידים בשקע חשמלי פנימי, כמו למשל איוניק 6, ניתן לנצל אותו כדי להפעיל צידנית מקוררת – לשתיה קרה ואולי גם ארטיק רמזור, להתרעננות בזמן העמידה בפקקים.