דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

בדרך למכונית המעופפת: הישראלים שמובילים את החדשנות בתחבורה

Getting your Trinity Audio player ready...

אם ב-150 השנים האחרונות עולם התחבורה נותר כמעט ללא שינויים, הרי שהעשור האחרון מבשר על מהפכה של ממש בתחום. מנועי הבנזין והדיזל מפנים את מקומם למנועים חשמליים, המכוניות הופכות מקושרות, אוטונומיות (באופן חלקי כעת ומלא בעתיד) וגם שיתופיות במידה מסוימת. ועל המהפכה הטכנולוגית הזו צריך לנצח לא רק בפיתוח של מיזמים יצירתיים, אלא גם בניהול של האקו-סיסטם התחבורתי ובהגנת סייבר מתבקשת.

כדי לדון בחידושים האחרונים ובאתגרים שצפויים בעתיד, הזמנו לאולפן כמה דמויות מפתח מהענף: אייל הופמן, מנכ"ל היי-רואד; אסתי פשין, סמנכ"לית ומנהלת מפעל הסייבר בתעשיה האווירית; רויטל לוי, מנהלת אגף מחקר ופיתוח בנתיבי ישראל; דביר קניג, שותף מייסד וטכנולוג ראשי ב-ITC; ועופר דורון, מנכ"ל EVR מוטורס.

צפייה בתוכן בדרך למכונית המעופפת: הישראלים שמובילים את החדשנות בתחבורה

"אנחנו בהחלט מעצמה בתחום הזה", אמר אייל הופמן. "זה קודם כל בא לידי ביטוי בהלך המחשבה שלנו, בגישה שלנו, יש לנו מנטליות יזמית. אני מוכרח להודות שאחת מהבעיות שאני רואה, לפחות ספציפית בעולם הזה של תחבורה ורכב, לפעמים זה הנכונות שלנו כחברה, כמדינה, לאפשר אימוץ של טכנולוגיות כאלה".

"ישראל היא ודאי כוח משמעותי בתחום הסייבר לתחבורה, עם דגש על סייבר לתחבורה חכמה", ציינה אסתי פשין. "ישראל היא גם חדשנית בתחום הזה. מדינת ישראל השכילה לפני שלוש שנים לצאת למכרז ולהקים את מעבדת הסייבר לתחבורה חכמה בבאר שבע, המכונה CyITS. זה מיזם משותף שהובילו מערך הסייבר הישראלי יחד עם משרד התחבורה, בהובלת נתיבי איילון. התעשייה האווירית זכתה במכרז, ויחד עם שותפות נוספות הקימה את המרכז הזה, שהיום כבר נותן שירותים למגוון שחקנים באקו-סיסטם של התחבורה החכמה. המיזם הזה הוא ייחודי בעולם. ישראל היא הראשונה שהקימה כזה, והיום לא מעט מדינות רוצות לשכפל את המודל הישראלי. אז ישראל היא ודאי כוח משמעותי בתחום הסייבר והתחבורה החכמה. המרכז הזה בעצם מאפשר להסתכל על בעיות שנוגעות בקישוריות המוגברת של עולמות הסייבר לתחבורה חכמה, באתגרים הייחודיים שקיימים, ברמת האיומים המאוד מאוד רחבים בעולמות הסייבר לתחבורה חכמה, ולתת להם איזשהו מענה, גם רגולטורי וגם טכנולוגי".

רויטל לוי התייחסה לפתרונות החכמים עבור אחת הבעיות המשמעותיות ביותר של הנהג הישראלי - הגודש בכבישים. "לא משנה כמה כבישים חדשים מוקמים או מורחבים, הם מיד מתמלאים", ציינה לוי. "לכן הפתרון המלא והתשתיתי, ארוך טווח, הוא באמת מענה לצמצום והורדה של כמות הרכבים הפרטיים מהכביש. וזה נעשה על ידי מגוון גדול של פרויקטים תשתיתיים בתחום של הסעת המונים ותעדוף לתחבורה ציבורית. מה שאנחנו עושים בעולמות הטכנולוגיים, אנחנו מאפשרים למקסם את היכולות של רשת הכבישים הקיימת כיום. אנחנו עושים את זה באמצעות מהפכת המידע. אנחנו אוספים היום יותר ויותר דאטה שנמצא על הכבישים שלנו, ואנחנו מביאים כלים מתקדמים מעולמות של הנדסת נתונים ובינה מלאכותית כדי לעבד, לנתח את המידע, לזהות תבניות, לזהות אנומליות, ולחזות תרחישים על סמך הידע האינטימי שיש לנו עם הכבישים, וכך לבחון סט גדול של פתרונות אפשריים ועל פי סט של קריטריונים לייצר את הפתרון האופטימלי".

ביג דאטה ורכב

"אם אנחנו מסתכלים על כל הגורמים המוניציפליים בעולם", הוסיף דביר קניג, "אז יש את מי שהבין שחדשנות זה מנוע צמיחה ויש את מי שלא הבין. אנחנו פועלים הרבה בעולם, גם בארצות הברית, באירופה, באוסטרליה, ואנחנו רואים שיש גופים מוניציפליים שלא הבינו בעצם שהם צריכים לדעת לקלוט חדשנות. אבל אנחנו גם רואים בשנים האחרונות שיותר ויותר גופים מוניציפליים מקימים אגפי מחקר ופיתוח, אגפי טכנולוגיה, שהמטרה שלהם היא להיות גשר באמצע. מצד אחד, להתממשק מול סטארטאפים, לייצר מבנה שיודע להקשיב לטכנולוגיה, יודע להבין האם יש לה איזשהו ערך לציבור, ומצד שני גם לתווך את זה לתוך המחלקות. ברגע שארגון מוניציפלי הבין את זה, הוא מייצר להרבה חברות כמונו ועוד חברות אחרות, את האפשרות להגיע, להגיש מועמדות, להראות מה הם יודעים לעשות, ולקבל הזדמנות כנה באמת, שיעריכו אותם על ידי גוף מקצועי שנועד והוכשר לטפל בזה".

"התקופה האחרונה היא קשה במיוחד, גם בגיוס וגם במפגשים עם לקוחות", אמר עופר דורון. "המדינה עזרה יפה בשתי התקופות האלה דרך רשות החדשנות במענקים, אבל האם היא יכולה לעזור יותר? חד משמעית, הרבה יותר. תעשיית התחבורה היא מהיותר קשות ומורכבות בהיבט הזה, כי הזמנים מאוד ארוכים והלקוחות הם איטיים, ומהיום שיש מנוע פנטסטי ועד היום שהוא יהיה על הכביש אצל יצרן אירופאי רציני, זה במקרה הטוב שלוש שנים. ובינתיים צריך לשרוד את התקופה. אז יש משקיעים, יש לקוחות, וגם המדינה צריכה להחליט שזה תחום שבעדיפות. זה לא טריוויאלי להיות בעולם הרכב במדינה רחוקה, בארץ הקודש, שאין לה מסורת של עולם רכב. אני רואה חבר'ה שיושבים בגרמניה, שם הדלתות נפתחות הרבה יותר בקלות".

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה