דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

יונדאי קונה EV (נהיגה ראשונה) - כשקוריאה נלחמת בסין

Getting your Trinity Audio player ready...
  • במה נהגנו: יונדאי קונה EV
  • מתחרים: BYD אטו3, ג'ילי גיאומטרי C, קיה נירו EV
  • מתי אצלנו: סוף השנה
  • מחיר משוער: החל מ180 אלף שקל
  • בעד: עיצוב, תא נוסעים, נוחות נסיעה
  • נגד: אחיזת כביש, טעינה מהירה

הוא לא היה החשמלי הראשון של יונדאי. אבל הקונה EV, גרסה חשמלית שהוצגה אי אז ב-2018 לרכב הפנאי הקומפקטי והמוכר, היה ראשון בקטגוריה שתתפוצץ שנים ספורות אחר כך ותאיים להשתלט על הכביש. הוא היה גם הראשון שהציע טווח נסיעה ראוי, וסייע בכך להתגבר על חרדת הטווח המובנת. כצפוי, הוא גם הפך ללהיט מכירות, עם כמעט 300 אלף יחידות שנמכרו מאז.

אבל שוק הרכב של היום לא דומה כלל למה שהיה פה רק לפני שש שנים. כשיגיע הדור השני של הקונה החשמלי ארצה, לקראת סוף השנה, הוא יאלץ להתמודד בזירה רוויית מתחרים מאוד מרשימים. למשל החשמלית הכי נמכרת בעבר ג'ילי גיאומטרי C, או המכונית הנמכרת ביותר בשנה שעברה - BYD אטו 3. אז האם יש לו בכלל סיכוי?

הפנים החדשות

מראה הדור החדש מרשים למדי, מקורי וייחודי, וכמעט זהה לגרסאות עם מנועי הבנזין או ההיברידי המשווקות כאן. ההבדלים מסתכמים בסבכה קדמית שונה ובוויתור על מגני פלסטיק בצבע שחור סביב למרכב. לטעמנו הוא נראה יותר טוב ככה.

גם סביבת הנהג מרשימה בהרבה מהדגם היוצא, ומיישרת קו עם הקונה ה"רגיל" שהתחדש גם הוא עוד קודם לכן. עם צמד מסכי "12.3 (לוח מחוונים ומסך מגע), ומתגים פיזיים בקונסולה המרכזית לתפעול נוח ובטוח. בורר מצבי נסיעה (לפנים-אחור-חניה) מוצב בחלקו הימני תחתון של מוט ההגה ומפנה כך מקום לתאי אחסון גדולים בין המושבים, חבל רק שהוא מסורבל לתפעול.

את תנוחת הנהיגה אהבנו יותר. גבוהה, שלטת, עם שדה ראייה מצוין. גם איכות החומרים שווה מחמאות, כמעט כל פינה בתא הנוסעים נראית טוב, ורק שימוש אקראי בפלסטיק מחוספס וקשיח פוגע בחוויה הכללית.

בהשוואה לקודמו, החדש ארוך ב-15 ס"מ (435.5 ס"מ), עם בסיס גלגלים ארוך ב-6 ס"מ (266 ס"מ), וגם רחב יותר ב-2.5 ס"מ (182.5 ס"מ). התוצאה היא מרחב מחיה משופר באופן ניכר ליושבים מאחור, שם יכולים שני מבוגרים לשבת בנוחות. תנאי השירות שם כוללים כעת - והנה חדשות טובות באמת - פתחי מיזוג נפרדים, צמד שקעי USB ואפילו שקע חשמל אמיתי (250V). תא המטען גדל ב-134 ליטר (466 ליטר) ומתחת למכסה הקדמי יש תא נוסף (27 ליטר) לטובת כבל טעינה.

רשימת האבזור ברכב המבחן עשירה - עם כיוון חשמלי, חימום ואוורור למושבים הקדמיים (חימום גם לאחוריים), תצוגת נתונים עילית, דלת תא מטען חשמלית, מצלמות היקפיות עם הקרנת השטח המת על לוח המחוונים בהפעלת איתות ואפשרות להסעה בעזרת השלט ללא נהג לטובת כניסה או יציאה מחניה צפופה.

כל מערכות הבטיחות המתקדמות של יונדאי מוצעות פה, כולל בלימה אוטונומית (גם בנסיעה לאחור ולתנועה חוצה), שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית (גם באמצעות נתוני מערכת ניווט), התרעת שטח מת אקטיבית (מונעת כניסה לנתיב לא פנוי), התרעת פתיחת דלת שהשטח אינו פנוי,  והתרעת ערנות נהג באמצעות מצלמה סורקת פנים.

חשמל משודרג

הקונה EV מאפשר כבעבר לבחור בין שתי מערכות הנעה-מצברים, שתיהן משודרגות ביחס לקונה EV היוצא. 156 כ"ס (22+ כ"ס) עם סוללת 48.4 קוט"ש (9.2+ קוט"ש) וטווח של 377 ק"מ (72+ ק"מ). או כמו ברכב המבחן 218 כ"ס (14+ כ"ס), סוללת 65.4 קוט"ש (1.4+ קוט"ש) ו-514 ק"מ בין טעינות (30+ ק"מ).

מערכת הטעינה מהירה מעט (75 קילוואט בגרסת הבסיס, 100 קילוואט בבכירה) והיא מקצצת 4-3 דקות בנתוני הטעינה מ-10% ל-80% (47 דקות לסוללה הקטנה, 41 דקות לגדולה). אלו נתונים דומים למתחרים הסיניים, אבל חבל שיונדאי לא הצליחה לשלב כאן את מערכת הטעינה המתקדמת (במתח 800V) שנמצאת באיוניק 5. שתי הגרסאות מציעות כעת שימוש בסוללה להפעלת מכשרים חיצוניים (V2L) באמצעות מתאם ייעודי.

למרות תוספת הכוח, הביצועים דומים לדגם היוצא ואינם נמרצים במיוחד. 7.8 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש זהו נתון איטי ממה שמציעים מתחרים סיניים במיאוץ רמזורים.

מערכת הבלימה הרגנרטיבית של יונדאי היא אחת מהמתקדמות בתעשייה, עם חמישה מצבי עוצמה בתפעול ידני באמצעות מנופים מאחורי ההגה. החזק ביותר מאפשר נהיגה בדוושה אחת, אך יש גם מצב אוטומטי שמתאים בלימה למידת הקרבה באמצעות נתונים מהרדאר.

נוח אבל מרעיש

הקונה EV מתבסס על הפלטפורמה העדכנית של יונדאי (K3) המשותפת גם לאלנטרה ולקיה נירו. פלטפורמות מוסבות סובלות לרוב מאיכויות נסיעה נמוכות כתוצאה מתוספת משקל שמביאות הסוללות המכבידות.

כאן לעומת זאת, נוחות הנסיעה טובה למדי - גם בספיגת מהמורות בנסיעה עירונית, ולא פחות מכך בשמירה על ריסון המרכב במהירות גבוהה.

חבל רק שיש רעשי דרך מטרידים בכל מהירות, כנראה כתוצאה משימוש בצמיגי נקסן מאכזבים. אלה האחרונים פוגעים גם ביכולת הדינמית עם אובדן אחיזה שמגיע מוקדם מהצפוי. לבלמים תחושה טבעית, בשונה מהמקובל במערכות המשלבות אגירת אנרגיה.

מבחן הכסף

טוב לגלות שהקונה EV החדש טיפל במרבית נקודות התורפה של קודמו, עם עיצוב מרשים בהרבה, סביבת נהג מודרנית, תא נוסעים מרווח מאוד ואיכות נסיעה משופרת ועדיפה על זו שמציעים המתחרים מסין. והמשמעות היא שלדגם הזה יש פוטנציאל ברור להיות נציג ראשון של יצרנית ותיקה שמסוגל להתמודד מול הצונמי המוטורי הסיני. השאלה אם זה אכן יקרה תלויה בעיקר בתג המחיר שהיבואנית תבחר להצמיד לו כשהוא יגיע אלינו בעתיד.

  • מנוע: חשמלי
  • קיבולת מצבר: 65.4 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 218 כ"ס / 20.6 קג"מ
  • הנעה: קדמית
  • אורך: 435.5 ס"מ
  • רוחב: 182.5 ס"מ
  • גובה: 157.5 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 266 ס"מ
  • משקל: 1,773 ק"ג
  • נפח תא מטען אחורי/קדמי: 27/466 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 7.8 שניות
  • מהירות מרבית: 170 קמ"ש
  • כריות אוויר: 7
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): ארבעה כוכבים
  • מחיר משוער: 180 אלף שקל
  • בחזרה למוסף הרכב

פורסם לראשונה ב- 19.04.24

למאמר זה התפרסמו 26 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה