מטענים במקום תחנות דלק: בדרך לעולם של תחבורה חשמלית
מטענים במקום תחנות דלק: בדרך לעולם של תחבורה חשמלית
למעלה ממאה אלף מכוניות חשמליות כבר נעות על כבישי ישראל, ונשענות בין היתר על פריסה של אלפי עמדות טעינה במרחב הציבורי. כינסנו את בכירי הענף לדיון על אתגרי מהפכת החשמל
לפני שנתיים בלבד, עמד נתח השוק של המכוניות החשמליות על 10% בלבד מכלי הרכב החדשים שנמכרו בישראל. מדובר בשיפור עצום לעומת הנתון שנרשם שנתיים קודם לכן, ועמד על שברירי אחוז בלבד. והשנה? מאז תחילת 2024, אחד מכל ארבעה רכבים חדשים שעולים על הכביש, מצויד בהנעה חשמלית מלאה.
ולמרות שמרבית הצרכנים טוענים את הרכב החשמלי בחניה הביתית או במקום העבודה, רבים משתמשים ברשת הטעינה הציבורית לטובת נסיעות ארוכות יותר, או במקרים שבהם לא ניתן להתקין עמדת טעינה ביתית.
כינסנו לאולפן את בכירי הענף לדיון שעסק באתגרי הטעינה הציבורית, היעדים השאפתניים וההישגים שכבר נרשמו. בדיון השתתפו אודי אליהו, מנכ"ל אפקון תחבורה חשמלית; יובל אלעזר, מנכ"ל סונול EVI; עופר שוורץ, מנהל מחלקת טעינת רכבים חשמליים ב-ABB ישראל; שרגא כץ, מנכ"ל EV EDGE; ויונתן אלון, מנכ"ל פנגו.
צפייה בתוכן מטענים במקום תחנות דלק: בדרך לעולם של תחבורה חשמלית
"חשבנו שיהיו פה 5-6 שחקנים גדולים ומשמעותיים שיספקו את צורכי הטעינה במרחב הציבורי ולאט לאט אנחנו רואים שאנחנו מתכנסים לשם", ציין אודי אליהו. "בעוד 10-20 שנה אני מניח שהמינון של פיות תדלוק ושל עמדות הטעינה ישתנה, אבל גם המתחם עצמו, כי אני כבר לא מבלה בו רק 3-4 דקות והולך. אנחנו מאמינים מתחילת הדרך שהרשת צריכה להיות מורכבת גם מעמדות אולטרה מהירות וגם מעמדות איטיות, וצריך להיות בכל מקום ועם כמה שיותר שקעים. זה מה שמנחה אותנו".
"אם בעבר הייתה חרדת המרחק", אמר יובל אלעזר, "אז אני חושב שהרבה מאלה שיושבים פה הורידו את החרדה הזו על ידי פריסה ציבורית מאוד רחבה. אבל היום יש לנו חרדה חדשה, חרדת הזמינות. האם העמדה שאני אגיע אליה תהיה זמינה? האם היא תהיה תקינה? האם לא יעמדו שם רכבים? שרות לקוחות טוב מנגיש את המידע הזה".
כדי שיהיו יותר עמדות אולטרא מהירות, כמו שכבר יש בארץ לחלק מהספקים, אני חושב שצריך שהרגולטור יתן לנו מענה מהיר יותר גם לנושא הגדלת החיבורים, וגם יעשה את העבודה בצורה יותר מהירה וקלה", אומר עופר שוורץ. "אם היום מבקשים הצהרות מיצרן או מיבואן כדי להפעיל עמדות, אפשר לעשות את זה הרבה יותר מהיר אם נבקש מיצרני העמדות שיביאו הוכחות. בעצם, כל יצרן מכובד עושה על ידי מעבדה חיצונית בלתי תלויה ויכול להוכיח שהוא עומד בתקנים. המדינה כרגע לא דורשת את זה".
"אנחנו ב-EV EDGE מאמינים שחוויית הטעינה יכולה להיות טובה יותר כאשר בזמן שאתה ממתין לרכב שיטען תוכל למצוא משהו אחר לעשות, לרענן גם את עצמך ולא רק את הרכב", ציין שרגא כץ. "לכן מרכזים מסחריים ומרכזי בילוי הם מקומות מועדפים עלינו. ולא רק מהסיבה הזו, אלא גם כי שם יש חשמל בשפע ונדל"ן בשפע. כך ניתן לעשות מתחם טעינה שהוא גדול הרבה יותר מאשר הנדל"ן היחסית מצומצם שתחנת דלק בישראל מאפשרת".
"אני חושב שהגן הסגור שמתהווה לנו בתוך התעשייה הוא לא לטובת הצרכן", אומר יונתן אלון. "אנחנו מבינים את הלוגיקה של החברות שמקימות את עמדות הטעינה, אבל בסופו של דבר אנחנו מבקשים מהנהג להוריד 6-7-8 אפליקציות וצ'יפים וזה לא הגיוני. מה שצריך לקרות זה אחד משניים: או שהרגולטור יתן כללים למשחק או שהחברות ישתפו פעולה ביניהן במטרה להביא כמה שיותר ערך לאותה עמדה. בסופו של דבר אנחנו רוצים שלצרכן יהיה מאוד פשוט למצוא את העמדה ולנווט אליה, לקבל מידע מהימן לגבי העמדה ולשלם בה. הדבר הזה צריך לקרות בתוך איזשהו אקו-סיסטם, שאני מקווה שייקח לו פחות זמן ממה שקרה בדלקן".
הצטרפתי פעמיים לבעלי רכב חשמלי בסיוט של חיפוש עמדת טעינה בתשלום. האפליקציות לא מדויקות, עמדות נתפסות לזמן מאד ארוך, גם לאחר סיו הטעינה, ולך תריב עם בעלי הרכב. בשני המקרים, תהליך חיפוש העמדה והטעינה לקחו יותר משעתיים. די סיוט
כשאתם מבלים בעמדת הטענה שורפים זמן יקר ונשרפים בשמש בקיץ אנחנו במכונית הבנזין ה"ישנה" דגם 2024 משאירים אבק כשאנחנו חולים על פניכם המיוסרות . גם שלמתם הון עתק על קופסת פח עם מנוע חשמל וגם נתקעתם. איזה כיף.
מצחיק - איזה התנגדות היה להקמת אנטנות סלולאריות שהסכנה מהקרינה שלהם עדיין לא הוכחה.
אותם אנשים הולכים ומתקינים עמדות התקנה אצלם בבית, עם קרינה מטורפת שהסכנה ממנה הוכחה, אבל בשם הטרנד הם לא מוטרדים מזה...
בחו"ל התחילו לקבל אשראי מגע בעמדות טעינה. התהליך הוא שצריך לגעת לפני הטעינה כדי להתחיל אותה. פוטנציאלית זה יכול להיות אוניברסאלי כי במקום שלל אפליקציות וכרטיסי NFC משתמשים בכרטיס האשראי שממילא יש בכיס. אפילו טסלה מתחילה לתמוך באשראי במטעני הגירסה הרביעית שלה.
בעולם היום יש מאות אלפי מכוניות חשמליות עומדות בנמלים ברחבי העולם ללא קונים. גם בארץ אחרי שהבינו שהסוללה (שעלותה כחצי רכב) נגמרת אחרי 6 -7 שנים, אז המכירות צנחו, והיבואנים יגידו הכל על מנת שניקנה את הזבל החשמלי הזה.
בעולם כבר לא קונים אותו, בישראל הוא כבר בירידה, בסין כבר סגרו מפעל לייצור חשמליות, מי שקנה חשמלית שם את הכסף על קרן הצבי ובנוסף לפי מחקר שעשו הייצור של הסוללת ליתיום אחת שוות ערך לרכב בנזין עם ותק של 15 שנה על הכביש, ובנוסף מי שיש לו חשמלית סופג את הקרינה המסרטנת של הסוללות, אז לכל מי שרוצה לשמור על הסביבה, קודם תשמרו על הכסף שלכם ועל בריאותכם...אז שלא יעבדו עליכם....
הפתרון הטוב היחיד הוא היברידי ורצוי כמה שיותר חסכוני. ככה גם יש חיסכון בדלק וגם נסיעה חלקית בחשמל ללא צורך בטעינה. רכב חשמלי בלבד זה גימיק שיתפוצץ, בטח בישראל שגם לא מוכנה לזה מבחינת תשתית וגם לא מבחינת הערסים שיחנו רכב מודל 2012 בחניית טעינה חשמלית ואז לך תזיז אותם משם.
מכונית חשמלית היא בסך הכל תחנת מעבר לטכנולוגיה הבאה - מימן.
וכמו שכתב מספר 2, טכנולוגית הטעינה של מכוניות חשמליות לא הגיונית.
אולי כשיגיעו ליכולת טעינה של סוללה מ-0 ל-100 בשלוש דקות, מכונית חשמלית תהיה הגיונית. עד אז - רק בנזין (או סולר למי שרוצה, אותו דבר).