כבר לא נדיר לפגוש בתחנות הדלק, לצד משאבות הבנזין והסולר הריחניות, גם עמדות טעינה חדשות. ברחבי ישראל מותקנות אלפי עמדות טעינה מהירות, כאשר רבות מתוכן נמצאות במתחמים של תחנות הדלק המוכרות. בשנים הקרובות קצב פריסת עמדות הטעינה ילך ויגבר, שכן כיום נעים על כבישי ישראל כ-100 אלף כלי רכב חשמליים - ובתוך שנים ספורות המספר צפוי לחצות את רף המיליון, וגם למעלה מכך.
וזה רק שלב אחד בדרך, שכן אחרי החשמל - ואולי גם לצידו - יופיעו על הכבישים כלי רכב המונעים במימן. דלק שאינו מזהם את הסביבה, אך דורש שינויים בשינוע ובאחסנה שלו.
צפייה בתוכן בדרך למימן: כך יראו תחנות הדלק בעתיד
כל השינויים האלו במקורות האנרגיה ישפיעו בהכרח על המבנה המוכר של תחנות הדלק, מכמה סיבות שונות. ראשית, במקום עצירה זריזה של 5 דקות לתדלוק, הלקוחות יצטרכו להמתין זמן ממושך בהרבה לטובת טעינה - מה שיכתיב שינוי פיזי במתחמים וגם בחנויות הנוחות. שנית, תשתיות החשמל ידרשו להשתנות במטרה להתאים את עצמן לטעינה של מספר רכבים, אולי גם בסיוע של מתקני אגירה. ובהמשך תדלוק המימן אמנם יקצר את זמני ההמתנה, אך ידרוש גם הוא שינוי פיזי במתקנים המוכרים.
יצאנו לפגוש כמה מהאנשים שכבר היום עובדים על התאמת תחנות הדלק לעולם המחר - ושמענו על האתגרים הצפויים בעתיד, וגם על השינויים שכבר ניתן לפגוש כיום.
יש לי טסלה מודל 3 מ 2019. נסעתי איתה מאנגליה לספרד וחזרה 5 פעמים - 10 מסעות של 2,500 קילומטר לכיוון. העתיד כבר כאן והוא טעינה בייתית ליום-יום ותחנות טעינה חשמליות למסעות ארוכים. במדינה בגודל של ישראל אפשר להגיע מאילת לחרמון עם טעינה אחת של 20-25 דקות בנקודת ביניים שממילא הייתם עוצרים בה להפסקה. בספרד צרפת ובריטניה תחנות טעינה רבות נמצאות בחניוני תחנות השירות שלצד האוטוסטרדות. אלו מקומות ברמה קצת יותר גבוהה מתחנות הדלק הישראליות כי מרכזים את כל בתי העסק ב"קניון" אחד שבו יש גם שירותים ואזורי ישיבה. כשעוצרים לטעון במקומות כאלו השהייה של 20-25 דקות אינה ארוכה יותר מזו של נוסעים אחרים שהולכים להתרענן ולאכול משהו עם איזה קפה. מה ששונה זה כאשר ממקמים את תחנות הטעינה בחניוני מלון וההמתנה היא בלובי, או כאשר הן ממוקמות בחניוני קניונים. במקרה כזה הטוענים נמצאים במצב דיי ייחודי כי יש מחוייבות לזמן הטעינה מחד, אבל חובה לשוב לרכב ולנתק אותו כדי לא לצבור קנסות מאידך. בקניונים רבים המיקום של המטענים משני או נידח אז באמת שאין יותר מ 10-15 דקות עד שצריך לרוץ חזרה.
מדינות העולם וישראל בתוכן אינן ערוכות לקבל מסות של מכוניות חשמליות בעתיד הקרוב.
הסיבה מאוד פשוטה ,אין מספיק תחנות ייצור חשמל.
ישנם מומחים לדבר ,שטוענים שעתיד המכוניות לא יהיה מבוסס על חשמל אלא על אנרגיה אחרת זמינה יותר.
שכל עמדת חניה תהיה גם עמדת טעינה ואז אתה לא צריך לחזור לאוטו ולא מסתכן בקנסות. וכמובן למרבה הצער עדיין אין מספיק עמדות טעינה ב"services" בכבישים הראשיים באירופה. אבל זה יגיע.
יש פחות מ-10 תחנות דלק המספקות מימן בקנדה והן נמצאות בעיקר במחוז שנקרא BC שהוא המערבי ביותר בקנדה.
בארה"ב יש 53 מהתחנות בקליפורניה.
לתחנות תדלוק מימן יש בדרך כלל קיבולת מוגבלת, וממלאות בין 50 ל-67 מכוניות תאי דלק מימן לפני שנגמר המימן. ככל שהתשתית תתפתח, ככל הנראה תחנות עתידיות ישתמשו במימן נוזלי ולא גזי, ויגדילו את יכולתן למלא בין 167 ל-267 מכוניות. תחנות מסוימות עשויות להיות בעלות קיבולת של 1,200 ק"ג, מספיק למילוי 400 מכוניות.
מימן מסוכן מאוד. זה אפילו יותר גרוע כאשר זה בצורת נוזל = מאוד מרוכז. האזור למילוי עם מימן חייב להיות רחוק מאזור מילוי הבנזין.
המיכל מכיל מימן נוזלי במכונית חייב להיות מבודד מאוד וזה מסוכן מאוד כאשר ואם הוא מתפוצץ.
לכן כל ההרפתקה הזו לא שווה את הכסף שהושקע ואין לה עתיד באנרגיה "ירוקה" - מכוניות שמשתמשות בבנזין.