דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

גניבות הרכב בעליה והביטוח מתייקר: איך עוצרים את זה?

Getting your Trinity Audio player ready...

בשנתיים האחרונות חלה עליה משמעותית בהיקף הגניבות, ולמרות ירידה קלה בתקופת המלחמה - הרי שמאז תחילת השנה הנוכחית חזרו חוליות הגנבים להיקפי העבודה המוכרים. גם מי שלא נתקל בתופעת גניבות הרכב באופן אישי או בסביבה הקרובה, ודאי נחשף לצד השני של המטבע - העליה החדה במחירי ביטוח הרכב.

כדי לדון בסיבות לתופעה ובדרכים האפשריות לעצירתה, כינסנו לדיון באולפן כמה גורמי מפתח: רב פקד אסף וישניה, ראש מחלק חקירות ביחידת אתגר בלהב 433; שחר שרצקי, סמנכ"ל החטיבה העסקית באיתוראן; יוסי סקורניק, יושב ראש איגוד החלפים וחבר נשיאות בלשכת המסחר; ומתן גרוס, אקטואר ממונה ביטוח כללי במגדל ביטוח.

צפייה בתוכן גניבות הרכב בעליה והביטוח מתייקר: איך עוצרים את זה?

"גניבות הרכב זה שוק כלכלי, שוק של היצע וביקוש, כאשר המנוע העיקרי הוא ביקוש לחלקי חילוף, ורכבים שעוברים לשימוש בשטחים", ציין רפ"ק אסף וישניה. "בעבר, בהערכה גסה, יכולנו להגיד ש-90%  מהרכבים שנגנבים "נשחטים" והחלקים חוזרים לישראל. היום התופעה קצת השתנתה, וההערכות שלנו הן ש-50% מהרכבים, עדיין נשחטים והחלפים משמשים לרכבים לאחר תאונה, ו-50% מהרכבים נשארים בשטחים לשימוש עצמי".

"עד הקורונה הייתה ירידה בגניבות, וזה נבע מהרבה מאוד דברים. בקורונה התחיל מחסור עולמי של הרבה מוצרים, ביניהם חלקי חילוף וזה מה שהניע מחדש את גלגל הגניבות", הוסיף שחר שרצקי. "עכשיו, צריך להוסיף לזה את החלפים שלוקחים לא רק לישראל, אלא גם לרש"פ. כלומר, גם שם יש תאונות, גם שם יש חוסר בחלפים. צריך להוסיף גם את השפעות המלחמה, מכיוון שהחבר'ה שם לא באים לעבוד בישראל, חסר להם כסף והם מצטרפים למעגלי הפשיעה מה שמעלה מאוד את הגניבות".

"אחרי הקורונה וכל מצוקות האספקה שהיו, אנחנו היום במצב שיש חלקים בארץ", אמר יוסי סקורניק. "בשנתיים האחרונות החלקים המקוריים, שזה למעשה מ-60% מהחלקים שמוחלפים בתאונה, התייקרו ב-5% בלבד. זה כל מה שקרה. ורק לסבר את האוזן, המדד היה באותן שנים 8.3%. לדעתי היום יש מעט מאוד חוסר של חלקים בארץ. אבל ברור שאם אתה גונב רכב, לוקח אותו ומפרק אותו, אז העלות של החלק היא מה שמכרת, הכל בכיס, הרווחת את הכול".

"אנחנו רואים בשנה וחצי, שנתיים האחרונות עלייה מאוד גדולה בעלות התיקונים, בתביעות שבהן הרכב מתוקן", ציין מתן גרוס. "ולכן דווקא זו הסיבה העיקרית שהשוק בעצם חווה את העליות האלה במחירי הביטוח. הגניבות לא הוסיפו, אין ספק. אנחנו רואים בעצם הכפלה של שיעור השכיחות של הגניבות בשנתיים האחרונות, והשוק מגיב לזה. לאחרונה כבר זיהינו, דווקא לא משוק הביטוח, חזרה של אחד האמצעים הישנים והמוכרים - מנעול הגה. וזה דווקא לא מגיע מחברות הביטוח, כי לנו קשה מאוד לאכוף את השימוש בזה, כי בניגוד למערכות כמו כספות או מערכות איתור שמותקנות קבע על הרכב, זה משהו שאנחנו פחות יודעים לאכוף, אבל זה מראה בעצם את המגפה של גניבות הרכב, ובסופו של דבר, גם אם הלקוח מבוטח ומקבל פיצוי מלא, עדיין יש פה עלויות משנה מאוד קשות".

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה