בשנתיים האחרונות חלה עליה משמעותית בהיקף הגניבות, ולמרות ירידה קלה בתקופת המלחמה - הרי שמאז תחילת השנה הנוכחית חזרו חוליות הגנבים להיקפי העבודה המוכרים. גם מי שלא נתקל בתופעת גניבות הרכב באופן אישי או בסביבה הקרובה, ודאי נחשף לצד השני של המטבע - העליה החדה במחירי ביטוח הרכב.
כדי לדון בסיבות לתופעה ובדרכים האפשריות לעצירתה, כינסנו לדיון באולפן כמה גורמי מפתח: רב פקד אסף וישניה, ראש מחלק חקירות ביחידת אתגר בלהב 433; שחר שרצקי, סמנכ"ל החטיבה העסקית באיתוראן; יוסי סקורניק, יושב ראש איגוד החלפים וחבר נשיאות בלשכת המסחר; ומתן גרוס, אקטואר ממונה ביטוח כללי במגדל ביטוח.
צפייה בתוכן גניבות הרכב בעליה והביטוח מתייקר: איך עוצרים את זה?
"גניבות הרכב זה שוק כלכלי, שוק של היצע וביקוש, כאשר המנוע העיקרי הוא ביקוש לחלקי חילוף, ורכבים שעוברים לשימוש בשטחים", ציין רפ"ק אסף וישניה. "בעבר, בהערכה גסה, יכולנו להגיד ש-90% מהרכבים שנגנבים "נשחטים" והחלקים חוזרים לישראל. היום התופעה קצת השתנתה, וההערכות שלנו הן ש-50% מהרכבים, עדיין נשחטים והחלפים משמשים לרכבים לאחר תאונה, ו-50% מהרכבים נשארים בשטחים לשימוש עצמי".
"עד הקורונה הייתה ירידה בגניבות, וזה נבע מהרבה מאוד דברים. בקורונה התחיל מחסור עולמי של הרבה מוצרים, ביניהם חלקי חילוף וזה מה שהניע מחדש את גלגל הגניבות", הוסיף שחר שרצקי. "עכשיו, צריך להוסיף לזה את החלפים שלוקחים לא רק לישראל, אלא גם לרש"פ. כלומר, גם שם יש תאונות, גם שם יש חוסר בחלפים. צריך להוסיף גם את השפעות המלחמה, מכיוון שהחבר'ה שם לא באים לעבוד בישראל, חסר להם כסף והם מצטרפים למעגלי הפשיעה מה שמעלה מאוד את הגניבות".
"אחרי הקורונה וכל מצוקות האספקה שהיו, אנחנו היום במצב שיש חלקים בארץ", אמר יוסי סקורניק. "בשנתיים האחרונות החלקים המקוריים, שזה למעשה מ-60% מהחלקים שמוחלפים בתאונה, התייקרו ב-5% בלבד. זה כל מה שקרה. ורק לסבר את האוזן, המדד היה באותן שנים 8.3%. לדעתי היום יש מעט מאוד חוסר של חלקים בארץ. אבל ברור שאם אתה גונב רכב, לוקח אותו ומפרק אותו, אז העלות של החלק היא מה שמכרת, הכל בכיס, הרווחת את הכול".
"אנחנו רואים בשנה וחצי, שנתיים האחרונות עלייה מאוד גדולה בעלות התיקונים, בתביעות שבהן הרכב מתוקן", ציין מתן גרוס. "ולכן דווקא זו הסיבה העיקרית שהשוק בעצם חווה את העליות האלה במחירי הביטוח. הגניבות לא הוסיפו, אין ספק. אנחנו רואים בעצם הכפלה של שיעור השכיחות של הגניבות בשנתיים האחרונות, והשוק מגיב לזה. לאחרונה כבר זיהינו, דווקא לא משוק הביטוח, חזרה של אחד האמצעים הישנים והמוכרים - מנעול הגה. וזה דווקא לא מגיע מחברות הביטוח, כי לנו קשה מאוד לאכוף את השימוש בזה, כי בניגוד למערכות כמו כספות או מערכות איתור שמותקנות קבע על הרכב, זה משהו שאנחנו פחות יודעים לאכוף, אבל זה מראה בעצם את המגפה של גניבות הרכב, ובסופו של דבר, גם אם הלקוח מבוטח ומקבל פיצוי מלא, עדיין יש פה עלויות משנה מאוד קשות".
חוץ מהנהג הישראלי, כרגיל.
חברות הביטוח מעלות פרמיות.
חברות הליסינג מקבלות מלאי חלפים בזול ומעלות עוד רכבים על הכביש.
היבואנים מרוויחים עוד מכירות.
המדינה כמובן מרוויחה מיסים על כל רכ וכל עסקה.
בחרתם ביביסטאן-קיבלתם.
בטחון לאומי עלק
הגניבות מנעי את הכלכלה למה לעצור כולם נהנים מזה מלבד בעל הרכב.
פרוט למה
פקיד ממשלתי לא נפגע נגנב הרכב יקבל חדש מייד וליא יפסיד שום פרמיה ששולם לחברת הביטוח. ולהעיקר גניבה שווה. מנוע צמיחה יבואן - חברות ספנות - מימון בנקים- מיסוי - כולם עובדים אנשי מכירות תובלה וכו והרי לכם צמיחה במשק חברות הביטוח כבר מכוסות בעליית מחיר הביטוח. אז למה להפסיק את הנהנים .
לסיכום ולצחוק גנב רכב שנתפס נפתח תיק שימוש ברכב ללא רשות . הוא לא גנב הוא השתמש ללא רשות . תראו היכן אנחנו חיים . נותנים יד לגניבות
מכוניות אוטונומיות, כיפת ברזל, חץ, בינה מלאכותית, GPS, השתלות כליה, מעיל רוח... אי אפשר לשים משהו נגד גניבות?? לא עושה שכל. הגניבות מתאימות כנראה לחברות הביטוח, למדינה בטוח( מיסוי). שום בעיה לעצור את זה אם רוצים
הסיבה לעלייה בתעריפי הביטוח היא שחברות הביטוח והאיתור רוצים להרוויח יותר. לאף אחד מהם לא איכפת כמה כלי רכב נגנבים אלא כמה דמי ביטוח גובים והם יקחו כמה שהשוק יהיה מוכן לשלם.
רק חוק מרתיע , נגד נשק, סמים גניבות רכב לאומנות
15 שנה ומעלה בכלא במדינה עולם שלשי בו ישראל תרכוש שירותים חיצוניים לענישה , כמו אנגחיה שהגלת לאוסטרליה,ראו מה טוב צמח
מאוד קל לעצור את זה. מפסיקים לממן את ממשלת החידלון ואת המקורבים שלהם - יבואני הרכב וחברות הביטוח. מספיקים לקנות רכב חדש, עוברים לתח״צ או כלי חשמלי אחר שלא מחייב ביטוח והופ פתאום הכסף יזיז הרים.
יש לעצור את העלאת התעריפים של חלקי הרכב החדשים ואפילו להפחיתם וגם לעצור לחקירה את מנהלי חברות הביטוח והבעלים מדוע נגנבים ומה הרווח שלהם מכך. מספיק מניסיון תמיד הם ברווח.~!!
יש כמה סיבות לעליה בגניבת רכב. הסיבה העיקרית היא מדיניות של חוסר רצון לאכוף את החוק כי גניבת רכב מאלצת תושבים לקנות רכבים חדשים שמחצית מהעלות היא מס ממשלתי. הסיבה השניה היא ענישה שלא מרתיעה גנבים בגלגל שיפוט מגוחך. את המחיר אנו משלמים גם בגלל עליה במחירי הביטוח. חיסול הממשלה הנוכחית הכרחי גם כדי לטפל בבעיה קשה זו.
כאשר לכאורה יש קרטל או שתקראו לזה מונפול של חברת איתור אחת ששולטת אצל כל יבואני הרכב זו התוצאה וזו תישאר התוצאה . כולם כולל היבואנים יודעים שהמלך עירום אבל את המלך הזה לא ניתן להזיז מהכסא כבר מעל 20 שנה . איך רפי גינת אומר ? אתם יודעים נכון .