- במה נהגנו: מזראטי גראן טוריסמו טרופאו
- מתחרים: אסטון מרטין DB12, מרצדס AMG GT, פורשה 911 טורבו
- מתי אצלנו: עכשיו
- מחיר: 1.85 מיליון שקל
- בעד: נוחות נסיעה, יכולת דינמית, ביצועים
- נגד: לא מספיק דרמטית ומיוחדת
עד לא מזמן מזראטי נראתה כמו יצרנית רכב עם יותר עבר מעתיד. עם הצלחה אדירה על מסלולי המרוצים: ארבעה ניצחונות רצופים בטארגה פיוריו (1940-1937) המפורסם בסיציליה, או ניצחון איטלקי ראשון באינדי 500 האמריקאי (1940-1939), וגם צמד תוארי אליפות בפורמולה 1 עם חואן מנואל פנג'יו האגדי. הצלחה שתורגמה לכביש הציבורי, עם שורת דגמים יוצאי דופן.
אבל היא בעיקר נחשבת למייסדת קטגוריית GT (ר"ת: Gran Turismo) עם ה-A6 1500 שהוצגה ב-1947 בז'נבה, כשהיא מקדימה בכך את אסטון מרטין ומרצדס.
אבל כל אלו קרו ממש מזמן. כבר שנים שמזראטי מתקשה, וגם הכנפיים הגדולות של תאגיד פיאט שתחתן נכנסה, לא עזרו. היא הפכה לילדת סנדוויץ' בין אחיות מצליחות ונחשקות ממנה בהרבה - אלפא רומיאו מלמטה, פרארי מלמעלה. והיא מעולם לא הצליחה להוות תחרות של ממש לפורשה, כפי שהועידו לה.
היום יש רוח של שינוי במותג. תחת קונצרן סטלנטיס, היא נהנית ממשאבי פיתוח נדיבים יותר וגישה לטכנולוגיה מתקדמת מבעבר. וזה טוב. מה שפחות טוב עבורה הוא הצורך להוכיח שראוי להמשיך ולשמור אותה בחיים בעידן האגרסיבי של תעשיית הרכב.
את התוצאות לכך אפשר לראות כבר היום באולם התצוגה, עם MC20, מכונית על אקזוטית שזוכה למחמאות בכל מקום, או הגרקאלה שנחשב אלטרנטיבה משובחת לפורשה מקאן המאוד פופולרי. וכעת גראן טוריסמו חדשה מחזירה לחיים את הקופה GT, קטגוריה עליה חתומה היצרנית, אחרי מספר שנות היעדרות, בתקווה למצב אותה גבוה מבעבר.
המראה דומה לגראן טוריסמו הקודמת, ועדיין הוא מסובב סיטוני של ראשים. מכסה מנוע ענק וסבכה גדולה עם סמל הקלשון המפורסם, פרופיל של קופה גדולה עם חישוקים ייחודיים ("21 מאחור, "20 מלפנים) ורביעיית מפלטים שרירית.
תא הנוסעים עבר שדרוג משמעותי הרבה יותר, והוא נראה איכותי משל קודמו הודות למשטחי עור המכסים כמעט כל פינה בו. הוא גם מודרני יותר, עם לוח מחוונים דיגיטלי ("12.2) וצמד מסכים בקונסולה המרכזית, עליון ("12.3) לתפריטים השונים ותחתון ("8.8) לבקרת האקלים. אין הרבה מתגים אך התפעול אינו נוח במיוחד.
את בורר ההילוכים מחליפים מתגים בקונסולה המרכזית, שמפנים עקב כך מקום לתא אחסון בין המושבים, אבל המעבר ביניהם מחייב לחיצה נמרצת (מדי). גם הבחירה במתגים במקום בידיות לפתיחת הדלתות לא חביבה עלינו, כמו גם תא כפפות שנפתח חשמלית. זה מרגיש כמו הצטעצעות מיותרת במכונית שצריכה להיות סופר רצינית.
למושב הנהג יש אפשרויות כיוון רבות ורמת נוחות ותמיכה טובים מאוד, בזמן שעל ההגה מוצבים מתג הנעה ובורר מצבי נהיגה, ומאחוריו נמצאים מנופי שליטה גדולים בהילוכים.
בהשוואה לגראן טוריסמו היוצאת, החדשה ארוכה ב-5.5 ס"מ (496.5 ס"מ) ורחבה ב-4 ס"מ (195.5 ס"מ), והיא גם מציעה מרחב מחיה נדיב יותר ליושבים מאחור. ב"נדיב" הכוונה לצמד ילדים מתבגרים (עד 1.65 מטר) שייהנו גם מפתחי מיזוג נפרדים וצמד שקעי USB.
תא המטען שגדל ב-50 ליטר (310 ליטר) יספיק למזוודות של זוג לשבוע בריביירה, אבל לא ליותר מכך. יש גם מערכות בטיחות מתקדמות, לרבות בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת.
על ההנעה מופקד מנוע V6 בנזין כפול מגדשים המכונה "נטונו" (Nettuno - נפטון), עם צמד מצתים וצמד מזרקים לכל צילינדר, ו-490 כ"ס בגרסת מודנה הבסיסית או 550 כ"ס בטרופאו שבה אנחנו נוהגים, שהם 90 כ"ס יותר מה-V8 האטמוספרי בגראן טוריסמו היוצאת. יש תיבת 8 הילוכים אוטומטית (לעומת 6 בעבר) והנעה כפולה קבועה, אחורית בבסיסה המעבירה את הכוח לפנים כשנדרש עם דיפרנציאל מוגבל החלקה (אלקטרוני) מאחור.
הביצועים שופרו משמעותית, גם בזינוק מהמקום עם 3.5 שניות ל-100 קמ"ש (קיצוץ של 1.2 שניות), אך בעיקר בתאוצות ביניים הודות לזמינות כוח טובה משמעותית של המנוע המוגדש ותיבת ההילוכים מהירת התגובה. לא תופתעו לקרוא שאפשר לשייט פה בקלות במהירויות שיארגנו לכם כותרת לא מחמיאה בעיתון ושלילה לכל החיים. חבל רק שצליל המנוע לא מרגש מספיק.
כבסיס משמשת פלטפורמת "ג'ורג'יו" העדכנית של הקונצרן, עם המון אלומיניום (65%) ומגנזיום במטרה לשמור על משקל עצמי שדומה לגראן טוריסמו היוצאת (1.8 טון), למרות הגידול בממדים. המנוע מוצב בתצורה קדמית-מרכזית, מאחורי קו הגלגלים הקדמיים, על מנת לשמור על חלוקת משקל אופטימאלית (48-52 לפנים-אחור).
יש מתלי אוויר אדפטיביים בכל פינה (לעומת סליל בעבר) עם קשיחות משתנה בהתאם למצב הנהיגה הנבחר (נוחות, GT, ספורט וקורסה), מפסקי הסרנים הורחבו משמעותית (ב-6 ס"מ מלפנים וב-7 ס"מ מאחור), ובין בתי הבולמים מלפנים נוסף גם מוט גישור. גם האלקטרוניקה שודרגה עם מחשב ניהול דינמי חדש המאגד בתוכו את כל הפרמטרים (היגוי, תאוצה-בלימה, כוח צד וכו') ומתאים את המערכות השונות.
נוחות הנסיעה טובה מאוד, ומערך המתלים המשובח מעלים היטב את תחלואי הסלילה המקומית, ובכל טווח מהירות. שטיח מעופף היא לא, אבל עבור מכונית בעלת אופי כה ספורטיבי היא מציגה יכולת ספיגה סופר מרשימה. כל זאת לצד בידוד רעשים מופתי הודות לשמשות כפולות, שילוב המאפשר יכולת כיסוי מרחקים גדולים באפס מאמץ.
היכולת הדינמית שלה מרשימה עוד יותר. התחושה היא של מכונית קטנה וקלה בהרבה ממה שהיא באמת, עם הגה מדויק ומהיר (2.3 סיבובים מקצה לקצה), ועם תגובות מיידיות של החרטום לשינוי כיוון. ויחד עם זאת היא מרגישה בטוחה מאוד על המגבלות, סלחנית אפילו, בשונה מהאופי הפרוע וחם המזג של קודמתה, שם נרשמה כוננות ספיגה רציפה לקראת בעיטה חדה בעכוז בכל רגע.
כמויות האחיזה הפנטסטיות מגיעות פה כתוצאה מכיול מעולה של מערך המתלים וצמיגי פירלי P-זירו משובחים ששומרים על מגע רצוף עם האספלט. גם כשהכביש אינו סלול היטב וגם תחת עומסי תאוצה-בלימה-פנייה קיצוניים. בלמי הברמבו (קאליפר שש בוכנות ודיסק בגודל 380 מ"מ מלפנים, ארבע בוכנות ודיסק בגודל 350 מ"מ מאחור) מספקים כושר האטה טוב ולא גילו כל סימני דעיכה גם תחת פרובוקציות קיצוניות.
גראן טוריסמו החדשה טובה משמעותית מקודמתה, ובכל תחום. וזה יותר ממתבקש שכן המכונית היוצאת יוצרה במשך 12 שנים. החדשה מבצעת - ועל הצד הטוב ביותר - את מהות הקטגוריה: הרבה קילומטרים מהירים. עד כדי כך שהיא ללא ספק מתברגת בצמרת לצד הטובות בעולם.
אבל המצוינות הזו מגיעה עם תג מחיר. ואלו לא רק הכמעט שני מיליון שקל שדורשים עבורה, אלא גם האובדן המסוים של אופי וייחוד. הריגוש המחוספס, העוקצני, הדרמטי של קודמתה, קצת נעלם.
אבל מכיוון שאוטוטו הפלטפורמה שלה תהווה את הבסיס המעולה למערכת הנעה חשמלית מתקדמת עבור דגם שייקח את המותג לעתיד, יש בהחלט למה לצפות.
- מנוע: V6, טווין-טורבו-בנזין, 3.0 ליטר
- הספק: 550 כ"ס ב-6,500 סל"ד
- מומנט: 66.3 קג"מ ב-3,000 סל"ד
- תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה קבועה
- אורך: 496.6 ס"מ
- רוחב: 195.7 ס"מ
- גובה: 135.3 ס"מ
- בסיס גלגלים: 292.9 ס"מ
- משקל עצמי: 1,795 ק"ג
- נפח תא מטען: 310 ליטר
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 3.5 שניות, 320 קמ"ש
- צריכת דלק, פליטת מזהמים: 9.8 ק"מ לליטר, 230 גרם CO2 לק"מ
- כריות אוויר: 6
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
- מחיר: 1.85 מיליון שקל
- בחזרה למוסף הרכב
פורסם לראשונה ב- 19.04.24
למאמר זה התפרסמו 28 תגובות