אם מישהו היה טוען רק לפני שנתיים-שלוש ששוק הרכב הישראלי יציע בליל הסדר של 2024 עשרות דגמים חשמליים שונים בכל הדגמים, המינים והמחירים, ספק אם היו מאמינים לו. גם אלה שמרכיבים את השוק הזה עצמו. אבל היום השוק המקומי, יותר ממרבית שווקי הרכב בעולם, מציע כל מה שזז עם סוללה. החל בסיניות ספרטניות עם שמות שאיש לא הכיר עד אתמול, ועד למרצדס שמשווקת ספינת דגל פוטוריסטית על חשמל.
המחירים מתחילים באזור ה-140 אלף שקל פלוס, האזור המוכר של משפחתית צנועה שנוסעת על בנזין, והם מגיעים עד מיליון שקלים וצפונה עבור פאר תוצרת גרמניה, אבל אלה כלי רכב חדשים. כשנודדים אל פריפריית היד השנייה, המצב שונה לגמרי וההיצע דל משמעותית. אכן, יש פה ושם דגמים עדכניים שניתן למצוא, אבל במחירים מופרזים, זכר לעידן בעיות האספקה שנעלמו. אם לעומת זאת, ביקשתם לרכוש רכב חשמלי זול בהרבה, וליהנות עד תום מיתרונות האין דלק ומעלויות מופחתות, ההיצע קטן.
אבל התעקשנו, נברנו במחירונים ובלוחות ומצאנו בכל זאת כמה אפשרויות לרכב נטול אגזוז מעשן בסכום שלא עובר את חמש הספרות. אז רגע לפני שמס הנסועה מחכה לכם בסיבוב, קבלו שישה דגמים מעניינים.
- מנוע: קדמי, 109 כ"ס
- סוללה: 41 קוט"ש
- טעינה מהירה: אין
- טווח נסיעה מוצהר: 306 ק"מ
- מחיר מחירון: החל מ-73 אלף שקל למודל 2018 (עם הסוללה הגדולה) ועד 93 אלף שקל למודל 2021
הסופר מיני החשמלית של רנו עברה לא מעט גלגולים בשוק הרכב הישראלי. היא הגיעה לכאן רק ב-2017, ארבע שנים לאחר שהחלה להימכר באירופה, ובתחילת דרכה שווקה אצלנו רק עם סוללת 22 קוט"ש זעירה וטווח נסיעה מוצהר של 240 ק"מ, על פי תקן NEDC האופטימי שהיה מקובל אז. בפועל היא השיגה 150 ק"מ על טעינה, וגם זה ביום ממש מוצלח. בסוף 2018 נחתה כאן גרסה משודרגת עם סוללה גדולה וטווח מעשי נדיב בהרבה. הספק המנוע צמח מ-88 ל-109 כ"ס, וזו גם הגרסה המומלצת שלה.
הזואי לא מצוידת במערכות בטיחות אקטיביות, כך שציון ריסוק אירופאי של חמישה כוכבים, שאותו היא קיבלה ב-2013, הפך ב-2021 לציון של אפס עגול ומהדהד במבחן החוזר שנערך לה. גם הביצועים לא מבריקים והיעדר האפשרות לטעינה מהירה מגביל את השימושיות בנסיעות ארוכות.
ברשימת היתרונות ניתן להזכיר את מחירי השוק האטרקטיביים, טווח הנסיעה (למי שמתנייד בעיקר בסביבה העירונית פרברית) ואת האפשרות לטעינת AC (ביתית) בקצב של 22 קילוואט, מה שמאפשר למלא את הסוללות בתוך שעתיים ורבע בלבד.
- מנוע: קדמי, 143 כ"ס
- סוללה: 45.6 קוט"ש
- טעינה מהירה: 50 קילוואט
- טווח נסיעה מוצהר: 263 ק"מ
- מחיר מחירון: החל מ-93 אלף שקל ל-2020 עד 112 אלף שקל ל-2021
זו המכונית שבישרה על המהפכה החשמלית בישראל, והייתה לדגם החשמלי הנמכר ביותר פה ב-2020, עם קרוב ל-700 יחידות. כיום היא אמנם לא מבריקה לעומת חשמליות מודרניות, אך אז היה לה את כל מה שצריך כדי לשבור את המחסומים ולהימכר בכמויות משמעותיות: מראה מושך של רכב פנאי, שימושיות למשפחה, מערכות בטיחות אקטיביות שהעניקו לה את הציון המרבי במבחן הריסוק האירופי, יכולת טעינה מהירה וגם תג מחיר של 139 אלף שקל, דומה לדגמים משפחתיים באותם ימים.
אבל החיסרון הגדול היה ונותר טווח הנסיעה הקצרצר. ומה שעוד נתפס כקביל במכוניות קטנות שמיועדות לשימוש עירוני בעיקר, הופך לבעיה אמיתית ברכב שמיועד לשימוש משפחתי. העלייה המשמעותית בטווח הנסיעה בדגמים פופולריים שהגיעו ארצה לאחר מכן (ג'ילי, BYD וגם ה-ZS עצמה, לאחר מתיחת הפנים) הובילה לירידת מחיר משמעותית של ה-ZS, וכיום ניתן למצוא בלוחות היצע נרחב של רכבים במחיר זול יחסית.
- מנוע: קדמי, 120 כ"ס
- סוללה: 30.5 קוט"ש
- טעינה מהירה: 50 קילוואט
- טווח נסיעה מוצהר: 280 ק"מ
- מחיר מחירון: החל מ-98 אלף שקל למודל 2019 ועד 122 אלף שקל למודל 2021
האיוניק החשמלית - לא לבלבל עם מותג איוניק שהושק מאוחר יותר ומשווק כאן עם ה-5 וה-6 המתקדמות - נראית זהה כמעט לחלוטין ליונדאי איוניק ההיברידית, מה שמהווה יתרון לא רק למי שמעדיף את המראה האנונימי - אלא גם לכל מי שמעריך את השימושיות של המשפחתית הנפוצה.
מפרט האבזור עשיר גם בגרסה החשמלית, תא המטען קטן רק במעט והביצועים דומים מאוד - אך בניגוד לאיוניק ההיברידית שמצוידת במתלה אחורי רב חיבורי מתקדם, בחשמלי יש מתלה מסוג קורת מתח שפוגע בנוחות הנסיעה.
וגם כאן חל שינוי משמעותי במהלך חיי הדגם: בשנה הראשונה שווקה כאן האיוניק עם סוללה קטנה וטווח נסיעה קצר, אך מתיחת הפנים שהגיעה בקיץ 2020 הוסיפה 16 כ"ס להספק המנוע, הגדילה את הסוללה ל-38 קוט"ש והעלתה את טווח הנסיעה ל-311 ק"מ תיאורטיים. הדגמים המעודכנים יקרים יותר - ובפער לא מבוטל - אך התמורה עדיפה לטעמנו.
- מנוע: קדמי, 177 כ"ס
- סוללה: 54.7 קוט"ש
- טעינה מהירה: אין
- טווח נסיעה מוצהר: 309 ק"מ
- מחיר מחירון: החל מ-84 אלף שקל למודל 2020 ועד 94 אלף שקל למודל 2021
אחד המותגים הסיניים הראשונים שהגיעו לישראל הספיק בינתיים לעזוב אותנו, אבל לפחות הוא השאיר כאן כמה מאות יחידות שעדיין נעות על הכבישים. זהו רכב פנאי קומפקטי מרווח למדי, עם ביצועים טובים ומפרט אבזור עשיר. גם טווח הנסיעה הרשמי סביר והמחיר נמוך למדי: ה-GE3 עולה פחות מרנו זואי, למשל, וגדול ממנה משמעותית.
אבל החסרונות רבים. הוא אינו מצויד במערכות בטיחות אקטיביות ולא נבדק במבחני הריסוק האירופים (שכן הוא כלל לא משווק באירופה). הוא גם לא מצויד באפשרות לטעינה מהירה בחיבור הנפוץ בישראל, והוא תומך בטעינת AC חד פאזית בקצב איטי של 6.6 קילוואט.
מי שמעוניין בכל זאת בטעינה מהירה, יוכל להתחבר לאחת מארבע העמדות שנפרסו בישראל ותומכות בתקן GB/T הסיני, או לחלופין לקנות מתאם לעמדות ה-CCS הנפוצות בעלות של למעלה מ-5,000 שקל.
- מנוע: קדמי, 163 כ"ס
- סוללה: 52.7 קוט"ש
- טעינה מהירה: 50 קילוואט
- טווח נסיעה מוצהר: 301 ק"מ
- מחיר מחירון: החל מ-110 אלף שקל למודל 2021
כן, אנחנו יודעים, מחיר המחירון של הסרס 3 גבוה ממאה אלף שקל - אך ההיצע הנרחב מאפשר למצוא בקלות יחסית גם רכבים בסכום של חמש ספרות. זהו (עוד) רכב פנאי קומפקטי שמתחרה ישירות ב-ZS של MG, והוא עושה זאת עם ביצועים עדיפים וטווח נסיעה נדיב יותר. גם האבזור שלו עשיר למדי והמרווח הפנימי ראוי, אבל רשימת החסרונות ארוכה לא פחות.
זה מתחיל בהיעדר של מערכות בטיחות אקטיביות, וממשיך עם נוחות נסיעה בינונית, התנהגות כביש סבירה ותא מטען קטן למדי.
- מנוע: קדמי, 150 כ"ס
- סוללה: 40 קוט"ש
- טעינה מהירה: 50 קילוואט
- טווח נסיעה מוצהר: 270 ק"מ
- מחיר מחירון: החל מ-96 אלף שקל למודל 2019 ועד 116 אלף שקל למודל 2021
הליף היא אחת מחלוצות ההנעה החשמלית בעולם. הדור הראשון שלה הוצג כבר לפני 15 שנה, והיא גם הייתה המכונית החשמלית הנמכרת בעולם. ליף זכתה לדור שני ב-2017 והגיעה אלינו שנתיים מאוחר יותר מבלי להצליח, מסיבות מובנות: המחיר שלה היה יקר, טווח הנסיעה היה קצר, והקהל הישראלי ממילא מעדיף את רכבי הפנאי על פני התצורה המשפחתית הקלאסית.
בצד היתרונות ניתן למנות את מערכות הבטיחות האקטיביות, הביצועים הטובים והבלימה הרגנרטיבית היעילה שמאפשרת נהיגה "בדוושה אחת". בכל מה שנוגע למערכת החשמלית, הליף היא עוף מוזר: אין לה נוזל קירור לסוללה, אלא רק קירור אוויר - מה שאומר שבטמפרטורות גבוהות הסוללה תעניק טווח נסיעה קצר יותר ותיטען לאט יותר.
בנוסף, שקע הטעינה שלה הוא מסוג צ'דמו שמקובל ביפן, אך מרבית העמדות המהירות בישראל מותאמות לתקן האירופי בלבד (CCS). המטען הפנימי שלה הוא חד פאזי, כך שבטעינת AC מתקבל קצב איטי של 6.6 קילוואט בלבד.
- בדקו אם יש לכם אפשרות להתקין עמדת טעינה. זה נכון גם לרוכשי מכוניות חדשות, אבל זה חשוב הרבה יותר כשקונים חשמלית ישנה, עם טווח נסיעה קצר יותר וקצב טעינה איטי יותר - או בחלק מהמקרים ללא תמיכה כלל בטעינה מהירה. העמדות הציבוריות אמנם זמינות כיום יותר מבעבר, אך לא פעם כשתגיעו לעמדה תפגשו בה תור ארוך של ממתינים, עמדה תקולה או פשוט מחיר שגבוה עד פי ארבעה לעומת טעינה ביתית.
- אם אתם נוסעים מעט או רוכשים רכב שני שינוצל בעיקר בעיר, הדגמים עם הטווח הקצר עשויים להתגלות כמשתלמים במיוחד עבורכם. רנו זואי או ניסאן ליף מהדור הראשון נמכרות כרגע במחיר מצחיק, והן יספקו לגמרי את הישראלי הממוצע שנוסע פחות מ-50 ק"מ ביום. רק אל תבנו עליהן לנסיעות ארוכות מחוץ לעיר.
- האם בכלל משתלם לכם לקנות רכב חשמלי? לא בטוח. אם אתם רוצים לעבור לחשמל משיקולים כלכליים גרידא, פתחו את המחשבון והזינו את מחיר הרכב החשמלי לעומת רכב מקביל עם מנוע בנזין, והצליבו עם נתוני הנסועה שלכם, מחירי הדלק והחשמל - וכמובן אל תשכחו להוסיף את מס הנסועה בגובה 15 אגורות לק"מ, שצפוי להיכנס לתוקף בשנתיים הקרובות. כי למרות שניתן למצוא היום חשמליות משומשות במחירים נמוכים יחסית, רכבי בנזין מקבילים לרוב יהיו זולים יותר - מה שאומר שלא לכל אחד המעבר משתלם.
- בדקו את מצב האחריות. רבים מהדגמים החשמליים נמכרו עם אחריות מורחבת לסוללה, לתקופה של עד 8 שנים ולנסועה מרבית של 160-150 אלף ק"מ. זו בהחלט תקופה נכבדת, אך לאחריה תידרשו לשאת בעצמכם בעלות הכבדה של החלפת הסוללה, במידת הצורך, מה שעלול להתגלות כהוצאה של עשרות אלפי שקלים נוספים. אם לרכב שאתם רוכשים נותרה תקופה אחריות ארוכה, או לחלופין אם הוחלפה הסוללה שלו במסגרת האחריות, זהו יתרון משמעותי.
- בדקו את "בריאות" הסוללה. במוסך המורשה ובחלק ממכוני הבדיקה יוכלו לחבר את הרכב למחשב ולבצע בדיקת SoH (ר"ת (State of Health), ולקבל תוצאה מספרית של מצב הסוללה. הירידה בקיבולת הסוללה היא לא ליניארית - ניתן לצפות לירידה של עד 10% בשנה הראשונה, כשלאחר מכן קצב הירידה מתמתן ואמורות לעבור מספר שנים עד שהקיבולת מתקרבת ל-80% המאיימים. בסביבות 70%, ואפילו פחות במקרים מסוימים, ניתן להפעיל את האחריות ולדרוש את החלפת הסוללה.
- בנוסף לבדיקת המחשב במכון או במוסך, חשוב לבצע גם בדיקה ויזואלית לסוללה. מכיוון שהיא נמצאת בתחתית הרכב, היא עלולה לספוג מכות בעת ירידה ממדרכות, בעלייה לא זהירה על פסי האטה או בנסיעה בדרכים לא סלולות. פגיעה פיזית במארז הסוללה עלולה להתפתח בהמשך לנזק משמעותי יותר, או לגרום לדליפה של נוזלי הקירור.
- בדקו היטב את הצמיגים. רכב חשמלי אמנם חוסך לכם את ההתעסקות עם שמנים, מסננים ורצועת תזמון, וגם תדירות החלפת הבלמים בו נמוכה יותר - אך הצמיגים דווקא נוטים לסבול מבלאי גבוה יותר בשל המומנט הרב של המנוע ובשל המשקל הגבוה יותר של הרכב. במקרה שבו הרכב עמד לתקופה ממושכת, למשל במגרש למכוניות משומשות, הצורה של הצמיג עלולה להיפגע וייווצרו בו אזורים "שטוחים" - מה שידרוש החלפה יקרה של ארבעת הצמיגים. בדקו היטב אילו צמיגים הותקנו ברכב החשמלי המשומש שאתם עומדים לרכוש. בעלים חסכן במיוחד עשוי להחליף צמיגים ייעודיים לרכב חשמלי שהתבלו בארבע יחידות חדשות לגמרי, שאינן מתאימות מבחינת המשקל או הייעוד.
- בדקו היטב את היסטוריית הטיפולים שעבר הרכב. אמנם הטיפולים השוטפים בכלי רכב חשמליים אינם שכיחים, אך במקרים רבים מנצלים היבואנים את הביקור במוסך לטובת עדכוני תוכנה חשובים או לטיפול בבעיות אחרות בהתאם להוראות היצרן. ומכיוון שמדובר לא פעם בדגמים צעירים יחסית או במותגים חדשים, תדירות העדכונים שלהם גבוהה יחסית.
- בדקו את הטעינה. חברו את הרכב לעמדת AC וגם לעמדת DC, ונסו לוודא שהוא מקבל את קצב הטעינה המובטח. אם הקצב בפועל נמוך יותר, ייתכן והבעיה היא בעמדת הטעינה או במצב הסוללה (רמת הטעינה, טמפרטורה). אם התופעה חוזרת על עצמה ייתכן ומדובר בבעיה ברכב עצמו. ועוד משהו: אם המוכר מעניק לכם גם כבל טעינה, בדקו את מצבו
- אל תבנו על שמירת ערך עתידית. ברכב עם מנוע בנזין, ודאי כזה שמגיע ממותג מוכר עם מוניטין יציב, ניתן לחזות ברמה גבוהה של דיוק את מחירו בעוד כמה שנים - ולחשב כך את כדאיות הרכישה. בכלי רכב חשמליים התנודתיות הזו גבוהה בהרבה, וכמעט מדי חודש מגיעים לישראל דגמים חדשים עם טווח נסיעה עדיף ויכולות משופרות בתחומים שונים - מה שמאיץ את קצב השחיקה של ערך המשומשות.
- בחזרה למוסף הרכב
פורסם לראשונה ב- 19.04.24
למאמר זה התפרסמו 34 תגובות