מושכים בחות'ים: איך מביאים כלי רכב למדינה במצור ימי?
מושכים בחות'ים: איך מביאים כלי רכב למדינה במצור ימי?
מאז השביעי באוקטובר החלו החות'ים בתימן לפגוע בנתיבי השיט בים האדום, ובמיוחד באוניות המיועדות לישראל. כיצד זה השפיע על שוק הרכב הישראלי? כינסנו את בכירי הענף לדיון
כבר למעלה מחצי שנה שישראל נמצאת במלחמה רב זירתית, כשאת הזירות המשמעותיות נמצאת הרחק מחופי ישראל - בים האדום. החות'ים בתימן, שפועלים בשליחות איראן, שיתקו הלכה למעשה את נתיבי הסחר מהמזרח, ופגעו באופן קשה בשוק הרכב הישראלי - שכן מחצית מהמכוניות הנמכרות בישראל מגיעות ארצה מהמזרח (סין, יפן, דרום קוריאה ועוד).
כדי להכיר לעומק את הבעיות וגם לשמוע על הפתרונות היצריתיים שנמצאו לאתגרי השילוח, כינסנו באולפן כמה מהגורמים הבכירים הנוגעים להובלת כלי רכב וסחורות אחרות לישראל: ליאורה הדר, סמנכ"לית מכירות, שירות וקשרי לקוחות בנמל חיפה; דני שביט, מנכ"ל יבואנית הרכב קבוצת לובינסקי; מירב יצחקי, מנכ"לית חברת מרה שיפינג; וגבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים בישראל.
צפייה בתוכן מושכים בחות'ים: איך מביאים כלי רכב למדינה במצור ימי?
"התחלנו את השביעי לאוקטובר כבר עם נמל עמוס עקב הסכמים רבים שסגרנו עם יבואנים מהמזרח שכבר התחילו לפקוד אותנו", מספרת ליאורה הדר. "בשמיני לאוקטובר קיבלנו הודעה שכלל רכבי הייבוא של מדינת ישראל עומדים להגיע לנמל חיפה. בהתאם לזה היינו צריכים להיערך בזמן מאוד מאוד קצר לקליטה, להכשרה של שטחים חיצוניים ולקבלת אישורים רגולטורים למיניהם. התקופה לא היתה פשוטה והאתגרים היו רבים, וגם היה לחץ מאוד גדול מהלקוחות משום שלא היה לאן להוציא את הרכבים. היו בעיות של מובילים לטובת שינוע הרכבים, אך בסופו של דבר צלחנו את כל האתגרים ובתקופה של פחות מחמישה חודשים קלטנו יותר מ-50 אלף כלי רכב בנמל חיפה".
"אם קודם היינו מביאים את רכבי MG מסין עם אוניות גלנוע בעיקר לנמל אילת, ובחלק מהמקרים הגענו לנמל אשדוד או נמל חיפה דרך תעלת סואץ, היום זה קצת אחרת", אומר דני שביט. "היום אוניות הגלנוע נדרשות לעשות מעקף ועוקפות את כל אפריקה, כך שאם זמן השינוע הקודם משנגחאי עד נמל אילת עמד על 22 או 23 יום לאשדוד, היום זה לוקח בין 41 ל-48 יום. זו המשמעות העיקרית כרגע".
"לפני השביעי באוקטובר, רוב המכוניות שהגיעו לישראל, אם זה מאירופה או מהמזרח הרחוק, הגיעו באוניות גלנוע", מסבירה מירב יצחקי. "זה נכון שבשנים האחרונות יש עודף ביקוש על היצע. יש בעיית אלוקציה של אוניות גלנוע. לכן השביעי באוקטובר גרם לזה ש-NYK וצים הפסיקו לפקוד את ישראל, ובעצם לא נתנו את הפתרון של המעבר דרך אפריקה ורוב כלי הרכב שמגיעים היום מהמזרח מגיעים במכולות ועושים בעצם את המעקף עם אוניות עם אוניות קונטיינרים של צים וMSC-. בסוף 2025, כמות אוניות הגלנוע הולכת לגדול ואני חושבת שיבואני הרכב יעדיפו להביא את המכוניות שלהם באוניות גלנוע ולא במכולות, גם מבחינת נזקים וגם מבחינת זמן ההפלגה".
"אנחנו משנעים את כל הסחורות בישראל, יבוא וייצוא, כל מה שזז במשק", אומר גבי בן הרוש. "במלחמה גויסו לנו נהגים עם רכבים וגם נהגים ללא רכבים. בנוסף גם גייסו משאיות אחרות. למשל, כשנמל חיפה נסתם, לא היה מי שהוציא את המכוניות הנוספות. הנהגים והמוביליות היו מגויסים ואי אפשר היה לעזור, למרות שיש התקשרות חוזית. כך שהמלחמה השפיעה עלינו עוד יותר, לא רק במה שקשור להובלת מכוניות מנמל אילת".