מחשמל ירוק ועד לתרחישי עלטה: כך תנוהל טעינת כלי הרכב בישראל
מחשמל ירוק ועד לתרחישי עלטה: כך תנוהל טעינת כלי הרכב בישראל
צי כלי הרכב בישראל יעבור בשנים הקרובות תהליכי חשמול מואצים. רגע לפני שהמהפכה מושלמת, כינסנו דיון על ייצור חשמל ירוק, תשתיות, הולכה וגם המוכנות לשעת חירום
למעלה ממאה אלף כלי רכב חשמליים כבר נוסעים בישראל, ועד לסוף העשור - 95% מהמכוניות החדשות שימכרו כאן, יהיו חשמליות. כך לפחות על פי היעדים שהציבה ממשלת ישראל. אבל איך דואגים לכמות חשמל מספקת, אך הופכים אותו לירוק יותר ומה יקרה ביום שבו ישראל תנותק מרשת החשמל?
כינסנו באולפן כמה מבכירי הענף לדיון בשאלות הבוערות. אל הפאנל התייצבו עידו שוואב, מנהל אגף רגולציה ותשתיות חלוקה ברשות החשמל; ניסו חזן, מנהל פעילות הטעינה החשמלית בנופר אנרגיה; דורון פרנקל, מנכ"ל ומייסד דרייבז; ואביב פפר, מנכ"ל אנרפוינט מבית כלמוביל.
צפייה בתוכן מחשמל ירוק ועד לתרחישי עלטה: כך תנוהל טעינת כלי הרכב בישראל
"אנחנו ברשות החשמל, כמובן ביחד עם חברת החשמל, מקדמים תוכנית פיתוח למקטע החלוקה, תוכנית בסדר גודל של 22 מיליארד שקל", אמר עידו שוואב. "אחת מהמטרות של התכנית היא להכין את הרשת לקליטת רכבים חשמליים, להוסיף הרבה מאוד רכיבי השנאה, להוסיף כבלים, להטמין רשתות ולהכין את הרשת כך שתוכל לקלוט את האנרגיה הזו ולהעביר אותה מתחנות הכוח אל הרכבים החשמליים".
"לפי התחזיות, אנחנו מדברים על למעלה ממיליון רכבים חשמליים עד סוף העשור", אמר ניסו חזן. "כל נושא הניהול האנרגטי של האירוע הזה הוא אתגר מאוד גדול במדינת ישראל. תוכנית העבודה הנכונה עבור הנושא הזה, למעשה, כוללת ניהול אנרגטי ומערכות טכנולוגיות לניהול האנרגיה, ניהול הטעינה עצמה, זמני הטעינה וקצבי הטעינה לפי המקצבים של הרכבים עצמם ושעות הפעילות כמובן. כל זה יתבצע על ידי הטמעה של מוצרים טכנולוגיים לניהול אנרגטי נכון ולניהול הביקושים. וכמובן תוך שילוב של מתקני אגירה לטובת הנושא הזה, שלמעשה אוגרים את האנרגיה במהלך שעות השפל ופורקים אותה בשעות הפסגה".
"כשניגשים לתוך יישוב, צריך להבין איך מחלקים את האנרגיה, כלומר מחליטים איזה רכב יטען מתי, לפי סט של פרמטרים, כי אי אפשר שכל הרכבים יטענו בו זמנית", הוסיף דורון פרנקל. "אז איך מאזנים את העומסים מצד אחד ואיך מוסיפים אחר כך עוד אמצעי אגירה? יש מצבים שאנחנו טוענים סוללות בלילה ופורקים אותן ביום. חיבור לאנרגיה מתחדשת הוא משהו שהוא קריטי, כי רשת החשמל עצמה לא תמיד יכולה לספק את כל האנרגיה".
"אני חושב שלישראל יש הזדמנות להפוך להיות מעצמה בתחום האנרגיה הסולארית", אמר אביב פפר. "ישראל היא ארץ שטופת שמש. אנחנו רואים את זה בדודי השמש משנות השמונים. אנחנו לא שם עדיין באנרגיה סולארית. האגירה בשילוב של אנרגיה סולארית מאפשרת לבזר את יכולת ייצור החשמל. זה כבר לא 3 תחנות גז או תחנות כוח ומתקנים מאוד מאוד גדולים, אלא אפשר שכל בית בקצה יהפוך להיות מתקן לייצור חשמל".
צריכת הדלק למכוניות תרד דרסטית עקב גידול בחשמליות. זה יגרור ירידת מחירי דלק בגלל התחרות. הכדאיות של חשמליות יירד בחדות. בנוסף, מפתחים כבר היום מפתחים מנועי דלק שצורכים 30-40 קמ לליטר דלק. בקיצור, מכוניות חשמליות זה בלוף שמתאים לעדר.
על איזה מהפיכה של רכבים חשמליים אתם מדברים פה?
בימים שיותר חם או קר מהרגיל הצריכה פה מאתגרת את מכסת החשמל הקיימת.אז על מאות אלפים או מעבר לזה של רכבים חשמליים אתם מדברים? אנשים יטעינו רכבים עם דינמו.
במדינת ישראל יש את מה שכתוב על הנייר ואת מה שקורה במציאות.
הצרכנים לא מטומטמים וכשמכונית משפחתית חשמלית עולה הון תועפות ותעלה יותר בעתיד עם צמצום הטבות המס, עליית מחירי החשמל, קפיצת מחירי הביטוח ואובדן הערך כשאנשים יתקעו עם רכב חשמלי בן -76 עם טכנולוגייה מיושנת וטווח טעינה מצומצם משמעותית מהטווח של הרכב כשהוא היה חדש אנשים יפסיקו לקנות רכבים חשמליים,
כבר עכשיו יש נפילה במכירות כי כבר לא משתלם לקנות רכב חשמלי כמו שהיה לפני 2-3 שנים.
וכמובן שאסור לשכוח את אובדן ההכנסות של המדינה מהדלק מה שכבר עכשיו מחולל תוכניות עתידיות למיסוי על נסיעה אז למה שמישהו יגע ברכבים האלו?