עולם הרכב חווה בשנים האחרונות מהפכה חסרת תקדים. מערכות בטיחות מתקדמות מתערבות בנהיגה והופכות את המכוניות לכלים כמעט אוטונומיים, בזמן שבמקביל מתרחשת מהפכת הרכב החשמלי ומשנה מהיסוד את כל מה שידענו על המכונית, שלא השתנה יותר מדי במהלך מאה השנים האחרונות.
איך תשפיע המהפכה הטכנולוגית על המוסכים? מה נדרשים לדעת מכונאי העתיד, ומה חשוב שהצרכן יכיר לקראת המפגשים העתידיים שלו עם המוסך? כינסנו לדיון באולפן כמה מבכירי הענף: מיכאל וייצמן, סמנכ"ל השירות של פריסבי; יניב טוכמן, מנכ"ל מכללת מוטו-גת; קובי סבן, מנכ"ל שלמה רשת מוסכים ושירותי דרך; ואייל זבידה, יושב ראש קבוצת זבידה.
צפייה בתוכן מהגריז אל ההיי-טק: כך ייראו מוסכי העתיד
"אחד האתגרים שיש לנו היום זה לעצב בעצם את מרכזי השירות שלנו, כדי שיכילו גם את הרכב המיושן, נגיד, וגם את הרכב החשמלי החדש", אומר מיכאל וייצמן. "גם ברכבי הבנזין החדשים יש הרבה מאוד מערכות מתקדמות, ולכן אנחנו צריכים להכין גם את כוח האדם שלנו לטובת הנושא הזה. יש לנו אזור אחד שנגדיר אותו כמלוכלך יותר, האיזור המסורתי, ואיזור אחד שהוא נקי שבו אנחנו עושים את האבחונים, בו אנחנו עובדים נקי יותר, בו אנחנו עובדים על הרכב חשמלי. אנחנו נדרשים להכשיר כוח אדם לרמה הרבה יותר גבוהה של אבחונים, פחות עבודה של צווארון כחול, פחות ידיים מלוכלכות, הרבה יותר מחשב".
"אנחנו רואים את ההתפתחות של הטכנולוגיה שרק הולכת ותופסת תאוצה, לא רק ברכבים חשמליים", מוסיף יניב טוכמן. "ככל שהעתיד הולך ומתפתח, אנחנו רואים את המערכות האלו גדלות ותופסות נפח הרבה יותר גדול ברכב שלנו. לכן אני רואה את עתיד המוסכים כהרבה יותר הייטקי ממה שהוא היום, הרבה יותר נקי. ישארו לנו עבודות הבלמים והעבודות המלוכלכות, אבל המסה העיקרית תהיה עבודה טכנולוגית, עבודה ממוחשבת, שדורשת הרבה יותר ידע באבחון ובזיהוי התקלה האמיתית שיש לנו. אתגר".
"גם אצלנו יש גידול בכמות הלקוחות שמבקשים את הרכב החשמלי", מוסיף קובי סבן. "כשאנחנו בוחרים מוסך אנחנו מחפשים באמת את המוסכים היותר מתקדמים. עולם מוסכי המדרכה הולך ונעלם מן העולם. אנחנו מחפשים יותר את המוסכים הטכנולוגיים, עם האזורים המוקצים לרכב החשמלי. צריך לשים לב גם לעניין הבטיחותי: לא כל אחד יודע לגעת ברכב חשמלי, צריך את ההסמכות הנכונות".
"מבחינת שגרת הטיפולים, אין ספק שהמצב הולך להשתנות", אומר אייל זבידה. "זאת אומרת, הרכב היום עושה טיפולי עשרת אלפים, 15 אלף או 20 אלף, וזה עומד להשתנות בגלל שמנוע בעירה עובד שונה ממנוע חשמלי. כיום התחזוקה היא בעיקר תחזוקה מניעתית. זאת אומרת, כשאתה הולך למוסך לטיפול, בין היתר מסדרים לך כל מיני דברים שמונעים נזק קדימה. התחזוקה קדימה תהיה הרבה יותר תחזוקת שבר, כי משהו שיישבר בסופו של דבר, הוא יישבר עם עוד רכיבים מסביב לו, ואתה לא תהיה במוסך כדי לראות את זה ולעצור את זה בזמן. זה אומר שהטיפול במוסך יהיה הרבה יותר כבד, נקרא לזה, אבל מבחינת תדירות, אין ספק שזה יהיה פחות".
הולכים להחביא את כל התקלות מאחורי כלים שיש רק ליצרן ואז המוסכים יוכלו להמציא תקלות בלי שיש לך דרך לבדוק.
היום יש OBDII, אפשר לראות בדיוק מה התקלה בלי מוסך. בעתיד המוסכים יעקצו את כולם בלי שיחשדו בכלום
הרכבים הללו מאבדים ערך . אחרי 8 שנים מה תעשה איתו ? אנשים מכונית לא חשמלית נוסעים 12-14 שנה בסדר גמור ויש מלא בעלי מקצוע שיודעים לתקן . אם אתם קונים תקנו כבר היברידית יש לזה הרבה יתרונות