אין ספק שטסלה היא יצרנית הרכב הבולטת ביותר במסחר בבורסה. למען האמת, היא אחת החברות הבולטות בשנים האחרונות, בלי קשר לתחום שבו היא עוסקת. כמובן שעקב הזינוק הבלתי נתפס בערך של החברה הזעירה במונחי תעשיית הרכב, צמיחת הערך הפיננסי שלה בשלבים שונים, הפכה אותה לשווה יותר ממרבית קונצרני הרכב הגדולים בעולם, ביחד. עם עליות וגם ירידות חדות במיוחד שהמניה רשמה בשנים האחרונות שוב ושוב, לצד הצהרות פומביות שנויות במחלוקת של מייסד החברה, אילון מאסק. אחד שלא חושש להתבטא בכל תחום, מפוליטיקה וטכנולוגיה ועד לכלכלה וחברה וכל מה שבאמצע, רובן בחשבונו ברשת החברתית טוויטר, שאותה רכש.
אבל, האם צריך להביט בטסלה כעל חברת רכב בעידן הנוכחי, או שמא לראות בה חברת טכנולוגיה? המשקיעים בוחרים להביט בה כמובן מהצד הרווחי - הטכנולוגי, אבל האם הם גם צודקים? ובכלל, מה עם שאר החברות הנסחרות, איך צריך להתייחס אליהן והאם הן שוות השקעה? בואו נעשה קצת סדר בבלגן.
נתחיל מטסלה כמובן, זו המניה הגדולה והבולטת מכולן שנסחרת כיום לפי שווי שוק של כ-677 מיליארד דולר. כדי לקבל פרופורציות, היא לא רק יצרנית הרכב הגדולה בעולם במונחי שווי שוק, אלא היא אחת מ-20 החברות הגדולות בעולם בכל תחום. היא גם גדולה פי 3.6 מיצרנית הרכב שנמצאת אחריה ברשימה, טויוטה הענקית שמוכרת בערך פי 5 ממנה. וזה עוד לאחר ירידה של 14% בערך המניה מתחילת השנה, וירידה של 65% בשנה שעברה. כיום היא נסחרת סביב 215 דולר למניה, לאחר שזינקה בחודשיים האחרונים משיא שלילי של 139 דולר למניה, לשיא חיובי של 279 דולר - זינוק שאופייני לה, לא פחות מ-100%, בעיקר בזכות שיפורים בתפוקה ותוספת מפעלים חדשים.
אבל הסיפור הבאמת גדול הוא זינוק של למעלה מ-1,320% בחמש השנים האחרונות, עם שיא של 400 דולר למניה ב-2021, לפי מספר המניות שקיים כיום. ובכסף, שווי שוק של מעל טריליון דולר ובאפסים ואחד - 1,000,000,000,000 דולר. והשאלה הגדולה היא, איך זה יכול להיות. כיצד חברה צעירה עם מוצרים שנויים במחלוקת, ללא דגמים עדכניים, ללא רשתות שיווק, ללא אלפי מוסכים ייעודיים, עם הבטחות שלא מתגשמות בזמן וביקורת על איכות הייצור, יכולה להגיע לערך שמאפשר לרכוש את פולקסווגן, טויוטה, פורד, GM ועוד כמה נוספות, ועדיין להישאר עם מספיק עודף כדי להיות הגדולה מכולם.
הסיבה לכך היא שמניית טסלה נסחרת בבורסת נאסד"ק בניו יורק, בורסה וירטואלית הכוללת בעיקר מניות בתחום הטכנולוגיה. וכך גם רואים אותה מרבית המשקיעים. בעיקר בשל גישתו השנויה במחלוקת של המנכ"ל מאסק, האיש השני הכי עשיר בעולם וגאון טכנולוגיה ובינה מלאכותית, שמיצב את החברה קודם כל כטכנולוגית, ורק אז בתור יצרנית רכב. גישה שהובילה בין היתר למסחר ענף במיוחד במניה, לתנודתיות רבה בשוויה ולהתעשרות אדירה ומהירה במיוחד שלו, עם הון שרובו מוחזק במניות של טסלה עצמה.
אחרי טסלה בתור החברה השנייה בגודלה בעולם הרכב במונחי שווי שוק, נמצא קונצרן טויוטה העצום, הוותיק ורב הפעלים, שאחראי תחת שלל מותגיו לכ-10 מיליון כלי רכב חדשים מדי שנה. הוא נסחר בשווי של 243 מיליארד דולר, עם שווי מניה שנע סביב 180 דולר במסחר בבורסת ניו יורק. המניה של היצרנית היפנית חוותה עליות ומורדות בשנים האחרונות, אולי בגלל שבניגוד לטסלה - טויוטה הייתה פחות החלטית במטרות שהציבה לעצמה בשנים האחרונות.
במובנים רבים, טויוטה היא האנטיתזה לטסלה. חברת רכב שהוקמה בספטמבר 1933, אחת מיצרניות הרכב הגדולות בעולם כבר עשרות שנים - והגדולה מכולן במשך מספר שנים - שנסחרת בבורסות של טוקיו וניו יורק, וזוכה כמובן ליחס של יצרנית רכב. מהטעם הפשוט, שהיא כזו, בעיקר. ואחת הסיבות שהופכת אותה בכל זאת, למרות שאינה "טכנולוגית", לאחת מהחברות המדוברות ביותר בשוק ההון בשנים האחרונות, היא המעבר (המאוחר) שלה לשוק הרכב החשמלי וההיברידי, לצד כושר התמודדות מרשים עם אתגרי שרשרת האספקה העולמיים, שהחלו עם פרוץ משבר הקורונה העולמי ב-2020.
התנודתיות בערך המניה קשור באופן ישיר להיסוס המאוד מתוקשר ובולט של טויוטה לקפוץ על עגלת החשמל, מה שהוביל ללחצים על המניה ב-2022. משקיעים חיפשו - ועדיין מחפשים - חברות עם אסטרטגיה מגובשת בכל הנוגע לשוק החשמלי שכובש את העולם במהירות. כל זאת לצד ההשפעה של מדיניות האקלים הבינלאומית, שאף היא מהווה גורם לחץ. במילים פשוטות, אם חשבתם שהסיבה היחידה לכך שטויוטה "הסכימה" להתחיל ולטפל בדגמים חשמליים נבעה מהכרה בחשיבותם המוטורית, קבלו תיקון. השוק הפיננסי מפעיל כוחות, והם עובדים.
למרות הכל, בחצי השנה האחרונה איבדה מניית טויוטה 24% משוויה. אולם בהשוואה לשנה האחרונה, המניה דווקא עלתה ב-8% ובחמש השנים האחרונות, זינקה בשיעור של 39%. שיעור לא מבוטל שהניב תשואה חיובית נאה למי שהשקיע לטווח זמן בינוני-ארוך.
יצרנית הרכב השלישית בגודלה במונחי שווי שוק היא BYD הסינית, עם שווי של כ-93 מיליארד דולר. BYD הצעירה נוסדה ב-2003 כיצרנית סוללות, ורק ב-2008 החלה לייצר רכב היברידי ראשון. ב-2023 היא כבר הייתה יצרנית הרכב המחושמל - חשמלי מלא או היברידי נטען - הגדולה בעולם, והשנה היא עשויה לחלוף על פני טסלה כיצרנית הרכב החשמלי המובילה. המניה שלה נסחרת בבורסה של שנגחאי ובשווקי "מעבר לדלפק" (OTC) בארה"ב, המאפשרים מסחר עתיר סיכון (לטוב ולרע) בחברות ובמוצרים שאינם נסחרים בבורסות המסורתיות.
ואיך הולך לה? השנים האחרונות אופיינו בתנודות קיצוניות במיוחד. בין 2019 ל-2022 זינקה המניה בלא פחות מ-600%, לשיא של כ-350 יין סיני (כ-49 דולר). אבל אז צנחה בכ-50% עד תחילת 2024, ומאז עלתה שוב ב-24%. ובפרספקטיבה רחבה של חמש שנים זינקה המניה בכ-385%, עד לכ-240 יין כיום, או 34 דולר. ממש לא רע.
אחת מהסיבות לזינוק המרשים היא הצמיחה המטורפת בייצור. BYD הגדילה פי כמה את סך המכוניות שמכרה בשוק הסיני, הגדול בעולם. אגב, עם תמיכה ממשלתית, שכן סין תמכה ותומכת באופן נרחב במעבר לרכב חשמלי כחלק ממדיניותה להפחתת פליטות פחמן, והיא מעניקה סובסידיות והקלות מס שסייעו לחברה לשפר את ביצועיה. ולא רק מכירות הרכב מזנקות, שכן BYD מספקת סוללות ליצרניות רבות, אחת מהן היא טסלה. כש-BYD הודיעה ב-2022 כי בכוונתה להפסיק לייצר רכבים עם מנוע בעירה פנימית ולהתמקד רק ברכב מחושמל, המניה זינקה עוד יותר. על הדרך המהלך הזה הציב אותה בשורה אחת עם טסלה וניו בעלות הגוון הטכנולוגי יותר, מה שכמובן לא הרע את מצבה.
מניה נוספת של יצרנית רכב שבלטה במיוחד במסחר בשנים האחרונות היא של ניו הסינית. החברה הצעירה חרטה על דגלה, עוד לפני שהעלתה רכב אחד על הכביש, את היותה "טכנולוגית". ואין צורך להסביר מי הייתה מודל החיקוי. גם בשוק הפיננסי. וראו זה פלא. ב-2020 זינקה מניית ניו בלא פחות מ-1,000% במסחר בנאסד"ק. על פניו, הסיבות העיקריות שסייעו לכך הן הזינוק של חברות רכב סיניות, הביקוש העולה לרכב חשמלי בסין, תמיכה משמעותית מהממשלה, חידושים טכנולוגיים, פיתוח עמדות החלפת סוללה והשקה של דגמים חדשים, לצד שיפורים בביצועיים הכלכליים של החברה.
לא תטעו אם תניחו במידה רבה של ביטחון שזה הצד הטכנולוגי, התדמית של פתרונות חכמים ופיתוחים פורצי דרך. כן נו, כמו טסלה. אבל, תחרות גוברת וחששות מהשפעות כלכליות רחבות, שנבעו בין היתר מהעלאות הריבית ומהזינוק באינפלציה העולמית, אחראים לפי המשקיעים לצלילה של 67% בערך המניה ב-2022. ומי שחשב שזו הקרקעית, הופתע לגלות שבשנתיים האחרונות המניה ממשיכה לצלול לשיאים שליליים חדשים עם ירידה של 56% רק מתחילת השנה. החברה שהייתה שווה יותר מ-100 מיליארד, נסחרת כעת לפי שווי שוק של כ-8.3 מיליארד דולר "בלבד". שימו לב למספרים הבאים. ב-22.1.2021 עמד שווי המניה של ניו על כמעט 62 דולר. ב-27.8.2024 עומד שווי המניה על 4 דולר. קריסה מהדהדת שקשה מאוד להסביר.
פורד לעומת זאת, היא הכל חוץ מניו. לא צעירה, לא מתקדמת ולא מהירה באימוץ העולם החשמלי. במשך שנים רבות היא הייתה אחת מיצרניות הרכב הגדולות והמובילות בעולם ואם חשבתם שזה יתבטא במניה אפרורית וחסרת עניין לקהל, טעיתם. בשנים 2022-2020 רשמה המניה זינוק אדיר עם עלייה מצטברת של כ-460%, בעיקר בשל השקה מוצלחת של מספר רכבים חשמליים, כמובן.
אולם, מאז השיא שנרשם בינואר 2022 צנחה מניית החברה בכ-55% בתוך חצי שנה בלבד, ומאז היא נסחרת בתנודתיות - מבלי להתרומם לשיאים חדשים. וזה לא הסוף, שכן מתחילת 2024 ירדה המניה ב-8% נוספים ובחמש השנים האחרונות, היא רשמה עלייה מתונה יחסית בהשוואה למתחרות רבות - רק 22%. טוב, אז היא כן משעממת פיננסית.
ארבעת יצרניות הרכב הגדולות ביותר ברשימה אחרי טסלה, טויוטה ו-BYD, הן חברות רכב אירופיות ותיקות שמתמחות בעיקר ברכבי יוקרה. דווקא פרארי, הקטנה מכולן, נמצאת במקום הרביעי עם שווי שוק של כ-86 מיליארד דולר, אחריה מרצדס עם כ-74 מיליארד דולר, פורשה עם שווי שוק של כ-71 מיליארד דולר ובמקום השביעי עוד גרמנית - ב.מ.וו עם שווי שוק של כ-60 מיליארד דולר, רק מעט מעל יצרנית שואבי האבק והמזוודות הממונעות שחפצה גם בעסקי רכב, שיאומי. אבל גם יותר מפולקסווגן, ג'נרל מוטורס והונדה.
פרארי היא המעניינת מכולן. יצרנית מכוניות הספורט האיטלקית רשמה זינוק חד של כ-40% מתחילת השנה, בין היתר לאחר פרסום דוחות כספיים חזקים במיוחד ברבעון השני של 2024, שעזרו למניה לזנק ב-13% בחודש האחרון.
בחמש השנים האחרונות רשמה פרארי עלייה של כ-200% בשווי המניה, ואחת מהסיבות לכך היא השינוי שיצרה מגפת הקורונה בהרגלי הצריכה. המגפה שלחה גם לקוחות לא אמידים במיוחד לשוק היוקרה, כפיצוי על שנת סגר, וכהכרה בכך שהחיים קצרים ויש ליהנות כאן ועכשיו. גם הבחירה של פרארי לייצר דגם חשמלי ולהבהיר שהיא אינה מתכוונת להתעלם מהמהפכה הברורה בשוק, השתקפה בעליית הערך שלה.
במהלך הקורונה שמרה פרארי על יציבות יחסית, ואף רשמה עליות מסוימות באמצעות גידול בהזמנות אונליין, ובשנים 2023-2022 היא כבר רשמה שיאים חדשים בעקבות צמיחה ברווחיות ובמכירות. מתחילת השנה הנוכחית רשמה המניה זינוק חד של יותר מ-100%, ובמבט חמש שנתי היא שילשה את שוויה. לא רע בכלל.
פורסם לראשונה ב- 01.10.24
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות