- במה נהגנו: MG3 (דור 3)
- מתחרים: טויוטה יאריס, פיג'ו 208, סקודה פאביה
- מתי אצלנו: סוף 2024
- מחיר משוער: 120 אלף שקל
- בעד: ביצועים, נוחות נסיעה
- נגד: בידוד רעשים, יכולת דינמית
לכל מקצוע יש מרצ'נדייז אופייני. אצל הרופא יש לוח שנה ומשקולת נייר עם מיתוג של חברות תרופות, הקבלן מסתובב לרוב ברכב מאובק עם תיק וכובע של חברות בנייה, ועל השולחן שלי במערכת אפשר למצוא בין היתר תיק גב עם לוגו של אודי, מחברות של מרצדס ויונדאי, מטרייה של סקודה, בקבוק מים של לנד רובר, כוס תרמית של פיג'ו, עט של ג'ילי ועוד אחד של מיצובישי. וסליחה משאר המותגים ששלחו לי לוחות שנה.
אם נקפוץ לביקור אצל הקולגות שלנו בסין, כנראה נגלה שכמה מהם כבר הספיקו לקבל לכבוד החגים את הספלים החדשים של MG - שעליהם מוטבע בצד האחד לוגו המותג, ובצד השני מודפס בחגיגיות המספר "38.1". למרות התבנית המוכרת, לא מדובר במרחק שרצים לובשי הטייטס במטה החברה ביום החופשי, וגם לא במעלות החום שנמדדו לבנו של מייסד המותג ביום הראשון של החזרה ללימודים.
38.1 הוא שיעור המס החדש שהטילה לאחרונה אירופה על מכוניות חשמליות מתוצרת MG. זהו השיעור הגבוה ביותר האפשרי, לטענת האירופים בשל "חוסר שיתוף פעולה" בחקירות שניהל האיחוד בנוגע לסובסידיות הממשלתיות מהן נהנו עד עכשיו היצרנים הסיניים.
הצעד הזה של האירופים - שאמור להדוף את האיום הסיני על המפעלים העצומים שנמצאים ביבשת הישנה - נתפס במסדרונות MG כלא יותר מדחקה. זאת מכיוון ש-MG אמנם הנחיתה כבר באירופה כמה דגמים חשמליים, אחד מהם אפילו הפך ללהיט מכירות בקטגוריה שבה מתמודדת לא אחרת מאשר פולקסווגן גולף.
התכניות של הסינים לאירופה לא ממוקדות דווקא בחשמל. בשנה האחרונה הציגה MG שלושה דגמים המיועדים ליבשת הקלאסית: דורות חדשים ל-ZS ול-HS המוכרים והמשווקים אצלנו זה מכבר, לצד דור חדש לסופר מיני MG3. שלושתם היברידיים, מהסוג שעוקף באלגנטיות את עונש המכסים החדשים, אבל לטעמנו אמור להטריד לא פחות את היצרניות האירופיות. וגם אחת יפנית, אולי שמעתם עליה. טויוטה.
אם אתם מגרדים עכשיו בראש ומנסים להיזכר מהיכן אתם מכירים את שם הדגם הזה של הסינים, תרגישו בנוח. כי למרות שזהו כבר דור שלישי ל-MG3, הוא לא ממש מוכר אצלנו. הדור הראשון שהוצג ב-2008, התבסס על רובר 25 עתיקה ושווק למרבה השמחה רק בסין; הדור השני היה מעט מודרני יותר, הוצג ב-2011 והגיע לאירופה ואפילו לישראל, אך רק עם תיבת הילוכים ידנית שלא ממש קסמה לשוק כאן. לא פחות מ-13 שנה חלפו עד ש-MG חשפה דור שלישי בשושלת, במעמד המחייב של תערוכת ז'נבה.
ומכיוון ש-MG של היום זו לא MG של פעם, הציפיות מה-3 החדשה גבוהות יותר מפסגת המון בלאן. אחרי הכל, באירופה היא צריכה להתמודד בקטגוריה מקומית מובהקת מול מתחרות מצוינות כמו פיג'ו 208, סקודה פאביה ורנו קליאו, וגם מול טויוטה יאריס, מכונית שתוכננה עבור אירופה ומיוצרת על אדמתה.
איך היא נראית? לא רע בכלל, גם אם לא מושכת מבטים כפי שהיו הקליאו או ה-208 בשעתן. יחידות התאורה הצרות בחזית מזכירות את אלו של ה-4 החשמלית, מה שאי אפשר כמובן להגיד על הסבכה הגדולה. מהצד ומאחור הקווים הם של סופר מיני קלאסית, כזאת שתשתלב בקלות בכל עיר אירופית ותרגיש שם הכי בבית בעולם.
סביבת הנהג מוכרת לכל מי שנהג ב-4. עם לוח מחוונים דיגיטלי צנוע ("7) לצד מסך מגע מרכזי ("10.25). וגם סוללת מתגים פיזיים שהופכת את התפעול לידידותי מהמקובל במכוניות מתוצרת סין. נחמד למדי, חוץ מהצורך המתיש לצאת ממסך הקישוריות (אנדרואיד או אפל) כדי לתפעל את יתר הפקדים, בהם מערכת המיזוג.
ובכלל, למרות ש-MG הגיעה לאירופה בגלגולה הנוכחי רק ב-2019, הוותק שהיא צברה כאן גדול פי כמה מכל יצרנית סינית אחרת. זה ניכר בגישה העניינית של תא הנוסעים שנקי מהצטעצעות מיותרת, ועל כן הוא גורם לכל נהג להרגיש בנוח, בתוך דקות ספורות. המושב נוח למדי, היצע תאי האחסון נדיב ואיכות החומרים - הגם שאינה מציבה רף גבוה חדש - לא נופלת מהמקובל בקטגוריה. ועדיין, צבעים בהירים יותר היו מתקבלים בשמחה.
בהשוואה לטויוטה יאריס המתחרה, ה-3 גדולה בכל ממד, עם יתרון משמעותי של 17 ס"מ לאורך (411 ס"מ) ו-5 ס"מ לרוחב (180 ס"מ), כאשר בבסיס הגלגלים הפער קטן יחסית (ס"מ אחד בלבד לטובת הסינית, 257 ס"מ). כל זה לא הופך את ה-MG הקטנה למכונית שמיועדת להסעת משפחה - מדובר עדיין בסופר מיני לכל דבר ועניין - אך לילדים וגם למבוגרים יהיה נעים יותר לנסוע במושב האחורי שלה, שגם מציע פתחי מיזוג נפרדים ונדירים בקטגוריה, וצמד שקעי USB. לתא המטען נפח סביר של 293 ליטר.
רכב המבחן הגיע ברמת האבזור הגבוהה מתוך השלוש שמוצעות באירופה, עם מפרט הכולל מצלמות היקפיות, מפתח חכם, ריפודים דמויי עור וגם חימום למושבים הקדמיים ולגלגל ההגה. מערך הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת.
בניגוד לנורמות המקובלות במערכות ההיברידיות, יחידת ההנעה של ה-3 לא מקריבה את הביצועים על מזבח צריכת הדלק. היא כוללת מנוע בנזין עם 4 צילינדרים בנפח 1.5 ליטר, בהספק של 102 כ"ס, הפועל במחזור אטקינסון ומשיג ניצולת תרמית מצוינת של 41%. לצידו פועל מנוע חשמלי עם 136 כ"ס - גבוה ב-70%(!) מהספק המנוע החשמלי ביאריס ההיברידית - ויחד מניבים השניים לא פחות מ-195 כ"ס. במכונית קטנה חסרת יומרות ספורטיביות, כן?
רגע לפני שנגיע לביצועים, חשוב לומר שלמנוע חשמלי חזק יש עוד יתרון חשוב - הוא מסוגל להניע את הרכב בכוחות עצמו גם במהירויות גבוהות. ואכן, כל עוד מחשב הרכב הצליח לאגור מספיק חשמל בסוללות הקטנות (1.83 קוט"ש), נסענו רק בכוח חשמל גם במהירות תלת ספרתית למשך מספר דקות.
מנוע הבנזין מסוגל לפעול בטור לצד המנוע החשמלי, כגנרטור לטעינת הסוללות או באופן ישיר לטובת ההנעה, וגם במקביל למנוע החשמלי, כאשר השניים מחוברים ישירות לגלגלים הקדמיים. ומכיוון שכך, תיבת ההילוכים האוטומטית מסתפקת בשלושה יחסי העברה, בלי לשלם על כך בנהיגה בסל"ד שאינו מתאים לתנאי הדרך.
וכן, יש גם ביצועים לא רעים, עם 8 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש. מרשים אבל לא מרגש כפי שניתן היה לקוות מסופר מיני עם הספק כזה. הכוח נבנה בהדרגה, לא יורד לגלגלים באופן מיידי כמו בדגמים חשמליים ובטח שלא בועט בגב כמו בדגמי הוט האצ' עם הספקים דומים. דווקא תאוצות הביניים מרשימות יותר, עם 5 שניות מ-80 ל-120 קמ"ש. בצד השני של המטבע, יחידת ההנעה הזו משיגה צריכת דלק מוצהרת של 22.7 ק"מ לליטר, נתון שנחות רק במעט מזה של הטויוטה המתחרה. נצטרך לאמת אותו במבחן על כבישים מקומיים.
דוגמה נוספת לבגרות שמפגינה MG היא בבחירת החישוקים הצנועה, "16 בלבד המאפשרים ל-3 להיות לא רק חסכונית יותר, אלא גם נוחה באופן יחסי על מרבית הכבישים בעיר, כולל כפרים פחות מתוחזקים בחבל נורמנדי. הנוחות טובה גם במהירויות גבוהות, אך שם נחשפים לבידוד רעשים פחות מוצלח.
מהעבר השני, כיול מתלים רך יחסית אחראי על תנועות מרכב המורגשות תחת עומס, ויחד עם הגה קל מדי ומיעוט תחושות, ה-3 לא נראית כמי שמסוגלת - או מעוניינת - ליישר קו עם היכולת הדינמית הגבוהה יחסית בסגמנט הסופר מיני של המתחרות האירופאיות. לכמה מהלקוחות בישראל זה יפריע? למעטים, אם בכלל, שכן בסופו של דבר התחושה מאחורי ההגה בטוחה וצפויה.
יבואנית MG לא יכולה הייתה לבקש תזמון טוב יותר עבור מכונית מסוגה של ה-3. שכן סגמנט הסופר מיני כאן הולך ומצטמצם, וכולל לא מעט דגמים מיושנים (סיאט איביזה, מאזדה 2), יקרים (טויוטה יאריס, הונדה ג'אז) וכאלה שפשוט הפסיקו להימכר בישראל, בגלל החרם שהטיל ארדואן על התוצרת הטורקית (יונדאי i20, רנו קליאו) או משיקולי כדאיות (פולקסווגן פולו).
או בקיצור, למרות שאינה מכוונת לקצה הגבוה של סקאלת הקטגוריה, ה-MG3 פוגעת בול בפוני של שוק הרכב המקומי. במידה רבה, כפי שהייתה ה-ZS בזמנה, אולי פורצת הדרך הגדולה של תוצרת סין בישראל.
אנשי היבואנית שומרים בינתיים את קלפי התמחור קרוב לחזה, אך אם יצמידו לה תג מחיר אטרקטיבי, נניח 120 אלף שקלים או אפילו קצת פחות, היא עשויה להפוך ללהיט. ואולי אף לשבור, לראשונה מזה עשור, את השליטה של טויוטה בזירת הקטנות היברידיות.
- מנוע: 4 צילינדרים, בנזין, 1.5 ליטר וחשמל
- הספק מנוע בנזין: 102 כ"ס ב-6,000 סל"ד
- מומנט מנוע בנזין: 13 קג"מ ב-4,500 סל"ד
- הספק / מומנט מנוע חשמלי: 136 כ"ס / 25.5 קג"מ
- הספק משולב: 195 כ"ס
- תמסורת: 3 הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
- אורך: 411.3 ס"מ
- רוחב: 179.7 ס"מ
- גובה: 150.2 ס"מ
- בסיס גלגלים: 257 ס"מ
- משקל עצמי: 1,308 ק"ג
- נפח תא מטען: 293 ליטר
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 8 שניות, 170 קמ"ש
- צריכת דלק, פליטת מזהמים: 22.7 ק"מ לליטר, 100 גרם CO2 לק"מ
- כריות אוויר: 6
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחנה
- מחיר משוער: 120 אלף שקל
פורסם לראשונה ב- 01.10.24
למאמר זה התפרסמו 37 תגובות