דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

אתגר השטח: תרצו אותו קצר, או דווקא ארוך

Getting your Trinity Audio player ready...

מאות ויכוחים מרים התלהטו, לוהטים ויתלהטו סביב מדורות בנקיקי הנגב סביב פינג'אן קפה. חלקם הקטן יהיה פוליטי, אחרים יעסקו בנושאים אזוטריים אחרים. אך אחד הנושאים השכיחים ביותר נוגע לגודל, וליתד דיוק לשאלה ששומעים מדי פעם גם כשמזמינים אספרסו בבית קפה – קצר או ארוך?

האמת היא שבתחילת הדרך, כל רכבי השטח היו בעלי מרכב קצר. הג'יפ של מלחמת העולם, הרובר הראשון בעל ההגה המרכזי וטויוטה לנד קרוזר 40, לכולם היו שלוש דלתות (או אף פחות). גרסאות ארוכות מרכב הופיעו בסוף שנות השישים עם ריינג' רובר הבריטי, טויוטה סטיישן וואגון ושברולט בלייזר.

בהמשך השתלטו הארוכים על השוק, אבל כמעט כל יצרן זכר להציע גם גרסת שלוש דלתות סקסית וקומפקטית – איסוזו טרופר, ניסאן טראנו ופטרול, טויוטה לנד קרוזר ומיצובישי פאג'רו, מרצדס G, סוזוקי ויטרה ועוד. חלק מהקצרים גם התהדרו בגג ברזנט מתפרק, מה שהגדיל את האטרקטיביות אצל קהל צעיר והרפתקני.

ומה קורה היום? מרבית הישראלים קונים רכבי שטח ארוכי מרכב, רק כ-20% מהלקוחות בוחרים במרכב קצר. למעשה, כיום ניתן לרכוש בארץ רק שלושה דגמים עם אפשרות בחירה בין מרכב קצר לארוך: ג'יפ רנגלר, פורד ברונקו ולנד רובר דיפנדר. זה לא הרבה, זה מגביל אבל זה בהחלט תואם לביקוש הצנוע. כל השאר, ויש לא מעטים מהם, מציעים מרכב ארוך-שימושי-רב-מושבי.

יש נהגי שטח שלא יוותרו על נוחות ועל מרחב של רכב שטח ארוך עם חמש דלתות ותא מטען גדול. אחרים יישבעו שרק קצר ייתן להם את החוויה המושלמת. לכל צד יש טיעונים משכנעים, לכל תצורה יש יתרונות במצבים שונים, חסרונות באחרים.

היכן המיקוד, בכביש או בשטח? האם הרכב מיועד למשפחה או לזוג צעיר, והאם הרוכש הוא עכבר שטח או חתלתול עירוני? וכמובן, תמיד יש שיקולים שימושיים ומשפחתיים, סוג השימוש הצפוי והעדפות אופנתיות, שיקולי סטטוס ועיצוב חיצוני.

יש מקום בשפע

היתרונות והחסרונות קשורים לא רק להעדפות הנהג, אלא גם לסביבה שעליה אנו מדברים; נתייחס בעיקר לסביבת כביש ושביל מהיר, שם יבלו רוב הנהגים 99% מזמנם. את האחוז האחרון הם יבלו בשטח טכני תובעני, שבו עשויה התמונה להתהפך.

רכבי שטח

ברור מאליו שהיתרון הבולט ביותר של המרכב הארוך הוא מרחב הפנים שהוא מציע. עם חמש דלתות ותא מטען גדול הוא שימושי להסעת חמישה נוסעים, והרבה ציוד מחנאות בתא המטען או עם שורת מושבים שלישית להסעת הילדים והחברים שלהם לחוגים. במקרים רבים, תא המטען של רכב קצר הוא פשוט מגוחך, אלא אם מקפלים את המושב האחורי (ואז קיבלתם רכב דו מושבי, תצורה לא רעה לזוגות צעירים ורומנטיים, בעייתית לכל היתר). יתרון נוסף הוא שהגג הארוך מתאים יותר לגגון ולאוהל גג – אפשר להרכיב אותם גם על רכב קצר, אבל זה פחות נוח.

יתרון חשוב נוסף היא יציבות כיוונית משופרת, הנובעת מבסיס גלגלים ארוך יותר. רכב ארוך יציב יותר בנהיגה מהירה, והוא גם פחות יפתיע על כביש רטוב. זה משמח מאוד, בעיקר עבור משפחות שבהן יש נהגים צעירים העלולים להיקלע למצבי חרום. גם בתנאי שטח מסוימים (עלייה תלולה ודרדרתית) יהיה הרכב הארוך יציב יותר.

בסיס הגלגלים הארוך משפר גם את נוחות הנסיעה, במידה רבה מאוד – הנוסעים ירגישו את ההבדל בשבילי המדבר, אבל גם על פסי האטה בדרך לסופרמרקט. הפער בנוחות הנסיעה משמעותי מאוד ולמען הסר ספק נציין: גם רכב שטח ארוך יהיה בדרך כלל פחות נוח מרכב פנאי עירוני בגודל מקביל.

רוצים עוד? שוק המשומשים של רכבי שטח ארוכים גדול יותר, ובהתאם הם גם יהיו סחירים יותר כאשר תחליטו למכור אותם. מי שמתכוון לטייל הרבה ולישון בשטח, ישמח לדעת שקל לבנות משטח שינה בתוך המרכב הארוך. זה מוגן ונעים יותר, עשוי להרגיע מבחינה בטיחותית, ולאפשר שנ"ץ עם מזגן. טיילי שטח רציניים יארגנו בתא המטען מגירות ציוד, מקרר, מכל מים עם משאבה, זה יכול להיות "בית קטן בערבה". שמתם לב בוודאי שרוב יתרונות הארוך מופיעים בכביש ובשביל, ואצל אוהבי טיולים. לשוחרי עבירות טכנית מרכב קצר עשוי – לעיתים – להיות בחירה טובה יותר.

סוזוקי ג

קצר זה נהדר

באופן מוחלט ובלתי נמנע, לעולם יהיו רכבי שטח קצרים, סקסיים, יפים ורומנטיים יותר. הפרופורציות שלהם נכונות יותר, ירכתיהם אינם מזכירים משאית חלוקה, והם מבטאים במדויק את הפנטזיה הקדומה של הג'יפים שחזרו ממלחמת העולם השנייה. כבר הזכרנו שהקצרים פחות שימושיים מאחיהם הארוכים, אבל רכב השטח הקצר מתמרן טוב יותר בסמטאות העיר ובמגרשי החנייה, וגם בין בולדרים בזלתיים ברמת הגולן. ברור מאליו שבעיר עם חניות צפופות ניתן להתשחל בקלות רבה יותר עם רכב קצר, בעוד נהג הארוך ימשיך לקלל עד שימצא מקום שיתאים לו.

חשוב לדעת שמחירי הקנייה של הקצרים נמוכים משמעותית מאלה של הארוכים, הפער הוא בין 7%-15%, ולעיתים אף יותר – תלוי ברמות הגימור והמינוע. זהו פער משמעותי, בוודאי עבור לקוח עירוני שאינו נזקק לנפח הובלה גדול. המשקל הנמוך יחסית מעניק לרכב הקצר זריזות רבה יותר, ואפילו חיסכון זעום בתצרוכת הדלק.

יתרון נוסף שלא כל כך מרבים לדבר עליו, אבל יש לו חשיבות גדולה בקיץ הישראלי – מכיוון שנפח הרכב הקצר קטן משמעותית מזה של הארוך, המזגן בו יהיה יותר אפקטיבי. שמירת הקור תהיה טובה יותר, זמן הקירור מהיר יותר.

ג

לטיול משפחות רגוע בשטח, אנחנו מעדיפים את המרכב הארוך; אך כדי להשתובב באזורים טכניים, דווקא המרכב הקצר עשוי להתאים יותר. בדרך כלל יש לו זווית גישה זהה לזו של הרכב הארוך, אבל זוויות הבטן והנטישה של הקצר טובות יותר. זה אומר שבין סלעי הנגב ונקיקי הגולן, רכב קצר יחלוף בקלות על פני מכשולים העלולים להכביד או אף לתקוע את הגרסה הארוכה.

מה בסוף?

לא שחשבתם אחרת. אין באמת תשובה נחרצת. מי שמחפש רכב שטח שימושי ומשפחתי, כזה שיוכל להוציא משפחה לטיול שטח של יומיים-שלושה, ילך על גרסת חמש דלתות ארוכה. הוא יוכל לשדרג אותו כרכב מסעות מצוין ועל הדרך, גם יזכה בנוחות נסיעה משופרת משמעותית.

אבל כל אלה לא יגברו תמיד על הכריזמה הממגנטת והסקסיות המתפרצת של רכב קצר וקומפקטי – אולי אפילו עם גג פריק החושף את נוסעיו אל הטבע. רכב השטח הקצר יתאים לרווקים או לזוגות צעירים, וגם לפנסיונרים שבא להם לממש את חלומות ילדותם. הוא יעניק להם אפקט הגעה מוחץ, וגם שימושיות גבוהה ברחובות העיר.

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה