דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

דאצ'יה דאסטר - זמנים מודרניים

Getting your Trinity Audio player ready...
  • במה נהגנו: דאצ'יה דאסטר (דור 3)
  • מתחרים: סובארו קרוסטרק, MG ZS, סקודה קאמיק
  • מתי אצלנו: סוף 2024
  • מחיר משוער: 140 אלף שקל
  • בעד: איכות נסיעה, שימושיות
  • נגד: בלי מנוע דיזל, איכות חומרים נמוכה

דאצ'יה עברה מהפך של ממש מאז נרכשה על ידי רנו מממשלת רומניה בתחילת האלף. היצרנית, שהוקמה בסוף שנות השישים במטרה לייצר מכוניות זולות עבור השוק המקומי, הפכה למותג עממי עבור השוק האירופי, על בסיס מוכר של פלטפורמות ומערכות הנעה מבית בעלת הבית, לצד חיסכון בעלויות פיתוח וייצור.

הדאסטר, שהוצג כעשור לאחר אותה רכישה, סימל יותר מכל את השינוי המבורך של היצרנית תחת כנפי רנו. שכן הוא אפשר ללקוחות רבים באירופה להיות חלק מניצני אפנת רכבי הפנאי, עם תג מחיר נמוך מהמקובל, דומה לזה של קליאו רגילה באולם התצוגה הסמוך.

בגרסאות הנעה כפולה הוא אף הפך לאלטרנטיבה אטרקטיבית של חובבי טיולים צנועי תקציב, ובהתאם – גרף הצלחה מסחררת. עם 2.4 מיליון יחידות שיוצרו עד היום הוא הפך לדגם השני הכי נמכר של המותג גם בערוב ימיו של הדגם היוצא, עם כאלף יחידות שיורדות יום-יום מפס הייצור.

וכעת דאצ'יה נדרשת לשינוי נוסף. את משבצת הלואו קוסט של התעשייה היא כבר לא יכולה למלא, בעיקר עקב הצורך לעמוד בתקני זיהום ובטיחות מחמירים ושינויים גיאופוליטיים האחראים לעלויות ייצור גבוהות משמעותית. ולכן היא משנה עכשיו כיוון, מנסה להפוך לחטיבת רכבי פנאי שטח של רנו. מהלך תדמיתי משמעותי שהתבטא גם בהכרזה על השתתפות במרוץ השטח הקשה בעולם, הדקאר.

פיתח שרירים

המראה הגמלוני והנחבא אל הכלים של קודמיו בשושלת הוחלף בקו אגרסיבי שרירי ובולט בהרבה, כזה שלא היה מקובל במותג עד כה. עם יחידות תאורה מקוריות, פגושים אגרסיביים ופסי הגנה מודגשים מפלסטיק ממוחזר, לצד אופציה לחישוקי "18 שעושים הרבה רושם. אפשר היה לוותר על ידיות פתיחת דלתות אחוריות מוסלקות במסגרת החלון. כן, זה תורם למראה, אבל לילדים קשה להגיע אליהן.

גם סביבת הנהג המיושנת פינתה מקום לאבזור מודרני בהרבה, עם לוח מחוונים דיגיטלי ("7) ומסך מגע גדול ("10) ששולט במרבית המערכות, מבלי לוותר על מתגים נוחים לבקרת האקלים. לגלגל ההגה טווח כיוון גדול יותר, המושבים מציעים נוחות ותמיכה משופרות. בסך הכל, צעד חשוב ומתבקש לעידן הנוכחי שכולל גם בלם חניה חשמלי וחימום למושבים ולהגה, אבל מותיר את החלק האחורי בלי פתחי מיזוג.

שדה הראייה לפנים טוב הודות לקימורים ייעודיים במכסה המנוע, אבל הוא מוגבל לצדדים בגלל שמשות קטנות וקורות A עבות. ובעיקר, איכות החומרים עדיין נמוכה, עם פלסטיק קשיח ומחוספס שאולי ישרוד היטב במבחן הזמן ותלאות השימוש, אבל הוא אינו נעים למגע.

למרות בסיס גלגלים קצר יותר (ב-1.5 ס"מ), מרחב המחיה מאחור שופר משמעותית, הודות לתכנון מתקדם שמאפשרת הפלטפורמה המודרנית (CMF-B) של רנו.  תא המטען נותר בנפח דומה (474 ליטר) אבל המפתח גבוה ורחב מבעבר.

ואולי חשוב מכל, הדאסטר החדש מקבל סוף סוף מערכות בטיחות אקטיביות בדמות בלימה אוטונומית ותיקון סטייה מנתיב.

חיזוק חשמלי

מנוע הדיזל המשובח (מכונה K9K) ששירת בשני הדורות הקודמים, לא יוצע עוד. כן ישווק לראשונה מנוע היברידי מוכר מבית רנו – בנזין בנפח 1.6 ליטר (94 כ"ס), המשולב עם שני מנועים חשמליים (49 ו-20 כ"ס) בתפוקה של 141 כ"ס.

יש תיבה אוטומטית עם ארבעה יחסי העברה לבנזין, ושניים לחשמלי ללא מצמדים, כשעל העברת ההילוכים אחראי מנוע חשמלי קטן. לדברי דאצ'יה, הוא מאפשר שימוש בחשמל בלבד ב-80% מהנסיעות העירוניות.

בנוסף, יוצע גם מנוע בנזין מוגדש, עם 3 צילינדרים בנפח 1.2 ליטר (131 כ"ס) ומערכת היברידית קלה (48V), תיבת 6 הילוכים ידנית והנעה קדמית או כפולה. בזו האחרונה ישמש שוב הילוך ראשון קצר  כתחליף להילוך כוח, לצד בורר מצבי נהיגה (אקו, אוטומטי, שלג, בוץ-חול ושטח) ובקרת ירידה במורד.

רכב המבחן – גרסת בנזין עם הנעה קדמית – הפגין ביצועים סבירים, והרגיש משמעותית פחות נמרץ מהדאסטר בנזין היוצא (4 צילינדרים, 1.33 ליטר). הוא גם רועד מעט בסל"ד נמוך, רועש בגבוה, כמקובל במנועי שלושה צילינדרים. יחסי ההעברה בתיבת ההילוכים מחולקים היטב, אך הבורר עצמו אינו מדויק דיו והמצמד חסר תחושה.

בצד הזכות, הבסיס החדש והמודרני של בעלת הבית מביא לשיפור משמעותי באיכות הנסיעה. בעיקר ביכולת הדינמית עם זוויות גלגול צנועות משמעותית (לדברי דאצ'יה בכ-20%) ואחיזה גבוהה בהרבה, שלה אחראים בין היתר צמיגי קונטיננטל אקו קונטקט 6 איכותיים.

גם יכולת הבלימה שופרה משמעותית עם בלמי דיסק מאחור במקום תופים מיושנים. נוחות הנסיעה טובה מבעבר, בעיקר בשמירה על ריסון המרכב במהירות גבוהה. בנוסף, בידוד הרעשים שופר משמעותית.

קפיצת מדרגה

הדאסטר החדש מציג קפיצת מדרגה של ממש. הוא מודרני ומטפל במרבית נקודות התורפה שאפיינו את קודמו. עם עיצוב מרשים יותר, סביבת נהג מודרנית, מערכות בטיחות אקטיביות, שדרוג משמעותי של איכויות הנסיעה וגם יחידת הנעה היברידית שצפויה להיות הפופולרית בהיצע.

הדאסטר הקודם הצליח בעיקר כי הוא שילב תג מחיר אטרקטיבי עם שימושיות משפחתית  ראויה. אין ספק שהדאסטר החדש יהיה יקר יותר, אך השאלה היא עד כמה. אם הוא יפרוץ את רף המחיר הסביר, ההצלחה של קודמו   תתקשה לחזור. אם הוא יידע לשמור על מחיר שפוי, הוא בהחלט יכול להפוך ללהיט אפילו גדול מבעבר.

  • מנוע: 3 צילינדרים, טורבו-בנזין, 1.2 ליטר
  • הספק: 131 כ"ס ב-5,500 סל"ד
  • מומנט: 23.4 קג"מ ב-2,100 סל"ד
  • תמסורת: 6 הילוכים ידנית, הנעה קדמית
  • אורך: 434.3 ס"מ
  • רוחב: 181.3 ס"מ
  • גובה: 165.6 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 265.7 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,304 ק"ג
  • נפח תא מטען: 474 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9.9 שניות, 200 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 18.1 ק"מ לליטר, 124 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): שלושה כוכבים
  • מחיר משוער: 140 אלף שקל

תודה לאופרן השכרת רכב בחו"ל, על הסיוע בהפקת המבחן

למאמר זה התפרסמו 6 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה