דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

בלי כיבוי צופי למדורה: קמפינג עם רכב חשמלי

Getting your Trinity Audio player ready...

חם, לוהט, מהביל. הקיץ השנה היה ועודנו נוראי במיוחד. לא רק כי התקופה – וסליחה על הצרפתית – מחורבנת, אלא כי מדי יום נראה שנשברים שיאי טמפרטורה חדשים. ובכל זאת, מדבר יהודה ואנחנו מכורבלים מתחת לשמיכת צמר קלה, בחלל שינה מפנק וקריר. עם טמפרטורה מושלמת של 20 וקצת מעלות השינה הייתה שלווה ומתוקה. בעיקר עבור חלקנו, אלה שרגילים להתעורר בשטח כשהם מיוזעים ואחרי ששימשו אתר תדלוק לעדר יתושים צמאים, וכעת מנחת חוויה ללהקת זבובים משועממים.

זה הרגיש כמו קמפינג בנורווגיה, על אף שמצאנו את עצמנו עם נוף אחר לגמרי. ובכלל, אנחנו כבר רגילים לישון באוהל, כבר פרסנו מזרנים בירכתי רכב שטח ובארגז של טנדר. אלא שהפעם מצאנו מפלט בתוך מכונית, חשמלית, כדי לבדוק עד כמה ניתן לשדרג את חוויית הקמפינג בעזרת סוללה. כמה משוכללת יכולה להיות החוויה ואיזה סרט נהדר תארגן לנו קיה EV9 – תרתי משמע. מכונית עם מרחב פנים המאפשר העמסת חצי בית, עם סוללת ענק של 100 קוט"ש וכמות אנרגיה שמקבילה לצריכה של חמישה ימים בדירה ישראלית ממוצעת. ככה לפחות נשבעים בקיה.

בכל מקרה, זה היה אחד מחניוני הלילה הבודדים בהיסטוריית הקמפינג המאוד ארוכה שלי, שבהם לא הדלקתי מדורה עליזה. כך קרה שחסכנו לעצמנו סחיבת עצים, מאבק הרואי להדליק אש "עם גפרור אחד בלבד", החמצנו בהייה אינסופית וחסרת תוחלת בלהבות מרצדות והאזנה לפצפוץ הרומנטי של עצים מתבקעים. ומצד שני, לא זיהמנו את האטמוספרה, הבגדים לא הסריחו מעשן, העיניים לא צרבו ולא השארנו כתמי אפר על אדמת אחת הפינות הקסומות של מצוק ההעתקים, מעל ים המלח. ועכשיו לחשמל.

לנצל את הסוללה

השקע בירכתי ה-EV9 מוציא 3.68 קוט"ש, והוא מקביל לשקע 16 אמפר ביתי. אני יודע שלרבים מכם אין מושג אם זה נחשב להרבה או למעט. לא נורא, אני כאן כדי לטרחן אתכם עם מידע שתשכחו בעוד רגע – זה המון. מדובר בזרם אנרגיה רציני שמאפשר להפעיל תנור אפייה ביתי, פלאנצ'ה חשמלית, מכונת קפה, מאוורר, מקרן ביתי, מייבש שיער וגם את הדבר הזה שמסתובב על רצפת הבית ומתיימר לשאוב, אבל תכלס – סתם עושה רעש בסיבובים.

הסוללה מכילה כמות אנרגיה אדירה, אבל החלטנו שכדי לשמור לעצמנו מספיק חשמל כדי להגיע לחניון וגם כדי לחזור ממנו בנסיעה ולא על גרר, נגביל דרך מחשב הרכב את השימוש רק במחצית ממנה. המינימום האפשרי הוא 20%, אם תהיתם.

חישבנו ומצאנו כי תחת מגבלת ה-50 קוט"ש שגזרנו על עצמנו, נוכל להפעיל תנור אפייה למשך 25 שעות, להפעיל את המזגן למשך שבוע, לפתוח בית קפה עם מכונת אספרסו מקצועית, לחבר מקרר לימים רבים, לאפות חלה לשבת ולטגן צ'יפס, ולמה לא לחבר גם מכונת גלידה? בשעות החמות נוכל להיכנס לתא הנוסעים וליהנות מהפסקת צהריים מרעננת, עם מוזיקה משובחת ממערכת הסאונד המקורית; אפשר גם לפתוח כאן משרד של נוודים דיגיטליים.

אפשרות מלהיבה נוספת היא לגרור קרוואן משפחתי רגיל, כזה שמספיק ללינת ארבעה אנשים. תוכלו לחנות באמצע שום מקום וליהנות מארבע או חמש יממות של קמפינג משובח, ללא הפעלת גנרטור רועש ומזהם. קראנו ברשת על מהנדס אוסטרלי שרכש EV9 ורתם לו קרוואן נגרר עם לוחות סולאריים שטוענים את הרכב בזמן הנסיעה. ברצפת הקרוואן התקין מצבר 75 קוט"ש, המסוגל להחזיר חשמל אל הרכב הגורר. כי גרירת קרוואן מקצרת את טווח הנסיעה בעשרות אחוזים. אבל הבחור מקיף את אוסטרליה עם המערכת הזו, כ-15 אלף קילומטר שבהם כמעט שאין עמדות טעינה ציבוריות. אין סוף ליצירתיות.

לחשמל את המדבר

והיה כיף, בסגנון שונה. אני אמנם פירומן רציני, אך טיילים רבים לא אוהבים להתעסק עם מדורה, וקמפינג חשמלי מאפשר להם לבשל, להאיר ולהתחמם בלי עשן. הלינה בתוך מכונית ממוזגת היא שדרוג אדיר – אתה מוגן וסגור בקופסה מפנקת, יכול לקרר בקיץ ולחמם בחורף. חלון הגג מכניס פנימה את אור הכוכבים ואת צלילי הלילה, ותמיד אפשר לפתוח חלונות כדי לקבל בריזה מדברית.

ב-EV9 הכיסאות מתקפלים ויוצרים משטח שינה שטוח. במכוניות אחרות אפשר לאזן את הרצפה בעזרת בנייה עצמית. על המשטח אפשר להניח מזרני ספוג שנוחים מאוד אבל תופסים מקום רב. אפשר לבחור גם במזרנים מתנפחים בגודל 120 על 180 ס"מ ואפילו בכאלה שיתאימו בדיוק לרכב שלכם – הם לא תופסים מקום בזמן הנסיעה, ומשתלבים היטב בדפנות המכונית. אפשר גם להעמיד שתי שידות קטנות מצידי המיטה ולארגן ארון בגדים. נעצור כאן.

שמחתי להחליף את הגזייה הרועשת בקומקום חשמלי מהיר, בעוד שותפיי לחניון מכינים לעצמם אספרסו חזק שהעיר את שועלי המדבר. מבחינת בישולים הכל פתוח, והמאכלים היחידים שעדיין מחייבים מדורה הם באמצעות פויקה. בישלנו על הכיריים החשמליות שקשוקה, השלמנו אפיית עוגה בטוסטר אובן, ובאותה המידה יכולנו גם להכין טוסט גבינה או דייסת תינוקות. הסוללה של קיה התמודדה בקלות עם כל מכשיר שהבאנו, כולל עם חיבורי כבלים מאריכים ומפצלים, זה באמת מתנהג כמו שקע ביתי רגיל. ירידת מפלס החשמל בחניון הייתה בשיעור של אחוזים בודדים, ממש לא מורגש.

חשבון בחשמל

על פי המדידות שביצענו ונתוני התצרוכת, אפשר לומר שמחצית מהסוללה של ה-EV9 תספיק לחמישה עד שישה ימי קמפינג. החישוב כולל שמונה שעות מיזוג כל יום, עוד שעתיים יומיות להפעלת צרכני חשמל כבדים (תנור אפייה, קומקום, פלאנצ'ה, מייבש שיער, טוסטר משולשים). צרכני חשמל "קרים" כמו תאורת לילה, מאוורר, מוזיקה, הקרנת סרט, טעינת מחשבים וטלפונים, אלה בטלים בשישים מול קיבולת המצבר. נראה שככל שתתאמצו, לא תצליחו לצרוך יותר מאשר 8-10 קוט"ש ליממה – זה נותן לכם חמישה-שישה ימי גלמפינג חשמלי.

ומצד שני, כל טיול ברכב חשמלי מחייב תכנון מסלול וטווחי הנסיעה, מה שמצמצם את הספונטניות האהובה. חיסרון תחנות הטעינה בפריפריה מגבילים את טווח הנסיעה אל היעד. אנחנו יצאנו מהמרכז, טענו מצבר בערד וחזרנו הביתה על אותה טעינה. יכולנו גם לוותר על טעינת הביניים אבל זה היה מכניס אותנו לחרדת טווח.

בצד יתרונות אלה נזכור כי בשלב זה אין כמעט רכבי שטח חשמליים, המסוגלים להגיע לפינות נידחות הדורשות עבירות שטח רצינית.

האם האפשרות הזו תתאים לכל טייל? עדיין לא. להשלמת החוויה נדרשות יותר עמדות טעינה מהירות או טווחי נסיעה גדולים בהרבה. האם ניתן ליהנות כבר עכשיו? לחלוטין כן. ובלי קשר, מישהו יודע איך מכבים פוד פרוססור שהשתגע?

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה