כמו כל טכנולוגיה חדשה שנכנסת לשוק, גם המכוניות החשמליות החלו את דרכן כשהן נושאות תגי מחיר גבוהים. יצרניות גדולות משווקות אצלנו דגמים חשמליים במחיר של 200 אלף שקל וצפונה, חשמליות זולות שמגיעות בעיקר מסין נמכרות במחירים שנעים בין 150-180 אלף שקל.
ומה עם חשמלית ממש זולה? עד היום הסתפקנו בפיאט 500e, שעדיין יקרה בעשרות אלפי שקלים מדגמי בנזין מקבילים, או בליפ מוטור T03 שהגיעה בתקינה מוגבלת וללא מערכות בטיחות אקטיביות.
אבל כל זה צפוי להשתנות ממש בקרוב, בחסות מאבק הטיטאנים שבין אירופה לבין סין. היצרניות הוותיקות מהיבשת הישנה מצאו את עצמן בהתמודדות מאתגרת מול שטף דגמים חשמליים שהגיעו מהמזרח, והחליטו לתת מענה עם קטגוריה חדשה של דגמים חשמליים במחיר מוזל. כאלה שמיועדים בעיקר לנסיעה עירונית ובהתאם מצוידים בסוללות קטנות יחסית – שעוזרות למחיר הצנוע – וטווח נסיעה מוגבל. עם מחיר מטרה של 25 אלף יורו או פחות באירופה.
בשנה הקרובה בשורת החשמליות הזולות צפויה להגיע גם לישראל, כמענה לקטגוריה הנכחדת של יונדאי i10 וקיה פיקנטו. לפי מקורות בתעשייה, חלקן עשויות להימכר כאן בסכום של חמש ספרות, אחרות יטפסו למחירים של עד 110-120 אלף שקל, אך כולן יציעו אלטרנטיבה נקייה מזיהום לדגמי המיני והסופר מיני הנפוצים.
החשמלית הזולה בישראל, נכון להיום, משווקת כאן כבר קרוב לשנתיים במחיר רשמי של 100 אלף שקל. אך עד היום היא נמכרה בתקינה מוגבלת וללא מערכות בטיחות מתקדמות. לאחרונה הודיעה היצרנית על תחילת השיווק של הדגם באירופה, באמצעות רשת ההפצה של קונצרן סטלנטיס שרכש נתח מהבעלות על ליפ מוטור. התוצאה? זיכיון היבוא לישראל עבר ממטרו מוטור לקבוצת סמלת, וה-T03 תקבל בקרוב תקינה אירופית מלאה ותגיע אלינו ברבעון הקרוב עם מערך בטיחות מלא. הגיע הזמן.
אחת מענקיות התעשייה הסינית הגיעה אלינו עם מותג היוקרה וויה, ובימים אלו מתרחבת גם למחוזות העממיים עם דגמים זולים יותר. המסקרן שבהם הוא רכב עירוני בשם "נאמי בוקס", שכבר ערך בכורה אירופית ונמכר בשווייץ במחיר של 86 אלף שקל.
הממדים דומים למקובל בקטגוריית הסופר מיני, בעוד בסיס גלגלים ארוך יחסית (266 ס"מ) ונפח תא מטען נדיב של 326 ליטרים מבטיחים שימושיות גבוהה. מנוע חשמלי עם 95 כ"ס מחובר ישירות לגלגלים הקדמיים וניזון מסוללת 42.3 קוט"ש, שמעניקה טווח תיאורטי צנוע של 310 ק"מ. יחד עם עיצוב מתוק ומגוון רחב של מערכות בטיחות אקטיביות. לטעמנו פוטנציאל ההצלחה לא מבוטל.
הספרינג, שמיוצרת בסין והייתה מהחשמליות המוזלות הראשונות בשוק, עברה השנה מתיחת פנים והיא עשויה לנחות כאן בשנה הבאה. זו לא הפעם הראשונה שאנחנו מדווחים עליה: היא הייתה אמורה לנחות כאן כבר ב-2023, אך לאולמות התצוגה של היבואנית היא מעולם לא הגיעה, והיחידות הבודדות שכן הגיעו נמכרו על ידי יבואנים מקבילים.
מתיחת הפנים כללה בעיקר קוסמטיקה, בעוד הנתונים הטכניים של הספרינג נותרו צנועים למדי: מנוע חשמלי יחיד עם הספק של 45 או 65 כ"ס, לצד סוללת 27 קוט"ש שמספיקה לטווח נסיעה צנוע מאוד, כ-225 ק"מ בסך הכל.
עם נתונים כאלו, ועם ציון בטיחות של כוכב אחד בלבד במבחן הריסוק האירופי, היא תידרש למאמצים יוצאי דופן כדי לשכנע את הקהל הישראלי. מחיר אטרקטיבי במיוחד יכול להיות נקודת פתיחה מתבקשת.
אחת החשמליות המסקרנות נהנית מעיצוב רטרו קסום במיוחד, מבחוץ וגם מבפנים. היא מבוססת על פלטפורמת הקליאו, אך קטנה ממנה משמעותית (למעט תוספת קלה לממד הגובה), ותוצע עם מפרט אטרקטיבי הכולל שתי יחידות הנעה בהספקים של 120 או 150 כ"ס, החזקה ביניהן מאפשרת תאוצה ל-100 קמ"ש בפחות מ-8 שניות.
סוללת 40 קוט"ש תשודך למנוע החלש ותניב טווח מוצהר של 300 ק"מ, בעוד המנוע החזק יקבל סוללת 52 קוט"ש עם טווח מוצהר של 400 ק"מ.
לא מסתפקים בזה? יש גם גרסת אלפין ספורטיבית עם 180 או 225 כ"ס, אבל היא כבר לא תהיה זולה.
היצרנית הקוריאנית, שהרשימה את העולם עם דגמים חשמליים סופר מתקדמים, מנסה לראשונה את כוחה עם דגם חשמלי צנוע. בניגוד למרבית הדגמים ברשימה, האינסטר הוא רכב פנאי גבוה יחסית עם "איפור" קרבי. הוא מבוסס על הקספר, דגם מקביל שמשווק בקוריאה עם מנוע בנזין, ויוצע עם שתי מערכות הנעה: בסיסית עם 97 כ"ס וסוללת 42 קוט"ש שמבטיחה טווח נסיעה של 300 ק"מ, או גרסת טווח מוגדל עם 115 כ"ס, 49 קוט"ש והבטחה לטווח של 355 ק"מ.
הביצועים טובים ביחס למקובל בקטגוריה המוזלת, וגם מערכת הטעינה המהירה מרשימה עם 120 קילוואט והבטחה למילוי סוללות בתוך כחצי שעה. ועוד הפתעה שמגיעה מקטגוריות גבוהות יותר – גם כאן יש תמיכה ב-V2L לטובת אספקת חשמל למכשירים חיצוניים. בתא הנוסעים מוצב צמד מסכים גדולים ("10.25), ויש גם מצלמות היקפיות ומערך עשיר של אביזרי בטיחות.
אם היבואנית לא תגזים בתמחור, כשהאינסטר ינחת פה בראשית 2025 הוא בהחלט יכול להפוך ללהיט.
הדור הרביעי של מכונית הסופר מיני המצליחה (יותר באירופה, פחות אצלנו) נוטש את מרכז הקטגוריה ועובר להתמודד בנישה המוזלת, עם גרסאות בנזין שגרתיות לצד גרסה חשמלית מסקרנת שתנחת כאן ברבעון הראשון של 2025.
הממדים דומים לאלו של הדור הקודם, למעט תוספת של 10 ס"מ לגובה שאחראית על מראה של רכב פנאי, עם איפור קרבי מינימלי. מפרט האבזור מצומצם יחסית, גם בפרטי פינוק וגם בבטיחות, אך מערכת מתלים ייחודית מספקת נוחות נסיעה יוצאת מהכלל.
הביצועים צנועים מהמקובל בעולמות החשמל, אבל סבירים לגמרי בקטגוריה החדשה – עם הספק של 113 כ"ס, מהירות מרבית של 135 קמ"ש וסוללת 44 קוט"ש שמבטיחה טווח תיאורטי של 326 ק"מ. בהמשך תצטרף לסיטרואן גרסה מוזלת עוד יותר, עם טווח של 200 ק"מ בלבד, אך ספק אם זו תגיע לישראל.
האפיק נחשף בינתיים רק כאב טיפוס, אבל בחודשים הקרובים הוא יירד לפס הייצור ויגיע אלינו ברבעון האחרון של 2025. מדובר בסנונית ראשונה מתוך סדרת דגמים חשמליים מוזלים של קונצרן פולקסווגן, שייוצרו בפמפלונה שבספרד.
בסקודה כמו בסקודה, יעשו זאת בצורה הכי פרקטית שרק אפשר: עם אורך של 410 ס"מ (זהה לפאביה), הבטחה ל"שפע של מרווח" לחמישה נוסעים ועם תא מטען בנפח 490 ליטר. פרטים בנוגע ליחידת ההנעה לא נחשפו, אך טווח נסיעה של יותר מ-400 ק"מ מובטח – נתון שעשוי להיות הטוב בקטגוריה. האפיק גם יתמוך בטכנולוגיית V2L במטרה לאפשר אספקת חשמל למכשירים חיצוניים.
המיזוג בין פיאט-קרייזלר לבין פיג'ו-סיטרואן הוליד לא מעט דגמים משוכפלים, ואלו של פיאט נהנים מעיצוב מקורי עם לא מעט שיק איטלקי. הגרנדה פנדה חולקת פלטפורמה ויחידות הנעה עם סיטרואן e-C3, ולכן גם נהנית מממדים גדולים משמעותית מאלו של הפנדה הוותיקה.
היא תוצע עם מנועי בנזין וגם בגרסה חשמלית מלאה, עם מנוע קדמי בהספק של 113 כ"ס וסוללת LFP בקיבולת של 44 קוט"ש שתספק טווח נסיעה משוער של כ-320 ק"מ. ויש לה עוד חידוש מקורי: כבל טעינה שנשלף מחזית הרכב, וחוסך את הצורך לגלגל כבל מלוכלך לתא המטען, אחרי ששכב על הרצפה ברחוב או ליד עמדת ההטענה בתחנת הדלק. מתי אצלנו? במחצית השנייה של 2025.
יצרנית החשמליות הגדולה בעולם תנחית כאן במחצית הראשונה של 2025 את האחות הקטנה של הדולפין, שבסין משווקת תחת השם "סיגל" (שחף). הממדים דומים לאלו של דאצ'יה ספרינג וגדולים ממכוניות מיני כמו קיה פיקנטו, ולמנוע הספק צנוע של 75 כ"ס.
הסוללה לשוק האירופי טרם נבחרה, אך האופציות בסין הן לסוללות 30 או 39 קוט"ש, עם טווח נסיעה שמגיע בתקן הסיני (CLTC) ל-405 ק"מ, ובתקן מערבי צפוי לעמוד על כ-300 ק"מ. כמה זולה היא תהיה? עיתונות הרכב באירופה מהמרת על תג מחיר נמוך מ-18 אלף יורו. אנחנו נשמח לראות אותה כאן במחיר של חמש ספרות בשקלים.
פורסם לראשונה ב- 01.10.24
למאמר זה התפרסמו 55 תגובות