"אצל רוב האנשים רכישת דירה זו העסקה הכי גדולה, והעסקה השנייה הכי גדולה שלהם היא בעצם רכישת רכב. זה לא עסקה סטנדרטית, ולא משנה אם זה רכב יד שנייה ב-30, 40, 50 אלף שקל, 100 אלף שקל, או רכב חדש מהניילון ב-300-400 אלף שקל. אנחנו רואים פה מנעד של עסקאות, אבל לכל אחד ואחד זה עסקה מאוד גדולה, וזה לא העסקה של ההוצאה הרגילה שלו, המקובלת והשוטפת, כמו שאנחנו קונים מוצרי מזון או מוצרי חשמל", מסביר שי פרמינגר, מנכ"ל ERN מקבוצת מנורה מבטחים.
צפייה בתוכן "הריבית אמנם עלתה, אבל יש פה הכרח": כך עובד שוק המימון לרכב
"בוא נסתכל איך אפשר לעשות בכלל עסקה. אפשר לשלם במזומן, אבל חוק הגבלת השימוש במזומן, שעבר לפני מספר שנים, בעצם קבע שאפשר לעשות עסקה עד 11 אלף שקל. יותר מזה זו עבירה פלילית. אמנם בין אנשים פרטיים המגבלה שבחוק היא 50 אלף שקל, ועדיין מי שעושה עסקת מזומן בסכום יותר גבוה מזה, זו עבירה פלילית של שני הצדדים. אפשר גם לעשות בהעברה בנקאית, במכה אחת, להעביר את כל הכסף. אבל רוב עם ישראל לא מסוגלים לעשות את זה כי הוא צריך לפרוס את העסקה. זה גם דבר נכון מבחינתו, כי זה לא רכישה סטנדרטית, זה לא רכישה שהוא עושה כל יום, ואם הוא מתכוון להשתמש ברכב לחמש שנים, אז למה שלא יפרוס את התשלומים ל-5 שנים?"
"לכן זה נכון לעשות הקבלה בין תקופת השימוש לבין תקופת התשלום על הרכב שאתה רוכש. אפשר לעשות את זה בתשלום בצ'קים או בהוראות לחיוב חשבון".
"אכן ריבית הפריים עלתה והיא עלתה ל-6%, אבל צריך בסוף לזכור שיש פה הכרח. הצרכן הסטנדרטי לא יכול להעביר במכה אחת את הסכום עבור רכישה של רכב. אין לו אלטרנטיבה אלא לפרוס את התשלומים. אם הוא יעשה את זה בכרטיס אשראי, גם ככה זה תהיה עסקת הלוואה, ולכן עדיף לו לקחת הלוואה שמיועדת אך ורק למטרה הזאת".
"ככל שאתה פורס לתקופה יותר ארוכה, כך התשלום החודשי יותר נמוך. בדיוק כמו משכנתא שאנחנו לוקחים, שמטבע הדברים אפשר לקחת משכנתא ל-5 שנים ולגמור את זה יותר מהר, ורובנו מעדיפים, לקחת את המשכנתא לתקופה של 15 - 20 שנה, כי זה פרק הזמן שבו אנחנו מתכננים להשתמש בנכס".
ההבדל הוא שהריבית בהלוואה לרכב היא ריבית פריים ומעלה ובמשכנתא הריבית נמוכה מריבית פריים.
הריבית שתשלם על הלוואה כזאת היא מאוד גבוהה, במיוחד בפריסה להרבה שנים.
מה בעצם אמרת עכשיו? שאם אני משתמש ברכב אז עדיף לשלם הלוואה 5 שנים ולמכןר אותו אחרי 5 שנים??? רוב האנשים שלא מסוגלים לשלם ב"מכה" על הרכב צריכים ישבו ויבחנו איזה רכב קונים ואחד הפרמטרים זה עלויות שימוש ואז אתה מגיע עם ריבית 15 אחוז ויוצא שכל תשלום של 2500 שקל זה חצי בכלל ריבית ובקיזוזים רחרי 5 שנים שילמתי 40000 רק רביות אז ישבץי וחישבתי ובדקתי ואם הגל תקין אז כל חודש אני משלם 800 שקל רק כי קניתי רכב בתשלןמים??? ובגתבה שום מילה על זה. אתה מנסה לערבב אוכלוסיה ולא לעזןר לה.
הטענה שמדובר בהוצאה חריגה בניגוד למכשיר חשמל, ולכן היא שוות ערך בתפיסה לדירה אינה נכונה.
בניגוד להחלפת מוצר חשמל, מדובר בקניה שאינה אימפולסיבית וניתן לתכנן אותה מראש שנים קדימה. אחריג מכך מצבים של הפתעות (חיוביות ושליליות) כגון זוג עם ילד שמגלה שיש לו הריון תאומים (מצדיק בהחלט להחליף רכב), או אבדן מקום עבודה כאשר הרכב הראשי של המשפחה הינו בליסיג, אך מדובר באחוזים בודדים.
עבדכם הנאמן, היה במצב הנ"ל ונאלץ להחליף רכב כאשר לא הייתה הפרוטה בכיסו, וכן קיבל מימון לרכב (בעקיפין דרך המשכנתא, השתלם יותר להגדיל את הריבית הקבועה כך שאין הפתעות), אך את הלקח למדתי, ומאותו היום שמתי פרוטה בצד ליום שחור. את הרכב החלפתי, לאחר 9 שנים, את התשלום על הרכב העברתי במלואו (מעבר למקדמה) ואת הטרייד אין שקיבלתי, קיבלתי בחזרה בצ'ק מהיבואן.
לסיכום, עם תכנון נכון, קניית רכב, אינה הוצאה חריגה, אך היא הפכה לכזו בגלל הריבית הנמוכה שהייתה לנו, והפכה את ההפסד לזניח. שמח אני על כך שהריבית עלתה, ואברך על כך שתמשיך לעלות.
רכב הוא לא דירה, לא קרוב לדירה. הוא נכס עם פחת, נכס שמאבד את הערך שלו מהשניה הראשונה שהוא נוגע בכביש אחרי הניילונים ובכל שנה, אם יצאה מתיחת פנים אז ההפסד גדול יותר.
כשקונים רכב במימון לוקחים הלוואת בלון (בולט) משלמים את הריבית בסכומים מטורללים כל חודש ובסופה של תקופה הרכב משועבד לגוף המממן ובנוסף כל סכום הקרן נותרה כמו ביום ה-0. אז משלמים כמו פראיירים ריבית ואז מסיימים עם רכב בן 3-5 שעולה כמו ביום שקנו אותו ועדיין צריך לשלם את הסכום.
צריך לקנות רכב בהתאם לסיטואציה הכלכלית, לבדוק מה התקציב ולקחת הלוואה מהבנק - את הלוואה מחזירים כשפיצר (קרן + ריבית) ובסוף התקופה לא נשארת הפתעה לשלם.
אני באמת מאחל שמי ששוקל לקנות רכב בהלוואת בלון יקרא את התגובה שלי וילמד.