דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

חזון ירוק, רגולציה אפורה: בדרך לתחבורה ציבורית חשמלית

Getting your Trinity Audio player ready...

המהפכה החשמלית בתחבורה הציבורית כבר כאן – לפחות מבחינת חזון, טכנולוגיה ונכונות עסקית. אלא שלדברי בכירי התחום, הרגולציה עדיין מדדה מאחור. כך עולה מפאנל בהשתתפות בכירים מענף התחבורה, האנרגיה והטכנולוגיה.

צפייה בתוכן חזון ירוק, רגולציה אפורה: בדרך לתחבורה ציבורית חשמלית

יורי ברונשטיין, מנכ"ל דן נתיבים וסמנכ"ל תשתיות וזכיינות בקבוצת דן תחבורה, מדגיש את הפער בין האזורים: "בתל אביב אני מגיע עם תחבורה ציבורית – זה עובד. אבל מחוץ למטרופולין, רמת הכיסוי מורכבת הרבה יותר".

גם יוסי טחובר, מנהל הפיתוח העסקי של רב־קו אונליין, מתאר מגמה חיובית לצד אתגרים: "אנחנו בגרף שיפור מתמיד. יש יותר קווים, יותר אוטובוסים, הרכבת הקלה מתקדמת. אבל יש עוד הרבה מה לעשות – תשתיות, אגירה, אנרגיה ירוקה. הרגולציה פשוט לא מדביקה את הקצב". לדבריו, הפער לא טכנולוגי אלא בירוקרטי: "השוק העסקי מוכן, הפתרונות קיימים. הרגולציה צריכה לאפשר, לא לעכב. במדינה עם כל כך הרבה שמש – זה פשע שאין פאנלים סולאריים על כל גג".

גלעד שרון, מנהל אזור ישראל באלקטריאון, הציג פתרון ייחודי של טעינה אלחוטית לרכבים חשמליים מהכביש עצמו. "ברגע שאתה משלב טעינה בתוך התפעול – בחניונים, במסלולים כמו המטרונית – אתה מאפשר לאוטובוס לפעול 24/7 בלי צורך בעצירות ייעודיות". גם בתחום החדשנות רואים תזוזה: "יש לנו שיתופי פעולה עם טויוטה, סטלנטיס ופורד. אנחנו לא מתחרים בטכנולוגיות אחרות – אנחנו משלימים אותן", הדגיש שרון, בתגובה לחששות ממתחרות סיניות.

יריב קריים, סמנכ"ל מכירות טעינת רכבים ואגירה בתדיראן פתרונות אנרגיה, התייחס לשאלת הטעינה הביתית: "החדירה לרכבים חשמליים מדהימה – 25% מהמסירות. אבל הרבה שואלים איפה יטעינו. אנחנו פיתחנו את 'טדי־בוט' – רובוט טעינה נייד שפותר את הבעיה במקומות עם תשתית חשמל חלשה. מערכות טעינה כיום יודעות לזהות כל רכב, להעביר את החשבון למעסיק – בדיוק כמו בדלקן של פעם. לא צריך להחזיר קבלות, לא להכניס אשראי – הכול דרך אפליקציה או צ’יפ".

בקרב המשתתפים יש הסכמה: הבעיה המרכזית היא היעדר מדיניות ברורה מצד המדינה. "30% אנרגיה מתחדשת זה לא יעד שאפתני – וגם אותו לא מצליחים להשיג", אמר קריים. "יש את היכולות, יש את הפתרונות – אבל התשתיות של חברת החשמל והרגולציה עוצרות אותנו".

יוסי טחובר התייחס לחשיבות הנגישות הדיגיטלית בתחבורה הציבורית: "הרב־קו ממשיך לשרת מאות אלפי משתמשים – מבוגרים, ילדים, תיירים, עובדים זרים. לא כולם משתמשים בסמארטפון. אנחנו מאפשרים תשלום נגיש לכולם".

ברונשטיין סיכם בקריאה ברורה: "כששמים יעד ומביאים את האנשים הנכונים – הדברים קורים. הצלחנו לחשמל 60% מצי האוטובוסים שלנו בתוך חמש שנים. עכשיו המדינה צריכה להצטרף אלינו – לא להישאר מאחור".

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של iCar

תגובות לכתבה

  • 1. צונאמי 
    ביצוע מדיניות החישמול מתקדם, 13-04-2025

    מדיניות הממשלה ברורה אם כי יש לציין שבין המדיניות התקציב והביצוע ישנם עוד משפיעים כמו המלחמה שנכפתה עלינו ממשלת שמאל ששרת התחבורה שלה לא הבינה דבר בנושאי משרד התחבורה ולא הבינה שביטול רכבת לצפון או לדרום זו החלטה קריטית ומשמעותית אבל אצל השרה רגב הדברים ברורים ההחלטות קיימות המדיניות מבוצעת וניתן להאמין שבתום העשור הנוכחי דהיינו בואכה לשנת 2030 כבר יעודכנו ותחושמל כ 80 עד 90 אחוז מהתחבורה אוטובוסים רכבות מוניות מיניבוסים וכבר יש הגעה של משאיות חשמליות שנכנסות לשוק לעבודות הובלה ותובלה כך שהמצב בתחום הוט טוב,וברור שבכל תוכנית ומדיניות השאיפה היא מקסימום אבל ישנם משפיעים שמגדירים את הביצוע והמצב כטוב מאד גם אם בוצעה המדיניות בכ 80 ועד 90 אחוז ממנה.

    סגור תגובה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה