גם לכם סיפרו שמכונית חשמלית היא רכב משעמם אלא אם מדובר בהמון כוח, וגם אז זה בעיקר לביצועים בקו ישר? גם לנו. אבל אנחנו עקשנים, אז ביקשנו מאדם פרנק, נהג הדריפטים הטוב בישראל, לבדוק את העניין. התוצאה המעושנת לפניכם
"למה שלא תצטרף אלינו למסלול המרוצים בערד, יש לנו כמה שאלות לפתור וכמה צמיגים לשרוף בדריפט היסטרי. מתאים? אגב, המכוניות הן חשמליות".
את החברים במערכת אני מכיר כבר שנים, וגם את הרעיונות ההזויים שלהם. אבל בחייאת, מה קשורות חשמליות לדריפט ובכלל, מעולם לא נהגתי במשהו שלא עושה רעש של מנוע. אם לא מחשיבים סיבוב על קלנועית בקיבוץ לפני 30 שנה. אבל זה נשמע לי מעניין.
צפייה בתוכן זרם חלופי - דריפטים עם רכב חשמלי
תוכנית החלוקה
רגע, בחזרה לבסיס לפני שממשיכים. דריפט הוא ענף ספורט מוטורי ייחודי שבו אין חשיבות למהירות או לזמן. ולמרות זאת הוא זוכה לפופלריות אדירה בכל פינה על הגלובוס. דריפט, או "סחיפה" בתרגום לעברית, מתאר החלקה קבועה של חלקו האחורי של הרכב ומחייב מיומנות גבוהה מעבר למגבלות האחיזה של הצמיגים. אם תרצו, גרסה מוטורית לריקוד, במקרה זה של אדם ומכונה המלווה במופע הכולל רעם מנועים, צווחות ועשן צמיגים.
ועכשיו לחשמל. זה עובר קצת מתחת לרדאר, אבל לחשמליות מודרניות יש מספר יתרונות הנדסיים משמעותיים מבחינה דינמית בהשוואה לדגמי בנזין. אמת, הסוללות מוסיפות למשקל הכללי מאות קילוגרמים אבל ניתן לשלב אותן ברצפה ובכך להוריד את מרכז הכובד ולייצר חלוקת משקל מאוזנת (50-50) בין הצירים, בשונה ממרבית דגמי הבנזין הסובלים ממסה עודפת של המנוע הכבד על הציר הקדמי.
בעיקר חשובה העובדה שהמעבר להנעה חשמלית מאפשר חזרה לתצורת הנעה אחורית כמו פעם, עם מנוע חשמלי המחובר לגלגלים האחוריים והיגוי משוחרר מהשפעת כוח ומומנט, כפי שנדרש ממכונית דריפטים. הסיבה לכך היא לא כדי לאפשר החלקות זנב, אלא בגלל שהנעה אחורית יעילה יותר בהורדת הכוח ומאפשרת רדיוס סיבוב טוב משמעותית.
ויש עוד יתרון. למנוע החשמלי יש זמינות כוח מיידית, ללא ירידות או התפרצויות. בשונה ממנוע בנזין שבו יש עקומת כוח מסוימת, בחשמל היא שטוחה וקבועה. הוסיפו לכך שאין העברות הילוכים והתעסקות עם מצמד או דרישה לשמור על סל"ד מסוים. בכל שלב ובכל זמן יש את מלוא העוצמה שהמנוע מסוגל לספק. אידיאלי.
בתיאוריה זה יופי, אבל איך זה עובד במציאות? שתי המכוניות שהתייצבו לאירוע - MG4 ויונדאי איוניק 6 – משתמשות במנוע חשמלי אחורי ויותר מ-200 כ"ס. בשתיהן אפשר לבטל לגמרי את בקרת היציבות. ושתיהן מכוונות לקהל רחב. אין כאן ייעוד ספורטיבי קיצוני או אקזוטיקה מוטורית משום סוג.
מגרש הניסויים שלנו הוא מסלול המרוץ בערד. מסלול קצר ואיטי יחסית באופיו, אבל לדריפטים הוא אחד המשובחים. לא במקרה, התוואי הנבחר לאירוע הוא זה ששימש לתחרות שנערכה בו לפני כחודש, עם מגוון של רדיוסים משתנים ושינויי גובה, ההופכים ביצוע מושלם למאתגר במיוחד.
אגב, מכוניות דריפטים ייעודיות מצוידות בבלם יד הידראולי המאפשר לייצר החלקה, בזמן שהשמירה עליה מתבצעת באמצעות מצערת ותיקוני הגה מהירים. כאן בלם היד הוא חשמלי וחסר שימוש. ולכן, יצירת ההחלקה מתבצעת בשיטה אחרת - הרבה מצערת והיגוי מתאים בכניסה לפניה.
כשהצמיגים צווחים
בפועל, היה לי חשש קל מאובדן קשר עם הרכב בהיעדר צליל מנוע, משהו שנהגי מרוצים מתלוננים עליו בהקשר לנהיגה בחשמליות. לי זה לא הפריע והתחברתי יותר לדיוק במצערת וליכולת למנן את הכוח כדי להעצים או לצמצם את זווית הסחיפה. אגב, צווחות הצמיגים הועצמו כשאין מנוע כ"קונטרה" להתמודד על הבמה המוזיקלית. יש מי שטוען שהאפקט דרמטי יותר מדריפט על בנזין.
ולסיום וידוי, לא ציפיתי שמכוניות נוסעים רגילות יסתדרו באופן מושלם עם מסלול הדריפטים בערד. זו היתה הפתעה ענקית לגלות שיש לחשמל צדדים חיובים גם עבור מי שאוהב נהיגה בכלל ודריפטים בפרט.
זה עדיין לא מושלם, בעיקר בגלל המשקל הגבוה המחייב תגובות סופר מהירות ומדויקות כדי להתמודד עם שינויי כיוון ההחלקה. ועדיין, על המסלול שתי החשמליות הללו יהיו מהנות הרבה יותר לנהיגה מהאלטרנטיבות עם מנועי בנזין. עד עכשיו אני לא ממש מאמין שזו השורה התחתונה.
חשמל זה לא העתיד, במיוחד שכדי להכין את הסוללה צריך זיהום של 5 שנים בין רגע לעומת רכב בנזין או דיזל. מה עוד שצריך להחליף אותה סוללה כל 5 שנים. תפסיק עם בלבולי המוח
מה קשור מרכז כובד נמוך לחלוקת משקל?
אפשר לשים את הבטריות נמוך אבל מעל הגלגלים הקדמיים כך שחלוקת המשקל תהיה 70/30 קדימה ומרכז הכובד יהיה נמוך.
אפשר לשים את הבטריות על הגג במרכז הרכב כך שחלוקת המשקל תהיה 50/50 אבל מרכז הכובד יהיה גבוה.
חוצמיזה, חלוקת משקל של 50/50 אמורה ליצור היגוי נטרלי ויהיה פחות נוח להוציא אותה להיגוי יתר.
אם תקח פורשה 911 מדורות ראשונים שם חלוקת המשקל הייתה ברורה לאחור, היא תעשה לך דריפטים גם אם לא תרצה.
אתה משווה את ייצור הסוללה לגזים מהאגזוז של רכב בנזין, בעוד שבפועל את ייצור הסוללה אתה צריך להשוות לשואה האקולוגית שמתרחשת בבתי הזיקוק, ואת החשמל הנקי שמייצרת התחנה בחדרה - לפליטה מהאגזוז. אז מי מזהם יותר?
אגב, יש לנו שני רכבי בנזין. אני לא כותב מפוזיציה.