דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

בין הטבת מס לחרדת טווח: שוק הרכב החשמלי מתעצב מחדש

Getting your Trinity Audio player ready...

על כבישי ישראל נוסעים כבר קרוב ל-200 אלף כלי רכב חשמליים - פי מאה מאשר היו כאן רק לפני חמש שנים. אבל אחרי רצף שנות צמיחה שהגיעה לשיא ב-2024, רואים השנה התקררות במכירות הרכב החשמלי, לצד עליה חדה במכירות ההיברידיות-נטענות. האם הטרנד החשמלי בדעיכה, או פשוט משנה מסלול - ולכמה זמן?

דני שביט, מנכ"ל לובינסקי, מציע להסתכל על השוק כמקשה אחת של רכבים "ניתנים לטעינה": “אין ירידה בחשמל - יש מעבר מחשמלי מלא לפלאג-אין הייבריד. אם מחברים BEV ו־PHEV, הם כבר יותר מ־30% מהמכירות. זה נובע בעיקר משני גורמים: הסוללות בפלאג-אין גדלו מ־50-60 ק״מ טווח ל-100, 120 ואפילו 200 ק״מ - וזה מספיק לרוב הנסיעות היומיומיות - ושווי השימוש: לרכב פלאג־אין יש הטבה של כ־1,100 ש״ח. לכן אני רואה את ההטיה הזו כזמנית; לאורך זמן התמהיל יתייצב סביב 30-35 אחוז, והמעבר בין חשמליות להיברידיות-נטענות יושפע מההיצע, הטווח והמחיר.”

שי פלדמן, מנכ"ל קבוצת סמלת, מזכיר כי המס הוא המנוע (או הבלם): “המיסוי דחף מלכתחילה את המעבר לחשמל. בדלק כמעט 70% מהמחיר הוא מס, ובחשמל אין מס כמו על הדלק, ולכן עלות השימוש ירדה דרמטית. עם השנים הפערים מצטמצמים, ומדברים על מס נסועה ואחידות מיסוי שתגיע בהדרגה - אבל עד שלא יתוקן מודל האחזקה, הלקוחות ימשיכו להימשך לחשמל. ובמקביל, הטווחים עולים והחרדה יורדת - לקוח שכבר עבר לחשמלי יתקשה מאוד לחזור לבנזין.”

שגיב מגר, מנכ"ל קבוצת טרייד מוביל, רואה בשוק המשומשות תמונת מראה - אבל עם סדקים: “בכל מה שנוגע לרכב מבעלות קודמת אנחנו דווקא רואים עלייה בביקוש לחשמליות ופלאג-אין, כי יותר כלים הגיעו לגיל מכירה. רשמית המחירונים מצביעים על ירידות ערך משמעותיות, ובפועל חשמליות נמכרות בערך ב־10% מתחת למחירון - וזה מצנן קניה של רכב חדש. כשמצרפים לזה הנחות חדות שניתנו על דגמי 0 ק״מ, מקבלים שוק תנודתי ולא בוגר: לא טויוטה קורולה של פעם, אלא קטגוריה שעדיין מתייצבת.”

חזי שייב, מנכ"ל איגוד יבואני הרכב, מבקש מהמדינה דבר אחד: אופק. “כשיש תוכנית חומש ברורה - כמו ההטבות לחשמל מ-2019 עד 2024 - אז השוק פרח: ישראל זינקה לחזית החדירה החשמלית, התחרות גדלה, לצרכן היה יחס עלות-תועלת מצוין, והכנסות המדינה ממסים לא נפגעו - להפך. אבל בשנים האחרונות הכול קורה ‘בדקה ה-90’: מס נסועה מעורפל, שינויי מס ברגע האחרון. זה שוק שמייצר נתח דו-ספרתי מהכנסות המדינה; הוא צריך ודאות לטווח ארוך כדי להמשיך לצמוח.”

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של iCar

תגובות לכתבה

  • 1. על דבר אחד אין כמעט עוררין 
    רז שלמה סיקסט, 13-11-2025

    כל מי שנוסע על חשמלית לא יחזור לבנזין. מכוניות מתקדמות, עלות אחזקה נמוכה משמעותית, ביצועים של מכונית ספורט.

    אני מאמין שנושא הסוללות לאחר שמונה שנים יפתר והעלות תרד משמעותית

    סגור תגובה

  • 2. זו ההגדרה - קטגוריה חדשה 
    המתחזה המקורי, 13-11-2025

    יש כאן צירוף גורמים שלא הכרנו עד עתה:
    1. מותגים חדשים ולא מוכרים, שמופיעים ונעלמים תוך זמן קצר.
    2. רובם מגיעים מארץ יצור חדשה ולא מוכרת.
    3. יבואנים לא מוכרים ללא מוניטין
    4. יחידת הנעה חדשה עם אורך חיים לא ידוע ועלויות תפעול ותחזוקה לא ידועות.
    5. מדיניות מחירים ומיסוי מורכבת שמשתנה חדשות לבקרים.
    6. שוק בלתי ידוע למוצר צריכה יקר מבחינת הביקוש, ההיצע, וירידת הערך.
    כל הגורמים הללו יוצרים שוק עם תנודתיות גבוהה וחוסר וודאות.

    סגור תגובה

צריכים ייעוץ? חזור למעלה