הביקוש לחשמל מזנק, בין היתר בשל שינויי האקלים, הגידול במצבת כלי הרכב החשמליים והצמיחה הדמוגרפית. לצד זאת ישנם מאמצים רבים לעבור לייצור אנרגיה ירוקה. כינסנו את בכירי ענף האנרגיה שניסו לענות על השאלות הקשות.
הביקוש לחשמל בישראל נמצא במגמת עלייה מתמדת. “אנחנו המדינה עם קצב הגידול המהיר ביותר ב-OECD”, אומר רון אייפר, ראש החטיבה לאנרגיה מקיימת במשרד האנרגיה והתשתיות. לדבריו, האוכלוסייה גדלה, מזג האוויר מתחמם, התעשייה מתחשמלת וגם התחבורה הופכת לחשמלית - “כל אלה יחד יוצרים אתגר עצום.אנחנו מגדילים בצורה דרמטית את כמות האנרגיה המתחדשת, אבל עדיין יש לנו דרך ארוכה עד שהאנרגיה המתחדשת תהיה נתח משמעותי ממשק החשמל”. היעד: להגיע ל-30% ייצור מאנרגיה מתחדשת עד 2030 ולהפסיק לחלוטין את השימוש בפחם כבר ב־2026.
עידו הרשקוביץ, מנכ"ל עדן, החברה לפיתוח כלכלי בירושלים, מציג את הזווית העירונית: “בירושלים כ-80% מהתושבים ללא חניה פרטית, ולכן העירייה נכנסה לפרויקטים של הקמת עמדות טעינה במרחב הציבורי. היום יש כבר קרוב ל־400 עמדות כאלו. במקביל נפרסו פאנלים סולאריים על 145 גגות ציבוריים, ואנחנו מגדילים את זה כל הזמן".
לדברי רועי סגל, מנכ"ל אלטאקו, הפתרון חייב להיות גם בצד של ניהול הביקוש. “התחבורה החשמלית, מרכזי הדאטה והביקוש הביתי - כולם צומחים מהר יותר מקצב הייצור. בלי כלים פיננסיים ותמריצים לשוק, ספקי החשמל מפסידים והצרכנים לא מרוויחים מהתחרות”.
לאנה אלנר, סמנכלי"ת רגולציה ומשפט בכלמוביל אנרג’י, מדגישה את הפוטנציאל של הגגות: “כמעט כל גג יכול להיות כלכלי. המדינה מבטיחה תעריף ל־25 שנה, זו השקעה בטוחה. מדצמבר כל בית חדש עם גג מעל 100 מ"ר יחויב במערכת סולארית. גם בתים משותפים כבר יכולים לאשר התקנה ברוב של שני שלישים בלבד”.
אנרגיה סולארית באמת משתלמת יותר מהשקעה בקופת גמל? אני ממש לא בטוח.
מה שהמדינה צריכה לאשר זה שבעלי מערכות סולאריות פרטיות יוכלו להשתמש בעצמם בחשמל שהם מייצרים ולמכור רק את העודפים לחברת החשמל בתעריף קבוע. בנוסף, המדינה יכולה להקל על מיסים וכו' של חלקי המערכות, כולל אפשרויות אגירה. זה יהפוך את זה להרבה יותר משתלם כי אז החשמל הנוצר שווה לעלות הקוט"ש שהצרכן משלם, שזה יותר ממה שהצרכנים מקבלים עכשיו על החשמל שהם מייצרים. בנוסף, חברת החשמל תוכל לייצר פחות כי היצרנים ישתמשו קודם בחשמל שלהם.