בשנים האחרונות זה הפך לריטואל כמעט קבוע: לקראת סוף השנה האזרחית מצטיידים יבואני הרכב במלאי עצום של מכוניות חשמליות, לקראת עליית המס שמתרחשת כמו שעון עם כניסת השנה החדשה. היות וליבואנים קשה לחזות במדויק את הביקוש, ומכיוון שבישראל, כמו בשאר העולם, ישנה ירידה מסוימת בביקוש למכוניות חשמליות, שחלקן ממש לא נמכרות, לאחר שנה נאלצים היבואנים להדפיס להן רישיונות ולמכור אותן כ"יד-שנייה-אפס-קילומטר".
התופעה הזו, שהייתה קיימת בעבר במכוניות עם מנועי בעירה פנימית, התרחבה משמעותית בשנה האחרונה ובפרט במכוניות חשמליות, שכעת נמכרות בהנחות של עשרות אלפי שקלים. חלקן אפילו עם רישוי מ-2024, מה שאומר שהן הגיעו ארצה ב-2023 וכבר שנתיים מעלות אבק במגרשי האחסנה.
בניגוד למכוניות עם מנועי בעירה פנימית שחנו לזמן ממושך, החשמליות לא סובלות מתופעות כמו התחמצנות שמני מנוע ותיבת הילוכים. אבל גם כאן יש כמה דברים שחשוב לבדוק לאחר שהמכונית המתינה במשך זמן רב כמעט ללא תזוזה. הכללים לפניכם.

1. ההוזלה מספקת?
מכוניות חשמליות מאבדות ערך בצורה מהירה יותר ממכוניות בנזין, כפי שפרסמנו לאחרונה. אם מדובר במכונית שהיבואן לא הצליח למכור במשך זמן רב – סביר להניח שגם לכם יהיה קשה למכור אותה בעתיד, אז ודאו שההנחה שאתם מקבלים גבוהה מספיק כדי להצדיק את הרכישה. בדקו גם את מחירי הדגם בשוק המשומשות כדי לנסות ולעמוד על ערכו האמיתי.
2. זהו דגם עדכני?
מכוניות חשמליות נוטות להתעדכן מהר יותר ממכוניות בנזין, במיוחד כשמדובר בדגמים סיניים – אבל לא רק. לא פעם, מכוניות הנמכרות במסלולי "אפס ק"מ" הן מדגם קודם או כזה שעבר מתיחת פנים (למשל פולקסווגן ID.4). חפשו כתבות שפורסמו עליהן ובדקו כמה עולה הדגם העדכני, אם הוא כבר נמכר בישראל, ומה בעצם השתנה – בהיבטים של עיצוב, טווח נסיעה, ביצועים, מערכות טעינה ועוד. ההבדלים ישפיעו לא רק על המוצר שתקבלו ועל חוויית השימוש שלכם אלא גם על ערכו העתידי.
בחלק מהמקרים השינוי קטן אבל מהותי – למשל במעבר ממערכת טעינה חד-פאזית איטית במיוחד בדגם הישן שמציעים לכם, לטעינה תלת-פאזית מהירה בהרבה בדגם עדכני. במקרה כזה כדאי להתעקש על הנחה גדולה במיוחד, אם החלטתם בכל זאת לרכוש את המכונית.

3. התוכנה עודכנה?
זה נכון לכל מכונית, אבל במיוחד לחשמליות. במהלך חיי הדגם משחררות היצרניות עדכוני תוכנה הנוגעים למגוון תחומים – תפקוד מערכות הבטיחות, תיקון תקלות ובאגים, הוספת פיצ'רים למערכת ההפעלה ועוד. חלקם מתעדכנים באופן אוטומטי (OTA), אחרים דורשים חיבור פיזי למחשב במוסך. לפני שאתם קונים את הרכב, בקשו להכניס אותו למוסך ולבדוק כי מותקנת בו התוכנה העדכנית ביותר.
4. הסוללה נטענה?
מרבית יצרני הרכב דורשים לבצע פריקה חלקית וטעינה מחדש של הסוללה אחת לשלושה חודשים על מנת לשמור על תקינותה. לשם כך המכונית לא נדרשת לנסוע, אפשר להסתפק בהפעלת המיזוג למשך כמה שעות שבהן תיפרק הסוללה ב-20-10 אחוז, ולאחר מכן ביצוע טעינה מחודשת עד לרמה של 60-50 אחוז. בכל מקרה, מומלץ שלא לאחסן את המכונית עם שיעורי סוללה נמוכים.
זהו תהליך לוגיסטי לא פשוט לביצוע עבור יבואני הרכב, שמחזיקים מאות ואלפי מכוניות במגרשים פתוחים, לעיתים במקומות שונים בארץ, ולא תמיד ליד עמדת טעינה זמינה. ברוב המקרים, ככל הידוע לנו, הם מקפידים על הנוהל, אבל כדאי לכם לדרוש התחייבות שאכן כך נעשה.

5. הצמיגים תקינים?
גם הכלל הזה נכון לכל מכונית, אך הוא חשוב במיוחד במכוניות חשמליות שבהן משקל הסוללה מכביד על הצמיגים ועלול ליצור "סוליה שטוחה" לצמיג, אם הרכב לא זז במשך תקופה ארוכה. לשם כך נדרשים היבואנים לנפח צמיגים בלחץ אוויר גבוה וגם להזיז מעט את המכוניות מדי פעם. ניתן לבדוק זאת באמצעות מבט על הצמיג ולאחר מכן לבדוק אם יש רעידות בנסיעה במהירות שיוט. אם הצמיגים לא תקינים, או אם הם הוחלפו בחדשים, ודאו שקיבלתם סט באיכות זהה למקורי שהרכיב היצרן.
6. משך האחריות?
יצרני הרכב מעניקים אחריות לכל מכונית חדשה לתקופה של שנתיים-שלוש, ובמקרים לא מעטים גם לחמש או שש שנים. בנוסף, מכוניות חשמליות נהנות לרוב מאחריות מורחבת לסוללה, לתקופה של בין שבע לעשר שנים. מתי מתחילה האחריות? בדרך כלל ביום שבו הרכב "עולה על הכביש", כלומר מקבל רישוי לראשונה. אז אם קניתם רכב שקיבל רישוי לפני חודשים ארוכים, דרשו התחייבות כתובה האומרת שהאחריות תתחיל מהיום שבו המכונית נמסרה לכם ולא יום אחד לפני.
7. מה מועד הטיפול?
למרות שאין לה שמנים ופילטרים (כלומר, לא במספר שיש למכונית עם מנוע בעירה פנימית), גם מכונית חשמלית זקוקה לטיפול תקופתי במוסך, שלפעמים כולל רק בדיקות. על פי הנחיות היצרנים, הטיפול צריך להתבצע לפי נסועה (למשל כל 15 או 20 אלף ק"מ), או לפי הזמן שחלף (לרוב כל שנה). ביצוע טיפולים בזמן הכרחי על מנת לשמר את האחריות. ככה שגם כאן תצטרכו לדרוש התחייבות כתובה לפיה הטיפול הראשון צריך להתבצע לאחר שנה מיום המסירה, ולא מיום הדפסת הרישיון.
8. תוקף הרישיון?
למרות שמכונית חדשה נדרשת לביצוע מבחן רישוי ("טסט") בפעם הראשונה רק לאחר שלוש שנים, את אגרת הרישוי צריך לשלם בכל שנה מחדש. כיום, לאחר ביטול ההטבה, אגרת הרישוי למכוניות חשמליות זהה למכוניות שאינן חשמליות – ויכולה להגיע גם ל-3,500 שקל בדגמים נפוצים. בדקו מהו מועד חידוש הרישיון הקרוב כדי שלא תופתעו לקבל את דרישת החוב בדואר שבועות ספורים לאחר קבלת הרכב.

9. הצביעה אחידה?
כל מכונית חדשה מגיעה מהמפעל עם מדבקות שמוצמדות לגופה, בדרך כלל עם ברקודים למטרות מעקב לוגיסטי. כאשר המכונית חונה למשך זמן ממושך תחת שמש ישירה, הצבע שלה עלול לדהות מעט, וכך ייווצרו הבדלי צבע במקומות בהם היו המדבקות. ישנם יבואנים שמקפידים להסיר את המדבקות האלו כדי ליצור "שיזוף אחיד", אך זהו לא המצב בכל המקרים. בדקו זאת.
10. מצב המצבר?
לצד סוללת מתח גבוה המשמשת להפעלת המנוע, מכוניות חשמליות מצוידות גם בסוללת 12 וולט קטנה – בדיוק כמו המצבר שיש בכל מכונית עם מנוע בעירה פנימית. הסוללה הקטנה משמשת להנעת הרכב ולהפעלת חלק מהאביזרים, וגם היא עלולה להתרוקן לאחר חניה ממושכת במיוחד. בדגמים מסוימים היא נטענת באמצעות הסוללה הראשית, אך לא תמיד זה המצב. בקשו לבצע לה בדיקת מתח במוסך, ולהחליף אותה במידת הצורך.