פעם בשנה מגיע לרכב שלנו "יום הולדת": מבחן הרישוי השנתי. למרות החשש שמלווה רבים מהנהגים - עד כדי כך שחלקם שולחים מוסכניק במקומם - בעולם מכוני הרישוי התרחשו שינויים גדולים שמקצרים את ההליך והופכים אותו לנגיש ופשוט הרבה יותר.
אייל ברכה, מנכ"ל טכנו טסט, מספר שהחברה שהקים אביו לפני כחמישים שנה הפכה לרשת הארצית הגדולה בישראל בתחום. לדבריו, "כולם מפחדים להיבחן, אבל אין סיבה שזה יהיה חשש. היום מכוני הרישוי עברו מהפכה טכנולוגית: לא יוצאים מהרכב, לא בכניסה ולא ביציאה, והטסט נמשך בין 7 ל-10 דקות, מקסימום 20 אם מסתבכים. יש מערכת בקרה ארצית שמנטרת עומסים בזמן אמת, ובצ'ק אין דיגיטלי שפיתחנו בעצמנו, זמני ההמתנה ירדו ב־50%".
ברכה מדגיש כי בישראל חשיבות הטסט גבוהה במיוחד: "האזרח הישראלי מבצע פחות תחזוקה שוטפת, והכבישים שלנו - במיוחד בתוך הערים - במצב קטסטרופלי. הנזק לבולמים, לבלמים, למערכות היגוי ולצמיגים הוא פי שלושה מאשר באירופה. לכן הבדיקה השנתית היא לא רק חובה חוקית, אלא גם חיונית לבטיחות"
ומה לגבי רכבים חשמליים והיברידיים? "כל העמדות מותאמות להם במלואן. בכלי רכב מודרניים יש מערכות מתקדמות שמתערבות בנהיגה וצריכות להיבדק בקפדנות. מספיקה שמשה לא מקורית כדי לשבש את פעולת המערכות ולסכן חיים. אנחנו עובדים עם משרד התחבורה כדי לשלב מערכות בקרה נוספות על עבודת הבוחנים, במטרה לשמור על הלקוחות".
בסופו של דבר, אומר ברכה, השירות הוא המפתח: "עברנו לעולם דיגיטלי, טכנולוגי, שמקצר זמני המתנה בעשרות אחוזים. כשלקוח יוצא מטכנו טסט, חשוב לנו שיידע שהרכב שלו בטיחותי ושיש לו שנה שלמה לנסוע בראש שקט".
אותו דבר כבר לפחות עשור. באיזשהו שלב היה אפשר להזמין תור מראש, אבל ביטלו את זה. כשגרתי בצרפת
התענוג הזה היה פעם בשנתיים, גם לרכב משנת 2008, האגרה עלתה כ60 יורו ועוד 30 יורו על הבדיקה בכל מוסך מורשה.
מגיע למכון, תור שגולש לרחוב, מתקדם לאט לאט, כחצי שעה, עד לנקודה שם כתוב על שלט שאפשר לגשת למשרד, עוזב את הרכב, ניגש למשרד עם הרשיון והבטוח, מחכה בתור, כחמש דקות, משלם את האגרה, חוזר לאוטו. מכאן בערך 7 דקות עד לסיום. מחנה, יוצא מהרכב, הולך למשרד עם הטופס שהוחתם בכל התחנות ומקבל חותמת ׳עבר׳ על רשיון הרכב.