נעשה את זה קצר. לקחנו יונדאי אלנטרה N, משפחתית ספורטיבית מספיק כדי לבייש כמה מכוניות ספורט טהורות עם גיר אוטומטי. וגם את אותה אחת, אבל עם גיר ידני. ואז הצמדנו להן את נהג המרוצים ירין שטרן כדי שיגיד מי עדיפה. עכשיו אנחנו אמורים להסביר עד כמה ההשוואה הזו מעניינת וחשובה, אבל האמת היא, שסתם רצינו לתת גז על מסלול
פעם זה היה ברור. כל מכונית ספורט – ולא משנה אם היא קומפקטית גרמנית חמה (היי גולף), שרירית אמריקאית (אהלן צ'ארג'ר), או אקזוטית מאיטליה (מה הולך, טסטה רוסה) – הגיעה עם תיבת הילוכים ידנית. במרבית המקרים, בלי שתהיה אפילו אופציה לנהיגה עצלה. היום זה לא המצב. ממש ממש ממש לא. פינוק אנושי טבעי בשילוב אבולוציה טכנולוגית מתבקשת הובילו לפיתוח משמעותי בתחום התיבות האוטומטיות. עם האצת תפעול מובהקת וחיסול מסיבי של הפסדי כוח. ובהתאם, האוטומטיות אחראיות כיום לביצועים טובים משמעותית מתיבה ידנית. גם בספורט המוטורי, מיטב הנהגים על הפלנטה וכמעט בכל קטגוריה הפסיקו לדרוך עם הרגל על מצמד.
ואצל ההמונים? שם זה כמעט מופרך. למרות יתרונות ברורים של הידנית שאינם נוגעים להנאה מנהיגה, למשל חסכון בדלק או עלות רכישה ואחזקה, אף אחד לא רוצה לנהוג בידנית. בשנה שעברה עלו על כבישי ישראל יותר מ-270 אלף מכוניות חדשות. מתוכן, רק כ-1,400 (כמחצית האחוז) ידניות, ורובן המכריע היו מסחריות. המצב כה קיצוני, עד שכיום קשה למצוא מורה לנהיגה שמלמד על רכב עם גיר ידני. אפילו יצרניות מכוניות ספורט כמו פרארי ולמבורגיני הפסיקו להציע תיבה ידנית לפני למעלה מעשור. פולקסווגן הסירה את האפשרות הזו במשפחתיות הביצועים של מותגי הקונצרן השונים. המעבר להנעה חשמלית שלא זקוקה לתיבה, נתן דחיפה נוספת לגיר הידני לכיוון אזור המוצגים הארכיאולוגיים במוזיאונים מתאימים.
בישראל נמכרים כיום בדיוק שני דגמים ספורטיביים שבהם אפשר לבחור בין שלוש דוושות לשתיים. לאחד קוראים יונדאי אלנטרה N, השני עולה בערך פי עשרה ממנו – פורשה 911 בגרסת GT3 קיצונית. בחרנו בראשון כי הפורשה בדיוק הייתה בטיפול. סתם, לקחנו מה שנתנו לנו ויצאנו לסיבוב עוטף איזראל עם מסלול בקצה.
כביש החוף
ב-4:00, עוד לפני זריחת השמש, אנחנו מעירים את צמד האלנטרות. השחורה עם תיבה ידנית, בורר מכני, דוושת מצמד, שישה יחסי העברה קדמיים ועוד אחד לרוורס. את האוטומטית שלחו אלינו בצבעי חטיבת הביצועים של יונדאי, שזה מין תכלת עם כל מיני קישוטים אדומים. את הבורר שלה אפשר לעזוב לנפשו אחרי תחילת תנועה אם רוצים, או לשלוט בו עם צמד מנופים מאחורי ההגה שבוחר אחד משמונה קדמיים. ממש מוקדם, והחברים שלנו לנסיעה צפונה הם בעיקר נהגי משאיות חלוקה שעוד שותים את השחור בוץ ביד אחת. מי עדיפה? זה לא כוחות. בנטרול עניינים סובייקטיביים, האוטומטית נוחה יותר. הרבה יותר נוחה. כולל העובדה שבשיוט ארוך מד הסל"ד בידנית מוצב גבוה יותר, שכן השביעי-שמיני של האוטומטית הם הילוכי שיוט מובהקים לחיסכון בדלק וברעש.
הנייר מספר שהאוטומטית גם מהירה יותר בזינוק ל-100 קמ"ש, מכסחת חצי שנייה מהזמן של הידנית – 5.3 שניות לעומת 5.8. ועוד לא דיברנו על כמה קל לבסס את זה. עם הידנית צריך מיומנות גבוהה שתמנע שריפת מצמד וצווחת צמיגים, וחובה גם החלפות מדויקות בזמן. כל הדברים שנהג ממוצע יתקשה מאוד לבצע. האוטומטית? בקרת השיגור דורשת רגל ימין חזקה על הגז ושמאל על הברקס, שחרור הבלם ויאללה לעבודה. פעם אחר פעם, בלי צורך בכישרון או במיומנות. וכנ"ל גם בעקיפה. בידנית צריך לשלב להילוך המתאים כדי לשגר את מלוא הכוח בסל"ד האופטימלי. באוטומטית דורכים פול גז כמו פלאחים וזהו.
במפתיע, צריכת הדלק בשיוט נינוח בקטע המנהלתי הייתה זהה, 12.5 ק"מ לליטר. עוד יתרון אפשרי לידנית שנעלם.
גז ביניים
כביש 899, שמחבר בין שלומי לצומת כוח, הוא חתיכת אספלט של 60 ק"מ מהמהנות והמאתגרות לנהיגה. עם רצף בלתי פוסק של שינויי גובה ופניות מכל סוג ומין, מסוויפרים מהירים בשלישי-רביעי ועד היירפינ'ס של הילוך ראשון. וגם, עם מעט מאוד תנועה כי למרות הפסקת האש, התושבים והמבקרים עדיין חוששים להגיע.
הידנית מסדרת לכם כאן עבודה במשרה מלאה כולל שעות נוספות. אין מקום להסחת דעת, וחובה להתרכז בכל פעולה ולנצל למקסימום את ההיכרות וההבנה המוטורית, וגם אז קשה לנער את האוטומטית מהזנב. אפילו כדי לשמור על הקצב שלה אתה חייב כל הזמן לחשוב קדימה, לנתח את הפנייה שמגיעה ולדעת בדיוק איך אתה רוצה לקחת אותה וכמה כוח ואיזו מהירות צריך ביציאה. אולי מספיקה בלימה קלה, אולי הורדת הילוך אחד, או שניים? והכל צריך לקרות ממש מהר, כי אחרת אתה נתקע.
לאלנטרה N הידנית יש מערכת גז ביניים אוטומטית שמתאימה את סל"ד המנוע במדויק להורדת הילוך רגע לפני שחרור המצמד. ובמקרה שתהיתם – אז היא עושה זאת טוב ממני, ולא משנה כמה השתדלתי. אבל כדי לקבל את החוויה האולטימטיבית, אני מוותר עליה. התהליך כולל בלימה ברגל ימין, דריכה בשמאל על הקלאץ', הורדת הילוך ביד ימין, שמירה על לחץ בלימה עם החלק העליון של הנעל והסטת העקב ללחיצה קלה על המצערת, ואז שחרור הקלאץ'. לקח לכם קצת יותר מעשר שניות לקרוא את המשפט הזה. במציאות, כל המהלך הזה אמור להימשך פחות מחצי שנייה. כשזה מצליח, ההנאה מושלמת כי המכונית זורמת, נתקעת כמה שפחות בתהליך בלימה ארוך והילוך לא מתאים. היא גם מייצרת תחושת חיבור אדם-מכונה יוצאת דופן. אולי לא הכי מהיר, אבל בהחלט תענוג שמורח חיוך ענק על הפרצוף.
לאלנטרה N האוטומטית תיבה כפולת מצמדים, למעשה ידנית עם שני מצמדים – האחד אחראי על יחסים אי-זוגיים (1, 3, 5 ו-7) השני לזוגיים (מה שנשאר, תספרו לבד) – אבל אוטומטית בתפעול. מבלי להיכנס לעובי קורת ההסבר הטכני, בכל זמן נתון יש שני הילוכים מחוברים, כך שבחירת החלפה על ידי המחשב, אם זו הורדה או העלאה בהתאם לנתוני תאוצה או בלימה, היא למעשה רק שחרור מצמד אחד וחיבור השני. זמן השילוב שנחסך הופך אותה למהירה במיוחד. בתיאוריה זה הטוב מכל העולמות: נוחות וקלות תפעול של תיבה אוטומטית רגילה והעברת כוח ישירה כמו בתיבה ידנית, בלי ההפסד היקר שגורם ממיר מומנט באוטומטית "רגילה".
התוצאה בתיבות המתקדמות האלה כל כך מרשימה, עד שגם נהג המרוצים הכי מקצועי ומהיר עם גיר ידני לא יצליח להתקרב לזמן ההעברה של התיבה האוטומטית. אפשר גם לתת למחשב לעשות הכל, ובמצב N הוא יודע לתזמן בצורה נהדרת, ואפשר גם לשלוט ידנית דרך המנופים שמאחורי ההגה.
זה לא רק זה. הנהיגה באוטומטית מורידה המון עומס מנטלי מהנהג ומאפשרת להתמקד בתפעול ההגה, התאוצה והבלימה, ולכן היא גם סלחנית יותר לטעויות. נניח והגעת מהר מדי לפנייה, ואתה מתחיל להרחיב קו תוך פריחת ניצני תת ההיגוי. אם המהירות גם גבוהה כי הפנייה לא כזו איטית, אתה עשוי להיות בבעיה אם תקלוט מולך פתאום איזה טנדר גדול. רגל שמאל שמשוחררת מעול מצמד תוזעק לטובת נגיעה קלה בבלם, תעביר משקל קדימה, תגדיל את האחיזה של הגומי מלפנים ותחסל את תת ההיגוי תוך האטה רצויה, בזמן שהידיים על ההגה ומפמפמות שני הילוכים למטה לשמירה על מומנט זמין.
כל נהג עם ראש רגוע וניסיון ייצא מזה כמו גדול. בידנית אנחנו כבר במצב חירום. ועדיין, טעויות קורות יותר באוטומטית כי היא לא מביאה אתכם למחויבות מלאה כמו הידנית ומאפשרת למחשבות לנדוד. ככה אומרים. באותה מידה טענו כנגד ה-ABS שהוא גורם ליותר תאונות כי אנשים סומכים עליו יותר. יש מצב שבשני המקרים אלו הערכות לא ממש מבוססות.
נגד השעון
מסלול פצאל שבבקעת הירדן הוא הראשון שנפתח בישראל, ולפני קצת יותר משלוש שנים עבר שיפוץ משמעותי שבין היתר הכפיל את אורכו (2.4 ק"מ), הגדיל את מספר הפניות (17) והוסיף ישורת ארוכה יחסית של כ-600 מטר. גם הוא, כמו כביש הצפון, חווה ירידה משמעותית במספר המבקרים בשנתיים האחרונות, שכן הגעה אליו מהמרכז מחייבת את חציית הקו הירוק, ואפשר להבין מדוע רבים מעדיפים לוותר.
המסלול עצמו הוא כנראה הטוב ביותר בארץ כיום. הוא משלב היטב בין קטעים טכניים למהירים, כך שזהו המקום האידיאלי לבחון את שתי המכוניות עם התיבות השונות בלי לחשוש מהזרוע האוכפת, בלי לפחד מנהגים לא אחראים ומבלי לשקשק מהבור ההוא בכביש שכבר שנתיים ממתין לתיקון ובמקרה הטוב מחסל צמיג. במקרה הרע, אל תשאלו.
כמו בכביש המפותל, גם כאן האוטומטית קלה בהרבה לנהיגה – רק ריכוז בעבודת בלימה, היגוי והאצה. הידנית שוב מחייבת הרבה יותר ריכוז ותכנון קדימה, כך שלהיות מהיר איתה זה הרבה הרבה הרבה יותר מאתגר לצד דופק גבוה יותר וזיעה בדליים. אבל יש לידנית יתרון של 40 ק"ג שיורדים כולם מהסרן הקדמי, וזה המון, בטח בסביבה הסטרילית הזו. על הכביש הציבורי זה פחות מורגש מהרבה סיבות, כאן זה צועק. החרטום מגיב טוב יותר לשינויי כיוון ולהעברות משקל ומאפשר מהירות גבוהה יותר בכניסה לפנייה. אגב, למרות העברות הילוכים מהירות יותר ומצב בוסט המאפשר תוספת כוח למשך 20 שניות, בקצה הישורת האוטומטית הייתה מהירה רק בקמ"ש אחד מהידנית (168 לעומת 167).
ואם אתם כבר מריחים כאן תוצאות מפתיעות, צדקתם. ההקפה המהירה ביותר באלנטרה האוטומטית עמדה על דקה, 7 שניות ו-66 מאיות השנייה. ההקפה המהירה ביותר של הידנית קיצצה שלוש מאיות שנייה לא מאוד רלוונטיות לתחרות, אבל כן משמעותיות לרעיון. כי היא קיזזה את זמן העברת ההילוכים הארוך יותר והפסד המהירות הנגרם מכך, בכניסה ויציאה מהירה יותר בפניות. האוטומטית הייתה עקבית יותר בזמני ההקפה, כי יותר פשוט לנהוג בה מהר. הידנית מענישה יותר על טעויות קטנות. וכן, המשמעות היא שבמרוץ סיבולת האוטומטית תהיה מהירה יותר.
בחירה קשה
התחלנו קצר ונסיים פשוט. הסיבה היחידה להעדיף את הידנית – בהנחה שאתם לא עומדים להריץ אותה על מסלול במרוצי סוף שבוע – יכולה להגיע ממחוזות האישיות, לא משום בחירה פונקציונלית או אפילו ספורטיבית. הידנית תעניק חיבור רגשי-מכני טוב יותר, תגרום לאושר וסיפוק שהאוטומטית לא מסוגלת להן מתוקף היותה, ובכן, אוטומטית.
הידנית מעייפת, תובענית, אבל היא גם תיתן לכם הרגשה ספורטיבית אפילו בתנועה הכבדה של הבוקר בדרך למשרד. מי שלעומת זאת מחפש מקסימום ביצועים במינימום מאמץ, האוטומטית היא החיה שלו. מרב הסיכויים שיהיה מהיר איתה יותר, בטוח יותר, טועה פחות. מה שמסביר למה הייתי בוחר כל יום, וכל היום, בידנית. בלי לחשוב פעמיים.
4. אתה טועה לחלוטין כי המגמה בקנדה ובארה"ב היא קניית מכוניות מונעות בנזין. הראה לנו את מקור הנתונים השגויים שלך! אתה לא יודע על מה אתה מדבר.
קרא את הדברים הבאים:
נתונים אחרונים מצביעים על מגמה מורכבת ברכישת מכוניות. העניין במכוניות חשמליות נפסק בארה"ב. רק 12% מהנשאלים יקנו מכוניות חשמליות. רוב האנשים שכבר רכשו מכוניות חשמליות לא יחזרו למכוניות מונעות בנזין. מחקר של מקינזי בשנת 2025 מצא כי 76% מבעלי המכוניות החשמליות בארה"ב יקנו מכונית חשמלית נוספת. זוהי עלייה משמעותית מ-56% בשנת 2024 והיא מונעת על ידי תשתית ואמינות משופרות. המגמה החיובית בקרב בעלים קיימים עומדת בניגוד לשוק רחב יותר שבו העניין של הצרכנים במכוניות חשמליות נותר נמוך וקונים רבים מהססים לקנות מכוניות חשמליות. 76% מהקונים בארה"ב אינם מתכוונים לקנות מכונית חשמלית נוספת. העניין הנמוך של הצרכנים ברכישת מכוניות חשמליות נותר נמוך ורק 12% מהנשאלים מתכננים לקנות מכונית חשמלית. יש מחסום משמעותי לרכישת מכונית חשמלית חדשה בגלל המחיר הגבוה, שהוא מחיר ראשוני גבוה מדי, גם אם החיסכון משמעותי. במשך 7 שנים, מכוניות חשמליות יכולות לחסוך לבעלים 9,000 דולר בהשוואה למכוניות בנזין. מטענים ציבוריים חסרים באזורים כפריים והם בעיה גדולה. בעולם, 35% מבעלי המכוניות החשמליות יחזרו למכוניות בנזין. 29% מבעלי המכוניות החשמליות יחזרו למכוניות בנזין. בארה"ב, 46% מהקונים יחזרו למכוניות בנזין. יש עניין גובר בארה"ב במכוניות היברידיות. אבל רק 17% יחזרו למכוניות אלו. עתיד המכוניות החשמליות תלוי במטענים מתאימים, קיבולת הסוללות ומחירי המכוניות החשמליות. קוני מכוניות חשמליות יקנו יותר מכוניות כאלה כאשר התנאים ישתפרו. יצרניות רכב ייצרו יותר כלי רכב חשמליים כאשר פורד תייצר כלי רכב חשמליים קטנים ובמחירים נוחים יותר, וג'נרל מוטורס תציג גישה ריאליסטית יותר לצמיחת כלי הרכב החשמליים. אין תמריץ של 4,000 דולר לרכבים חשמליים חדשים בארה"ב.
המצב בקנדה זהה לזה שבארה"ב.
אני קורא את הכתבה כולה ממש מוטת מהמילה הראשונה עד המילה האחרונה.
כאילו המטרה לשכנע אותנו לבחור האוטומטי.
בקיצור כ'א יבחר מה שנוח לו..... אבל החוויה של הגיר ידני זו חוויה אחרת. החיבור בין הנהג לבין המכונה, הצליל של הילד והשליטה של האדם במעברים זו תחושת שליטה שאין דומה לה
תחפש כתבות בארץ בובחו"ל - ותווכח. באירופה ומזרח אסיה כבר לפני כמה שנים ירדו מ"רק חשמלי". וכנראה היצרנים יודעים קצת יותר ממך, אז יפה הצניעות - לפני שנותנים קביעות שגויות.
כנראה בשנים הקרובות חשמלי ובנזין/דיזל יהיו במקביל, עם רוב לסוג השני.
יש יותר מידי בעיות עם דגמים חשמליים, לא רק באחזקה וסוללות.
מי שבאמת רומנטי בעניין של כלי רכב אז רק קיטור, לא בנזין ובטח שלא חשמל. בשביל היתר בעוד כמה שנים כל הסיפור של הנעת מכוניות באמצעות פגרים של דינוזאורים זה עניין שיחלוף מהעולם תוך כמה שנים (ועל הדרך יחלפו גם תיבות ההילוכים, הידניות, האוטומטיות, הרציפות והרובוטיות).
תיבת הילוכים כפולת מצמדים עדיפה על הידנית מאפשרת לנהג החובב ביצועים הרבה יותר טובים ושליטה ברכב בלי להוריד ידיים ממהגה עדיף עם החלפת הילוכים ממהגה גם בפורמולה 1 אין קלאצ'
יש לי הונדה סיוויק ידנית 5 דלתות כבר 12 שנה. לא אחליף בחיים לאוטומתי. נהינה כל יום כל היום. כל הקשקשנים שמתלוננים על הפקקים - פשוט לא יודעים לנהוג. אחליף בהמשך רק לחשמלית.
תיבה אוטומטית כפולת מצמד, אכן תענוג גדול.
לא לשכוח עליות אחזקה לתיבה כזו הן גבוהות מאוד(בעלים של Audi A5 3.0 V6 TDI)
נכון שבתיבה ידנית יש חיבור אדם/מכונה אבל זה אולי נחמד במסלול, ביום יום בטח אצלכם בישראל זה סיוט.
חוות דעת של נהג מרוצים רלוונטית כמו חוות דעת של טייס קרב. לא חשוב איזה רכב קונים - אי אפשר לנסוע בארץ יותר מ120 קמש ורוב הזמן פקקים של מקסימום 40. מה שרלוונטי זה ניסיון של כל אחד שיש לו רכב אוטומטי אבל שוכר בחול רכב ידני. וזה רוב הנהגים בישראל. הם לא זקוקים לשום המלצה של טבח, מלח או טייס.
רב מכוניות אירופיות מתוכננות לגיר ידני. גיר אוטומטי מיועד לנכים ולישראלים. למי שרוצה ליהנות מנהיגה אמיתית ברכב אירופאי שיבחר גיר ידני. מי שרוצה גיר אוטומטי, שיבחר ברכב מהמזרח. שוק יצוא חשוב למכוניות יפניות וקוריאניות - ארה''ב. לכן מכוניות אלה מתוכננות ונבדקות עם גיר אוטומטי.
אני קניתי את הרכב כשהוא רק יצא ב 2022, במקום הסובארו wrx, לא הייתי יכול לבחור כי הדילר קיבל רכב אחד ונתן לי 24 שעות לבוא ולקנות את הרכב, אבל אחרי 33 אלף מייל כלל לנסיעה באחד הכבישים הכי מגניבים בעולם )זנב הדרקון) מדובר ברכב מעולה שמשלב הכי טוב בין רכב ספורט לרכב יום יומי, הוא נותן בראש לסובארו לטייפ R לגולף GTI ועוד, אבל להבדיל הוא מגיע עם 10 שנים אחריות או 100 אלף מייל, 3 שנים טיפולים חינם ודלק רגיל ולא פרימיום ולא מצאתי שום סיבה מספיק טובה לקנות את המתחרות, האזוז שלו כל פעם מחדש מקפיץ את הלב וממש מזיקה לאוזניים. בזמנו שלמתי 40 אלף דולר כולל מיסים ותוספות
היום יש את הגירים עם שתי מערכות של קלאטצ.אתה לא מפעיל את הקלטאצ עם הרגל. אתה פשוט מעביר הילוך. רוב התיבות האוטומטיות הן בפועל כאלה ולא אוטומטיות עם ממיר מומנט. יש גם את הרציפות, אבל אלו לא מצליחות לעבור את מבחן האמינות.
לא משנה מה הביצועים - אוטומטיות הן צעצועים למי שלא יודע לנהוג, למי שלא מבין כלום בדינמיקה ובמוטוריקה של מכונית.
בקיצור - אוטומטיות הן פתרון מושלם לנהג הישראלי.
אני מחזיק בגרנד צ׳ירוקו ובסוזוקי ספלאש ידנית לנסיעה בתוך העיר. בפקקי תנועה האוטו הוא סיוט. גז קלא׳צ ברקס ,שלא נדבר על זינוק בעליות תלולות כשתור ענק נשתרך מאחורי. בלי להרים הנדברקס האוטו מדרדר אחורה. באמת סיוט בפקקים והנאה בנהיגה
ראיתי שאנשים פה כתבו בהקצנה על גם על האוטומט וגם על הידני. ופה הטעות: רכב ספורט לא מיועד לאנשים שממהרים ורוצים להגיע מהר, הוא מיועד להרגיש ולחוות את הנהיגה. ברכב אוטומטי יש פחות חוויה בנהיגה וזו החטאת המטרה. ולכן רכב ספורט אמור להיות ידני כדי למקסם את תחושת הנהיגה. הבעיה היא שכיום רכבי ספורט נרכשים ע״י עשירים בעלי הון שלא באמת מבינים בנהיגה ספורטיבית. בדומה לזה גם רכבי השטח כיום נרכשים ע״י בעלי הון שבכלל לא מעניין אותם עבירות (מרצדס G קלאס...) ולכן אנחנו נקבל רכבי ספורט אוטומטיים. אולי היונדאי שהיא במחיר נגיש יחסית תימכר גם כידנית.
רק התקציר בראש הכתבה כבר עושה בחילה. משפטים ארוכים, מסובכים, בלי פואנטה ברורה...
יכול להיות שמרוב רגשי נחיתות, דעות קדומות על התחום והמקצוע אתם מוכרחים להתחכם, להוכיח...?
לBentley Bentayga- Speed W12 משנת 2024 יש ביצועים כמו של מכונית ספורט. זהו SUV עם מנוע V12 וטורבו כפול. ה-SUV מייצר 626 כוחות סוס ותאוצה של 3.7 שניות. לBentley- Bentayga Speed W12 יש תיבת הילוכים אוטומטית בעלת 8 הילוכים עם הנעה לכל הגלגלים. רוב הנהגים מרוצים מתיבת הילוכים אוטומטית ואינם מעוניינים בתיבת הילוכים ידנית. לשלוש המכוניות שלנו יש תיבת הילוכים אוטומטית. לכל האנשים בשכונה הגדולה שלנו בטורונטו יש מכוניות עם תיבת הילוכים אוטומטית.
17 שאול. זה בגלל שתיבות הילוכים ידניות זולות יותר.
19. אתה צודק כי אין מנועי קיטור במכוניות. 25 מויש. אתה צודק.
40 קביבו. אתה צודק ב-100%.
לאורך השנים (כולל עכשיו) היו לי רק רכבים ידניים. לאשתי רק אוטומטי או רובוטי או רציף לאורך השנים, כך שאני נוהג בכל הסוגים. הידני סיוט בפקקים, ממש כאבים בברך שמאל לפעמים.
עם זאת, באותם רגעים של כבישים צדדיים - נוהגים. באמת נוהגים. אדם ומכונה. זה לא משנה כמה כוחות סוס יש או אין - החיבור הזה של אדם ומכונה הוא כמו ההבדל בין רוח על הפנים מהחלון או מזגן. ברור שתמיד עדיף עם מזגן, אבל משהו בחלון הפתוח עם רעש המנוע, הריחות, האוויר - זו חוויה אחרת. כך ידני.
האם אקנה שוב ידני? לא יודע, אני פחות צעיר והרכבים מתייקרים.
46. אתה לא תמיד צודק כי יש לנו 3 מכוניות.
ל-Lincoln Town Car שלי משנת 2007 יש 120,000 ק"מ ולמערכת ההילוכים האוטומטית שלו מעולם לא היו בעיות.
ל-Bentley Brooklands שלי משנת 1997 יש 96,000 ק"מ ולמערכת ההילוכים האוטומטית שלו מעולם לא היו בעיות.
ל-Focus של אשתי יש 49,000 ק"מ ולמערכת ההילוכים האוטומטית שלו מעולם לא היו בעיות.
אם הייתי צריך לרכוש קופסת נעליים ספורטיבית אז ברור שאוטומטית. אם כבר בחרתי לרכוש את האוטו המכוער הזה אז בוא נתאבד עד הסוף. לי יש תיאוריה - אם בסוף היום כשאתה יוצא מהמכונית ובדרך הבייתה ולא עוצר להסתובב ולהביט בה בגאווה היא לא מכונית ספורט. מצטער אבל אולי שווה להתאמץ פי 10 ולקנות משהו ידני עם ספויילר ענק מאחור.