מנכ"ל משרד התחבורה מספר על תכניות משרד התחבורה להפחתת העומס בכבישים, מסביר למה לא יוטל מס גודש בלי שתהיה תחבורה ציבורית ראויה וגם מספר על הקומה השניה של כביש 6
פקקים הם חלק מהמציאות הישראלית, אבל במשרד התחבורה מבטיחים שהעתיד ייראה אחרת. “גם כילד אני זוכר את עצמי עומד בפקקים עם ההורים, וזו לא גזירת גורל,” אומר משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה. “אנחנו מתמודדים עם גידול באוכלוסייה ובכמות הרכבים, ולכן חייבים פתרונות אמיתיים.”
אחד הפתרונות שמשרד התחבורה מקדם הוא כביש 6 דו-קומתי, פרויקט שנמצא כבר בשלב התכנון. “בדקנו מודלים בעולם, והבנו שאפשר לנצל את הגובה במקום רק להרחיב לרוחב. זה יכול לצמצם משמעותית את העומס,” מסביר בן זקן.
לצד פרויקטי התשתית, המשרד מתמקד בתחבורה הציבורית. “בשנת 2024 נשבר שיא - 904 מיליון נסיעות בתחבורה ציבורית. זה מראה שהציבור נותן אמון. הבאנו מאות מיליונים להוספת קווים ותדירויות, ו-83% מהנוסעים נהנים מהוזלות או מנסיעות חינם,” הוא אומר.
ומה לגבי אגרת גודש? בן זקן נחרץ: “אף אחד לא רוצה לשלם מס נוסף. זה לא הוגן להטיל גזירה כזו בלי לתת חלופה ראויה. רק אחרי שנשפר את התחבורה הציבורית בצורה אמיתית - אפשר יהיה לשקול את זה.”
גם הבטיחות בכבישים על סדר היום. “הטלפון הפך לכלי נשק ברכב. אבל לצד האכיפה, אנחנו משדרגים כבישים אדומים - למשל בכביש 90 כבר סיימנו 80 ק”מ דו-נתיבי עם תאורה, והתוצאה: אפס תאונות במקטע הזה,” מציין בן זקן.
במשרד מסתכלים גם קדימה: אוטובוס אוטונומי שכבר פועל בנהריה בפיילוט, רמזורים חכמים שמזהים אמבולנסים ונותנים להם עדיפות וכבישים שמטעינים רכבים חשמליים בזמן נסיעה. “זה לא מדע בדיוני - זה כבר כאן בפיילוטים. עד 2030 נראה את זה בשטח,” הוא מבטיח.
“המטרה שלנו היא שאזרח יידע שבתוך 15 דקות יש לו אוטובוס, שהכבישים בטוחים יותר, ושגם בפקקים יש תקווה. הדרך לא פשוטה, אבל השינוי כבר התחיל.”
כביש שש מכניס כסף למדינה אז יילכו על הפרויקט הזה , גוש דן צפוף לא לתכנן לעוד רכבים , רק רכבות תחתית או רכבות קלות . קוים נוספים לירושלים ברכבות נוספות. בתחבורה אנחנו מדינה נחשלת ונכשלת, כישלון גדול . עד מתי מירי רגב
כשאתם בפקקים תביטו ימינה ושמאלה ותראו שכמעט בכל רכב יש נהג בודד, אגרת הגודש תדאג לכך שנהגים יסעו עם עוד אנשים או שישלמו, תחבורה ציבורית טובה לא תהיה בקרוב.
לפני שאתם מתחילים עם רמזור שמזהה אמבולנס (כאילו שזה שיא הטכנולוגיה ) כדאי שהרמזורים יזהו באיזה כיוון יש את העומס ויקבעו לפי זה איפה יהיה אדום ואיפה ירוק. אלה הם טכנולוגיות שמיושמות כבר באירופה.