ממשיך לצמוח: השוק הדו-גלגלי זינק בחודש פברואר עם צמיחה של קרוב ל-30% במסירות של כלים חדשים. בסך הכל עלו על הכביש 1,387 קטנועים ואופנועים חדשים, לפי נתוני חטיבת יבואני הרכב הדו-גלגלי באיגוד לשכות המסחר. זהו המשך ישיר לפתיחת השנה הסוערת, שכן בחודשיים הראשונים של השנה נמסרו 4,225 כלים, קצב חסר תקדים. האם הבצורת הוציאה את הישראלים השנה מוקדם אל הדרכים, או שזה עומס התנועה הבלתי נסבל שהכניס עוד רוכבים למעגל?

כך או אחרת, המותג המוביל החודש היה סאן יאנג עם 364 מסירות, אחריו הונדה עם 316 כלים, ימאהה עם 213, קימקו עם 162 מסירות ו-ק.ט.מ עם 56 כלים. נפחי 51-125 סמ"ק תופסים כשליש מסך המכירות עם 480 כלים, בנפחי 126-250 סמ"ק נמכרו 149 כלים, בנפחי 251-500 סמ"ק נמכרו 428, בנפחי 501-750 נמכרו 201 כלים. 81 אופנועים בנפח מעל 750 סמ"ק נמכרו, אך רק 48 כלים חשמליים חדשים עלו על הכביש - פחות מ-4% מכלל המכירות ונתון נמוך משמעותית מחדירת הרכב הארבע גלגלי החשמלי לשוק המקומי.
מה רוצה משרד התחבורה? מתכננים להוציא רישיון רכיבה לאופנוע? כדאי שתדעו על השינויים הקרובים בתהליך הוצאת הרישיון שכן בקרוב ייכנסו לתוקף שינויים משמעותיים בתהליך הוצאתו, כאלה שגובשו על-ידי משרד התחבורה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משטרת ישראל וגורמים נוספים. באופן מוצהר, מטרת השינויים היא לשפר את בטיחות הרוכבים ולהפחית את שיעור התאונות הגבוה בענף הדו-גלגלי.

השינוי העיקרי הוא שילוב של למידה דיגיטלית כחלק מהכשרת הנהגים. באמצעות פלטפורמת "קמפוס IL", התלמידים יעברו יחידות לימוד אינטראקטיביות לפני הכניסה לשיעורים המעשיים. תכנים אלו יעסקו בזיהוי סכנות, תכנון רכיבה אסטרטגית והתמודדות עם מצבי חירום, נושאים שבעבר לא נלמדו בצורה מובנית. בנוסף, מבנה הלימודים ישתנה לשלושה שלבים: לימוד בסיסי, תרגול במגרש סטרילי, ולימוד רכיבה בכביש. המבחן המעשי החדש יותאם לשיטה זו ויבחן לא רק שליטה טכנית, אלא גם קבלת החלטות נכונה ברכיבה. הכשרת המורים ובוחני הנהיגה לפי השיטה החדשה כבר החלה, וההערכה היא שהתוכנית תיושם באופן מלא עד סוף שנת 2025.
היוזמה ברוכה, הכוונות נכונות אבל כרגיל, ממשיכים להתעלם מהסיבות המרכזיות אותן מכיר כל רוכב. למשל חינוך לשינוי תרבות הנהיגה ברכב, למשל תשתית בטיחות במצב עגום. עוד שיעורים לא יתקנו את הכבישים השבורים ולא ישפרו את מעקות הבטיחות המסוכנים ובטח שלא יאלצו את הנהג הישראלי לכבד את שאר המשתמשים בדרך, כולל רוכבי אופנועים.
עוד יום, עוד קטנוע Voge חדש: לאחר חמש שנים של התבססות המותג בישראל, Voge מרחיבה את היצע הקטנועים עם דגם חדש בשם SR1 ADV. זהו קטנוע קומפקטי בנפח 125 סמ"ק, עם מראה אדוונצ'ר אופנתי, אבזור עשיר, וטכנולוגיה עדכנית. יש שיגידו שניכרת השראה עיצובית מקטנוע אחר - הונדה, שיעול, הונדה) הנושא את האותיות ADV, אבל לסינים מעולם לא הייתה בעיה עם זה.

ה-SR1 ADV מגיע עם מנוע 124.9 סמ"ק בהספק של 11.7 כ"ס ומערכת הזרקת דלק מבית Bosch, לצד מיכל דלק בנפח 8 ליטר שמאפשר טווח נסיעה תיאורטי של מעל 300 ק"מ לפי היצרן. משקלו עומד על 135 ק"ג, גובה המושב 810 מ"מ, ומרווח הגחון 160 מ"מ. בגזרת הבטיחות, הקטנוע מצויד ב-ABS, בקרת יציבות (TCS), ובלמי דיסק קדמיים ואחוריים עם קליפר בעל שתי בוכנות.
מידות הצמיגים קדמי 110/80-14 מלפנים ו-130/70-13 מאחור, יש משקף מתכוונן חשמלית, מצלמת דרך, מסך LCD צבעוני, קישוריות לסמארטפון, שקע USB, תאורת LED מלאה והנעה ללא מפתח. למרות האבזור ה(מאוד) עשיר, תג המחיר בארץ עומד על 19 אלף שקלים לגרסת 2025 ובכך הוא אחד הזולים עם פוזה של כמו-שטח.
מלך הקטנועים זוכה לעדכון: ימאהה חשפה את קטנוע TMax העדכני, עם שינויי עיצוב קלים ושיפורים שונים בהשוואה לדגם היוצא. החזית כוללת קווים חדים יותר ומול הרוכב יש כעת מסך TFT בגודל "7 עם שלוש אופציות תצוגה. בנוסף, חיבור לאפליקציית MyRide של ימאהה מאפשר שליטה במוזיקה, יומן רכיבה ומעקב אחר צריכת הדלק.

המנוע נותר ללא שינוי מהותי, טווין מקבילי בנפח 560 סמ״ק עם מצמד צנטריפוגלי מעודכן, שעל פי היצרן מבטיח האצה חלקה יותר ושיפור בצריכת הדלק. בנוסף, מערכת פליטה החדשה אמורה להיות שקטה יותר. קשה לנו להאמין שרבים מרוכשי הקטנוע הזה ישמחו לקרוא זאת, אם כי רבים מהם ממילא מחליפים למפלט רועש יותר.
ה-TMax החדש כולל מערכות בטיחות מתקדמות לרבות ABS בהטיה (Cornering ABS), בקרת אחיזה והתראת בלימת חירום (ESS). גרסת Tech Max הבכירה כוללת בקרת שיוט, חימום לידיות ולמושב, מתגי שליטה מוארים ומערכת TPMS לניטור לחץ אוויר בצמיגים. המחיר: 90 אלף שקלים לגרסה הסטנדרטית, 98 אלף שקלים ל-Tech Max.
סורון מציגה גרסה מעודכנת ל-Light Bee X: יצרנית האופנועים החשמליים הסינית סורון הוקמה בשנת 2014 על-ידי שלושה אנשי הייטק חובבי אופנועים, במטרה לייצר כלי שטח חשמליים קלים וחזקים. החברה מציעה כיום מגוון דגמים המותאמים לקשת רחבה של רוכבים, עם כלים חשמליים שמתאימים לרישיון נהיגה בדרגת A2 (עד 125 סמ"ק).

וכעת היא חושפת גרסה חדשה ל-Light Bee X. עם יותר כוח ותאוצה מהירה יותר. נזכיר כי האופנוע קל המשקל מיועד לרכיבת שטח בלבד, ואינו חוקי לרכיבת כביש. המנוע החדש מפיק 10.7 כ"ס ומאיץ את הכלי באופן חרישי ל-50 קמ"ש בתוך 2.7 שניות בלבד, עם מהירות מרבית של 74 קמ"ש. נשמע מאוד צנוע, אבל מדובר בכלי ששוקל 57 ק"ג בלבד.
ל-Light Bee X מרווח גחון נדיב של 270 מ"מ, מתלים מתכווננים עם מהלך של 200 מ"מ מקדימה ו-210 מ"מ מאחור, חישוק "19 קדמי ו-"18 אחורי. סוללת ליתיום-יון נשלפת ושוקלת 11.6 ק"ג, וניתן להחליפה בתוך 10 שניות לדברי היצרן. טעינה מ-20% ל-80% אורכת שעתיים בלבד, והטווח המקסימלי עומד על 74 ק"מ במהירות של 40 קמ"ש. יש 2 מצבי רכיבה בשם ספורט ואקו, וכן מערכת בלימה רגנרטיבית שטוענת את הסוללה על-ידי אנרגיית הבלימה.