דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

דיינזה נמכרה באירו, סוזוקי מתקמבקת עם R והונדה מבריקה

Getting your Trinity Audio player ready...

נמכרה תמורת אירו אחד: שלוש שנים בלבד לאחר שנרכשה בעסקה ששוויה מאות מיליוני אירו, יצרנית ציוד הרכיבה האיטלקית הוותיקה דיינזה שוב מחליפה בעלים, והפעם במחיר מפתיע במיוחד: אירו אחד בלבד. פחות מקפה קטן בתחנת דלק בין מילנו לרומא.

דיינזה שנוסדה ב-1972 וממוקמת בווינצ'נזה, איטליה, מוכרת כמעט לכל רוכב בזכות ציוד הרכיבה המשובח שהיא מייצרת. החברה מעסיקה כ-1,000 עובדים ונחשבת לאחת הגדולות בענף, אבל לפי דיווחים בתקשורת הבינלאומית, נמכרה השבוע בעסקת חוב מתוחכמת: HPS Investment Partners ו-Arcmont Asset Management, שניים מהנושים המרכזיים של דיינזה שחייבת להם כ-300 מיליון אירו, קיבלו לידיהם את השליטה בחברה, לכאורה בתמורה לסכום סמלי של אירו בודד.

בפועל, מדובר במהלך של המרת חוב למניות. על-פי Bloomberg UK, מדובר באחד מההליכים הפיננסיים הראשונים מסוגו באיטליה, ולא בדיוק כזה שמרגיע את המשקיעים או את הלקוחות. Carlyle Group, שרכשה את דיינזה רק בשנת 2022 תמורת סכום ענק של 630 מיליון אירו, הצהירה אז כי בכוונתה לפרוץ איתה לשווקים הצומחים של סין וארצות הברית.

אך המציאות הייתה פחות ורודה. מכירות מאכזבות יחד עם תחרות גוברת והעדפה של רוכבים לציוד זול יותר מאשר מותגי פרימיום נוצצים, הכתה בחברה. והתוצאה הגיעה בדמות הפסד של 120 מיליון אירו בשנת 2024 לבדה.

בדיינזה לא מיהרו לאשר את הפרסומים אך גם לא הכחישו, ודובר מטעמה מסר לבלומברג כי "דיינזה ממשיכה בדיאלוג קונסטרוקטיבי עם שותפיה הפיננסיים, מתוך מטרה לחזק את מבנה ההון ולשפר את הגמישות הפיננסית, לאחר תנודתיות משמעותית בשוק".

סופרבייק חשמלי על אמת? בזירה שבה סופרבייקים לכביש הציבורי מתחרים ביניהם עם כנפיים אקטיביות, בקרות שיגור ומערכות אלקטרוניות מתוחכמות ולוחות מידע בסגנון מוטו-GP, כל זאת לצד הצהרה ויזואלית כוחנית, נדמה שהמציאות עולה על הדמיון. ב.מ.וו S1000RR מהדק את הטכנולוגיה הגרמנית, דוקאטי פניגאלה V4 מציג דרמה איטלקית, ויש גם יצרנית אחת שרגילה להפתיע בלי להרעיש - הונדה.

הונדה פיירבלייד 900

והיא תמיד הייתה אחרת בעצם. כאשר השיקה את הפיירבלייד בשנות ה-90, לא מדובר היה בשיאן הספק חדש אלא דווקא באופנוע קל, חד ומדויק (גם אם יותר מדי לעיתים, כפי שיעידו אינספור רוכבים שנשקו לאספלט). מדובר היה בפילוסופיית טוטאל-קונטרול שסימנה מאז עידן חדש באופנועי ספורט.

מאז עברו כמה עשרות שנים ונראה כי ההיסטוריה חוזרת על עצמה. הפיירבלייד CBR1000RR-R SP הפך לחד ומלוטש עוד יותר, רק שהונדה מתכוננת כבר לצעד הבא - חשמל. עם רישום פטנט רשמי שמעיד על כוונות רציניות. בבסיס, אופנוע חשמלי ספורטיבי עם גישה שונה. למשל עם מנוע שממוקם מאחורי ציר הזרוע האחורית, בתוך מבנה קשיח שמוברג ישירות לשלדת האופנוע ומשמש נושא בעומס המבני.

בנוסף, יהיו בו צירים נעים, עם תכנון שמאפשר שינוי של מיקום ציר הזרוע האחורית או רגליות הרוכב בהתאם למבנה גופו או העדפותיו. בנוסף, בולמי הזעזועים האחוריים מותקנים אופקית לאורך השלדה, ומאפשרים כך תנועה נדיבה של המתלה מבלי להאריך את בסיס הגלגלים ו-או לגזול מקום מהסוללה.

נכון לעכשיו, אין דגם רשמי, אין תאריך ואין אפילו הדמיה. אלא רק טיוטות של פטנטים. אבל אם ההיסטוריה מלמדת אותנו משהו בהקשר זה, הוא שפטנט של הונדה יגיע לאופנוע סדרתי. השאלה היחידה היא לא אם, אלא מתי.

קאמבק ל-R: לאחר שהודיעה אשתקד כי היא מפסיקה את ייצורו של ה-1000R בשל דרישות תקן יורו 5+ מחמירות, כעת עושה סוזוקי פניית פרסה ומכריזה: ה-GSX-R1000 חוזר. משודרג, חד יותר, מוכן לקרב מול האירופאים הטכנולוגיים.

המנוע נשאר ארבעה צילינדרים בטור בנפח ליטר, אך כמעט כל רכיב בו הוחלף או שופר והתוצאה: למרות שהיא עומדת כעת בתקנות המחמירות, סוזוקי יודעת לשחרר מהיחידה הזו 195 כ"ס ב-13,200 סל"ד ו-11.2 קג"מ ב-11,000 סל"ד. לא הכי הרבה בקטגוריה, אבל בהחלט מספיק בשביל לתת פייט.

השלדה לא השתנתה דרמטית, אך למרכב נוספו כנפיים אווירודינמיות ייחודיות מקרבון שפותחו במרוץ הסיבולת 8 השעות של סוזוקה. הן חלולות, קלות ואמורות לייצר הצמדה לגלגל הקדמי מבלי לפגוע ביציבות. האופנוע החדש ימשיך להשתמש במתלי Showa איכותיים, בלמים מבית ברמבו וצמיגי RS11 דביקים של ברידג’סטון. אפילו יחידת ה-ABS קיבלה עדכון.

גולת הכותרת באגף האלקטרוניקה היא מערכת ה-RTCS החדשה (Roll Torque Control System) של סוזוקי, שצופה את החלקת הגלגל האחורי ומונעת אותה מראש, במקום להגיב בדיעבד. המערכת פועלת עם יחידת IMU בת שישה צירים, ומלווה בכל טוב: בקרת זינוק, בקרת ווילי ב-10 רמות התערבות, קוויקשיפטר דו-כיווני, ABS רגיש להטיה, בקרת בלימה בשיפוע ועוד.

ה-GSX-R1000 החדש מגיע לשוק במסגרת חגיגות 40 שנה לסדרת GSX-R, ויוצע בשלוש גרסאות צבע נוסטלגיות: כחול-לבן קלאסי, אדום-לבן "מחווה", צהוב-כחול מט נוסח שנות ה-90 כשכולן כוללות סמלי "40 שנה" על הפיירינג והמיכל, לוגו "R" רטרו, וסמלים ייחודיים על המושב והאגזוז.

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו
צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה