דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

לקחנו סיבוב במכונית ישראלית מתקפלת

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • סיטי טרנספורמר היא רכב עירוני זעיר לשניים
  • הרעיון - הגלגלים מתרחבים בנסיעה, מתכנסים בחניה
  • הבעיה: אם תשווק בישראל, המחיר יתקרב ל-100 אלף שקל

מתקרבים לביצוע: על הרעיון החדשני של סיטי טרנספורמר דיווחנו לפני למעלה מ-10 שנים, כאשר עשה את צעדיו הראשונים בתערוכת חדשנות תל-אביבית. במהלך השנים עקבנו אחרי ההתפתחות, בין היתר כאשר החברה הבטיחה לצאת להנפקה בבורסת תל אביב, וכאשר החלה בניסויים בגרמניה. אז שיערנו שהמחיר עשוי לעמוד על 45 אלף שקל.

כעת עולה המכונית המתקפלת בפעם הראשונה על כבישי תל אביב. עדיין כאב-טיפוס עם לוחית רישוי גרמנית ולצרכי ניסוי בלבד, אך יש לראשונה הבטחה לתאריך תחילת ייצור, כמו-גם אישור כי הגרסה שתשווק לבסוף צפויה לתקן לא מעט ליקויים שהתגלו במהלך הדרך.

אבל לפני שנצלול לפרטים, רגע של רענון הזיכרון. סיטי טרנספורמטר נוסדה על ידי צוות ישראל, שכולל את סמנכ"ל העיצוב אייל קרמר, סמנכ"ל התפעול והאסטרטגיה אודי מרידור והמנכ"ל אסף פורמוזה. הרעיון הוא לפתח מכונית בעלת ממדים צרים שמאפשרים תמרון עירוני ומרחב חניה נדרש בדומה לזה של כלים דו-גלגליים, אך עם אפשרות להרחבת הגלגלים במטרה לאפשר נסיעה במהירות מירבית של 90 קמ"ש. בכך שונה הטרנספורמר ממתחרותיה הישירות, כדוגמת רנו טוויזי או המיקרולינו השוויצרית.

איפה זה עומד כרגע: הגרסה שעד כה הוצגה לציבור נקראה בשם CT-1, והיא גם זו שבה נהגנו. אלא שלפס הייצור תגיע בחודש יולי גרסה משופרת בשם CT-2, עם עדכוני עיצוב נרחבים והבטחה לשיפור לא מבוטל בחוויית המשתמש. את התמונות של הגרסה המעודכנת לא נוכל לפרסם כאן, כיוון שהן נמצאות בתהליכי רישום פטנט, אך מדובר לטעמנו בשיפור ניכר למוצר - שאכן מטפל במרבית הבעיות מהן סבלו דגמי הניסוי.

צפייה בתוכן לקחנו סיבוב במכונית ישראלית מתקפלת

עד כה צברה היצרנית 1,000 הזמנות באירופה, כאשר בישראל נרשמו עוד 1,000 הזמנות של איחוד הצלה, המעוניינת ברכב לשימוש בחירום. הייצור צפוי להתחיל בחודש יולי במפעלי Cecomp בטורינו, איטליה, כאשר הסוללות יגיעו מדרום-קוריאה.

המחיר צפוי לעמוד באירופה על 16 אלף יורו לפני מע"מ ומיסים נוספים, אך אם תשווק המכונית בישראל לפי מתווה המיסוי הנוכחי, המחיר עלול להתקרב ל-100 אלף שקלים. מחיר גבוה שעשוי להעמיד בספק את כדאיות השיווק.

מה עוד צריך לדעת: במצב "מקופל" עומד רוחבה של הטרנספורמר על מטר אחד בלבד, מעט יותר מאופנוע ממוצע - מה שאמור לאפשר השתחלות מסוימת בין מכוניות בפקקי התנועה, אך יקשה על החברה לשכנע את הרשויות כי מדובר באופנוע לצרכי חניה או שימוש בנתיבים יעודיים (למשל, במקומות בהם מתאפשרת נסיעה בנת"צ לכלים דו-גלגליים).

במצב הזה ניתן לנסוע במהירות של 40 קמ"ש לכל היותר. לאחר מכן יש להרחיב את מפסק הגלגלים - באמצעות לחצן על גלגל ההגה - ואז מתרחב הרכב הזעיר ל-140 ס"מ, תופס כמעט נתיב שלם ומסוגל להגיע למהירות מירבית של 90 קמ"ש.

בעתיד מקווים בחברה להציע גם מנגנון לפתיחה וסגירה עצמאית של הגלגלים, באמצעות מצלמה שתנטר את הסביבה, אך כרגע זה עדיין דורש התעסקות מעט מטרידה מצידו של הנהג.

צמד מנועים חשמליים המותקנים בתוך הגלגלים האחוריים מפיקים הספק מרבי של 20 כ"ס, ועם משקל עצמי של 450 ק"ג בלבד זה מספיק כדי להשתלב בקצב התנועה העירוני, גם אם לא בצורה זריזה במיוחד: התאוצה ל-50 קמ"ש אורכת 5 שניות, בערך כפול מהזמן המקובל ברכב חשמלי מודרני ובדומה לקטנוע קטן נפח.

סוללת 16 קוט"ש מבטיחה טווח נסיעה של 180 ק"מ, נתון שיתקצר ל-120 ק"מ אם תשתמשו במזגן - ועדיין די והותר לשימוש עירוני. כמו אצל מתחרותיה, גם כאן דוושת הבלם דורשת לחיצה בריאה, שכן בשם החסכון במשקל ויתרו על מגבר בלימה.

מושב הנהג מרווח ונוח במפתיע, עם דלתות גדולות המקלות על הכניסה לרכב הזעיר. למושב הנוסף, שמותקן מאחור, יהיה כמובן קשה יותר להשתחל - אך סביר להניח שמרבית המשתמשים ממילא יקפלו אותו וירוויחו חלל אחסון בנפח נדיב של 450 ליטרים.

למרות המימדים הזעירים, לטרנספורמר קוטר סיבוב גדול יחסית של 8.5 מטרים, או 40 ס"מ יותר כאשר הגלגלים פתוחים. יחד עם זאת, כניסה לחניה היא עניין פשוט למדי, ובחברה טוענים כי חניה תקנית לרכב יכולה לאכלס עד ארבעה רכבי סיטי טרנספורמר.

מה אנחנו חושבים: כמוצר, סיטי טרנספורמר הוא פתרון מבריק. הוא נבדל מהקוואדרסייקלים המתחרים עם יכולת ה"קיפול" הייחודית, שמשפרת מחד את כושר התמרון שלו במהירויות נמוכות, ומאידך הופכת אותו ליציב יותר במהירויות גבוהות.

אבל תג המחיר עשוי להוות מכשול בפני לקוחות רבים - שבתוספת מחיר קטנה יוכלו לרכוש מכונית מיני "אמיתית", עם מושב אחורי, תא מטען, נסיעה נוחה בהרבה ויכולת להגיע למרחקים גדולים יותר במהירות גבוהה יותר.

אם יגיע לישראל ויזכה למחיר של 6 ספרות או קרוב לכך, הוא ישאר בגדר קוריוז. או, סביר יותר, יהפוך למצרך מבוקש בקרב חברות הרכבים השיתופיים, שיוכלו להשכיר אותו לשימוש שעתי ולאפשר לתושבי הערים הגדולות להשתמש ברכב יעודי לצרכים מוגדרים מראש.

אבל גם אם הרכב הזעיר אם לא יהפוך ללהיט מכירות, לישראלים שעומדים מאחורי הפיתוח החדשני מגיעות הרבה מאוד מחמאות.

פורסם לראשונה ב- 22.02.24

למאמר זה התפרסמו 72 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה