עשור לאחר חשיפת הרעיון המקורי ולאחר תקופה ארוכה של ניסויים, המכונית הישראלית המתקפלת סיטי טרנספורמר נכנסת לייצור סדרתי. למה בעצם היא מתקפלת, במה תלויים סיכויי ההצלחה ומה אנחנו חושבים על הפוטנציאל שלה להפוך ללהיט בישראל? נהגנו בה לראשונה
מתקרבים לביצוע: על הרעיון החדשני של סיטי טרנספורמר דיווחנו לפני למעלה מ-10 שנים, כאשר עשה את צעדיו הראשונים בתערוכת חדשנות תל-אביבית. במהלך השנים עקבנו אחרי ההתפתחות, בין היתר כאשר החברה הבטיחה לצאת להנפקה בבורסת תל אביב, וכאשר החלה בניסויים בגרמניה. אז שיערנו שהמחיר עשוי לעמוד על 45 אלף שקל.
כעת עולה המכונית המתקפלת בפעם הראשונה על כבישי תל אביב. עדיין כאב-טיפוס עם לוחית רישוי גרמנית ולצרכי ניסוי בלבד, אך יש לראשונה הבטחה לתאריך תחילת ייצור, כמו-גם אישור כי הגרסה שתשווק לבסוף צפויה לתקן לא מעט ליקויים שהתגלו במהלך הדרך.
אבל לפני שנצלול לפרטים, רגע של רענון הזיכרון. סיטי טרנספורמטר נוסדה על ידי צוות ישראל, שכולל את סמנכ"ל העיצוב אייל קרמר, סמנכ"ל התפעול והאסטרטגיה אודי מרידור והמנכ"ל אסף פורמוזה. הרעיון הוא לפתח מכונית בעלת ממדים צרים שמאפשרים תמרון עירוני ומרחב חניה נדרש בדומה לזה של כלים דו-גלגליים, אך עם אפשרות להרחבת הגלגלים במטרה לאפשר נסיעה במהירות מירבית של 90 קמ"ש. בכך שונה הטרנספורמר ממתחרותיה הישירות, כדוגמת רנו טוויזי או המיקרולינו השוויצרית.
איפה זה עומד כרגע: הגרסה שעד כה הוצגה לציבור נקראה בשם CT-1, והיא גם זו שבה נהגנו. אלא שלפס הייצור תגיע בחודש יולי גרסה משופרת בשם CT-2, עם עדכוני עיצוב נרחבים והבטחה לשיפור לא מבוטל בחוויית המשתמש. את התמונות של הגרסה המעודכנת לא נוכל לפרסם כאן, כיוון שהן נמצאות בתהליכי רישום פטנט, אך מדובר לטעמנו בשיפור ניכר למוצר - שאכן מטפל במרבית הבעיות מהן סבלו דגמי הניסוי.
צפייה בתוכן לקחנו סיבוב במכונית ישראלית מתקפלת
עד כה צברה היצרנית 1,000 הזמנות באירופה, כאשר בישראל נרשמו עוד 1,000 הזמנות של איחוד הצלה, המעוניינת ברכב לשימוש בחירום. הייצור צפוי להתחיל בחודש יולי במפעלי Cecomp בטורינו, איטליה, כאשר הסוללות יגיעו מדרום-קוריאה.
המחיר צפוי לעמוד באירופה על 16 אלף יורו לפני מע"מ ומיסים נוספים, אך אם תשווק המכונית בישראל לפי מתווה המיסוי הנוכחי, המחיר עלול להתקרב ל-100 אלף שקלים. מחיר גבוה שעשוי להעמיד בספק את כדאיות השיווק.
מה עוד צריך לדעת: במצב "מקופל" עומד רוחבה של הטרנספורמר על מטר אחד בלבד, מעט יותר מאופנוע ממוצע - מה שאמור לאפשר השתחלות מסוימת בין מכוניות בפקקי התנועה, אך יקשה על החברה לשכנע את הרשויות כי מדובר באופנוע לצרכי חניה או שימוש בנתיבים יעודיים (למשל, במקומות בהם מתאפשרת נסיעה בנת"צ לכלים דו-גלגליים).
במצב הזה ניתן לנסוע במהירות של 40 קמ"ש לכל היותר. לאחר מכן יש להרחיב את מפסק הגלגלים - באמצעות לחצן על גלגל ההגה - ואז מתרחב הרכב הזעיר ל-140 ס"מ, תופס כמעט נתיב שלם ומסוגל להגיע למהירות מירבית של 90 קמ"ש.
בעתיד מקווים בחברה להציע גם מנגנון לפתיחה וסגירה עצמאית של הגלגלים, באמצעות מצלמה שתנטר את הסביבה, אך כרגע זה עדיין דורש התעסקות מעט מטרידה מצידו של הנהג.
צמד מנועים חשמליים המותקנים בתוך הגלגלים האחוריים מפיקים הספק מרבי של 20 כ"ס, ועם משקל עצמי של 450 ק"ג בלבד זה מספיק כדי להשתלב בקצב התנועה העירוני, גם אם לא בצורה זריזה במיוחד: התאוצה ל-50 קמ"ש אורכת 5 שניות, בערך כפול מהזמן המקובל ברכב חשמלי מודרני ובדומה לקטנוע קטן נפח.
סוללת 16 קוט"ש מבטיחה טווח נסיעה של 180 ק"מ, נתון שיתקצר ל-120 ק"מ אם תשתמשו במזגן - ועדיין די והותר לשימוש עירוני. כמו אצל מתחרותיה, גם כאן דוושת הבלם דורשת לחיצה בריאה, שכן בשם החסכון במשקל ויתרו על מגבר בלימה.
מושב הנהג מרווח ונוח במפתיע, עם דלתות גדולות המקלות על הכניסה לרכב הזעיר. למושב הנוסף, שמותקן מאחור, יהיה כמובן קשה יותר להשתחל - אך סביר להניח שמרבית המשתמשים ממילא יקפלו אותו וירוויחו חלל אחסון בנפח נדיב של 450 ליטרים.
למרות המימדים הזעירים, לטרנספורמר קוטר סיבוב גדול יחסית של 8.5 מטרים, או 40 ס"מ יותר כאשר הגלגלים פתוחים. יחד עם זאת, כניסה לחניה היא עניין פשוט למדי, ובחברה טוענים כי חניה תקנית לרכב יכולה לאכלס עד ארבעה רכבי סיטי טרנספורמר.
מה אנחנו חושבים: כמוצר, סיטי טרנספורמר הוא פתרון מבריק. הוא נבדל מהקוואדרסייקלים המתחרים עם יכולת ה"קיפול" הייחודית, שמשפרת מחד את כושר התמרון שלו במהירויות נמוכות, ומאידך הופכת אותו ליציב יותר במהירויות גבוהות.
אבל תג המחיר עשוי להוות מכשול בפני לקוחות רבים - שבתוספת מחיר קטנה יוכלו לרכוש מכונית מיני "אמיתית", עם מושב אחורי, תא מטען, נסיעה נוחה בהרבה ויכולת להגיע למרחקים גדולים יותר במהירות גבוהה יותר.
אם יגיע לישראל ויזכה למחיר של 6 ספרות או קרוב לכך, הוא ישאר בגדר קוריוז. או, סביר יותר, יהפוך למצרך מבוקש בקרב חברות הרכבים השיתופיים, שיוכלו להשכיר אותו לשימוש שעתי ולאפשר לתושבי הערים הגדולות להשתמש ברכב יעודי לצרכים מוגדרים מראש.
אבל גם אם הרכב הזעיר אם לא יהפוך ללהיט מכירות, לישראלים שעומדים מאחורי הפיתוח החדשני מגיעות הרבה מאוד מחמאות.
מה קורה לכם ?.... רכב בסגנון כזה עולה 30000 ... טוב אז יש כאן 200 אחוז מיסוי.... עדיין .. תקבבעו מחיר כניסה אטרקטיבי
תארו עם תחליטו על מחירי 50000 ומטה .. תהיה לכם תחרות רצינית בשוק מול רכבי הערים שקיימים בכל מקום ... אם לא עדיין ישלוט בשוק הטוסטוסים החשמליים או הקלאבקאר למיניהם
המחיר מאוד גבוה אבל כולם מתלהבים ממנה.. ההבדל בין 1.4מ למטר 1 הוא גדול כשמחפשים חנייה, או כשרוצים לעקוף בתוך עיר צפופה., 90קמ'ש זה גם מספיק כדי לנסוע בכביש בין עירוני.
רכב שמנסה לחקות מכונית ואופנוע, ועם נתונים גרועים משני העולמות. היחידים שיכולים להשתמש ברכב כזה הם אלה שגרים בגוש דן, וגם הם ירצו מדי פעם לצאת מהעיר. נאמר בתגובות כבר מספר פעמים, אבל אוסיף בכל מקרה ש-100,000 ש"ח זה סכום של חיים בסרט.
בניה של מנגנון קיפול גלגלים כזה, או שתעלה הרבה מאד כסף או שתגרום להמון תקלות (או גם וגם).
מזכיר מכוניות עם הגוי גלגלים אחוריים (בנוסף לקדמיים לתמרון במקומות צפופים במהירויות נמוכות) יש את זה בדגמים היקרים של BMW למשל.
קיצר עוד רעיון נחמד שלא יעבור את שלב אב הטיפוס.
הקונספט הוא נפלא, רק חבל שלא כל הבודי מתרחב והרכב עובר מ2 מושבים ל4 מושבים, במקום מקרטינג לסמארט...
ולמה המחיר גבוהה? כזה רכב לא צריך לעלות יותר מ30 אלף... הסינים עושים רכבים כאלה ויותר טובים בפחות מ10 אלף דולר...
זו המדינה שלנו שעושקת אותנו, מה לעשות.
אם היינו גרים בכל מדינה אחרת בעולם, היינו משלמים 40% על הרכב שלנו.
אבל התרגלנו, כבר 70 שנה, לעושק הזה.
וגם לעושק של לשלם 1/3 ממחיר הבית שלנו למדינה, ללא סיבה הגיונית.
אבל לא נצא על זה לרחובות. אין סיבה. קשה לנו.
מכונית כזאת היא לא משפחתית, לרווק/ה או פנסיונרים שגרים בעיר גדולה זה הפיתרון, היא לא נועדה לשבור שיאי מהירות או יופי אבל מפוצצת בעביזרים כולל,מזגן חימום להגה, כיסאות מחוממים, חלונות חשמלים, ניווט, NFC לפתיחת והפעלת המכונים עם הטלפון או השעון, מצלמה לרוורס, חיישני חניה, כל מה שיש למכונית גדולה, לא יורדים ברמה.
תעשו חיפוש ביוטיוב, כל מי שנסע בה מתלהב.
מה זה המכונית הזו = מכונית מאוד מאוד קטנה. אבל כמו 5 אומר = רעיון מדהים וזו מכונית מאוד מוזרה. זה יפתור את כל הבעיות של כל כך הרבה מכוניות בכבישים וברחובות ישראל.
אבל אף אחד לא יגע במכונית הזו אפילו שהיא הייתה זמינה בצפון אמריקה - כי היא כל כך קטנה ויכולה לשאת רק 2 אנשים.
64 אלף שקל, הם יצליחו למכור פה 150 אלף חתיכות, ומפה לאירופה עוד 100 אלף חתיכות, כשזה קורה הם פותחים עוד קו ייצור באירופה וומוכרים משם. כשיש כבר מספיק מכוניות על הכביש, אפשר להוזיל את המוצר באיזה אלפיים יורו ולהסתדר משם.
החברה לא בכיוון בכלל,
16,000 יורו או 100Kש"ח על בימבה חשמלית.
איך אתם יכולים להתקרב אפילו למיני טנדר שיכול גם לשמש לעבודה עירונית ב2000$???
https://electrek.co/2023/11/14/two-years-after-buying-a-2000-electric-truck-from-china/
בישראל הקונספט של קוודרוסייקל - רכבים עירוניים קטנים - לא ממש תפס. באירופה יש עליה מתמדת בקטגוריה הזאת ונציגות ללא מעט חברות מוכרות. התחרות גדולה והרכב שמוצג פה מיועד בדיוק לזה בפינת הגימיק. לא יודע להגיד איך האירופאים יאכלו אותו, אבל מפרגן ליזמים.
בעיה נוספת היא שהמכונית הזו חשמלית - אז זה לא לא. עם זאת, זה בסדר לישראל ולאירופה.
33 אבי. אני חושב שהסמארט היא מכונית מבוססת וגדולה יותר.
47 ציונה. כאשר הסוללות מתפוצצות בפגיעה כמו טסלה ומכוניות אחרות...
קודם כל תשתמש בשפה יפה גם שאתה מחורי המקלדת.
יזם ישראלי ממוצא זה מי שהמציא את הוייז ,זיכרון נייד, כיפת ברזל
המון פיתוחים בתעשייה וברפואה. אבל כנראה שאתה ישראלי מתחת לממוצע
בתמונה של 2 הרכבים זה לצד זה, כשאחד במצב רחב והשני במצב צר, רואים שהנהג לא יכול לצאת מהרכב. עם כל הכבוד לרעיון והיוזמה, מבחינה מעשית הרכב נראה לי בעייתי.
לאחיינית של אשתי באיטליה יש סמארט. היא ובעלה משתמשים במכונית לקניות. יש להם גם מכונית גדולה יותר = פיאט. שתי המכוניות אינן חשמליות.
המכוניות הקטנות הללו אופייניות לאירופה כי הבנזין עולה הרבה כסף. כמובן שלאנשים העשירים יש מכוניות הרבה יותר גדולות.
אני רואה מעט מכוניות פיאט 600 בטורונטו - כי האנשים האלה הם רווקים או עם בן זוג והם לא צריכים יותר מדי מקום והמכוניות עולות מעט מאוד עבור הדלק.
52. ישראלים חכמים מאוד. למעשה בכל מקום, כמוני במקצועות העבודה שלי = אלקטרוניקה ומורה בתיכון לאלקטרוניקה וחשמל. העבודה הזו התרחשה לפני כמה שנים - כי יצאתי לפנסיה ב-2009.
55. לבן שלנו יש תואר שני מאוניברסיטת טורונטו, יש לו גרין קארד ועובד בבוסטון עבור נוברטיס בכימיה. עכשיו הוא ילמד בהרווארד כדי להיות מורה, כנראה בכימיה.
הבן השני שלי מאשתי הקודמת שהוא אזרח של שוויץ - וגם קנדה - הוא בעל דוקטורט בשיווק וטכנולוגיית מידע. הוא למד את אלה באוניברסיטת טורונטו ובאוניברסיטה ברוטרדם. הנכדה שלי לומדת משפטים בלוסאן והצעיר חכם מאוד במדעים ונמצא שנה אחת בבריטניה כדי להשתפר באנגלית וללמוד ברמה גבוהה יותר. אחר כך היא תחזור לשוויץ כדי לסיים את התיכון. אשתי - שהיא חכמה בתחומים אחרים ואני לא יודעים מה הנכדה הזו רוצה ללמוד.
את מי מעניינים הסיפורים שלך? מדובר פה על מוצר לא מוצלח בקטגוריית המכוניות הקטנות. כסף ומאמץ המשקיעים ירד לטימיון. ועכשיו עושים מסע יחסי ציבור אגרסיבי לגייס עוד כספים שישקעו יחד איתם..
בצעו בדיקה קצרה בגוגל, יש עשרות רכבים בעבר שיוצרו מתוך נסיון להפוך לפתרון יעיל, החל מתום מלחמת העולם השניה בה רכב זול קטן היה כדרישה, עד לרכבים שונים, צרפתי או בריטי, וכבר שנים שיש קטגוריה של קוודרסייקל באירופה, ולא שכחנו את עשרות הדגמים הסיניים שכבר מיוצרים מעל לעשור, לא רואים אותם ממריאים בעולם המערבי ולא רק.
57. אתה בטח מפגר - כי אתה לא יכול להבין מה אני אומר. לכן המוח שלך לא מספיק מפותח - אם בכלל... השכלה שלנו היא המפתח לידע העצום שלנו. אולי - רק אולי אם תצבור קצת ידע בראש תתחכם! זה רק אולי...
לגדולים גם יכולת ליצר בזול ולהוריד את המחיר לתחום הסביר, וגם ערוצי שיווק שיאפשרו למכור ולתת שירות לכמויות גדולות. וכמובן מותג מוכר כי רוב האנשים לא ישימו 100,000₪ על רכב נסיוני מסטארטאפ ישראלי, אבל כן יקנו את אותו הרכב אם הוא תואם את הצרכים שלהם מיונדאי או טויוטה.
צריכה להיות פה חשיבה משותפת של משרד הכלכלה, התחבורה והאוצר, כך שמצד אחד יעודדו יוזמה ישראלית וינסו להקים מפעל הרכבה בארץ שיספק מקומות תעסוקה ויתרום לכלכלה, ומצד שני ייצרו קטגוריה של תקינה ומיסוי ייעודיים לרכב הזה, כדי שגם יהיה באמת משתלם לקנות אותו. לדעתי אחרי מיסים אסור שהמחיר יעבור את 65 אלף שקלים.