בקצרה:
- יונדאי חשפה בישראל סנטה פה חדש לשבעה נוסעים
- עם ממדים שגדלו, הנעה היברידית ותא נוסעים מהודר
- המחיר התייקר ב-70 אלף שקלים ומתחיל ב-370 אלף שקלים

החמישי בשושלת: יונדאי מתחילה לשווק סנטה פה חדש, דור חמישי לרכב הפנאי הראשון של היצרנית הקוריאנית, שהוצג לראשונה לפני רבע מאה ומאז יוצר ביותר מ-5.5 מיליון יחידות. תג המחיר מתחיל ב-370 אלף שקל, התייקרות של 72 אלף שקל.
בהשוואה לסנטה פה היוצא, החדש ארוך ב-4.5 ס"מ (483 ס"מ) עם בסיס גלגלים ארוך ב-5 ס"מ (281.5 ס"מ) ולדברי יונדאי, מרווח רגליים משופר ליושבי השורה השניה (ב-3.5 ס"מ) והשלישית (ב-2 ס"מ). נפח תא המטען גדל ב-57 ליטר (628 ליטר בקיפול השורה השלישית).

דיזל Out היברידי In: מנוע טורבו-דיזל שהוצע בדורות הקודמים של הסנטה פה לא יוצע עוד, אלא רק מנוע היברידי רגיל, בעוד גרסה היברידית-נטענת שמשווקת באירופה, לא תגיע לישראל בשלב זה. מערכת ההנעה בו משלבת מנוע בנזין מוגדש עם 4 צילינדרים בנפח 1.6 ליטר (160 כ"ס), ומנוע חשמלי (65 כ"ס) המפיקים יחדיו 215 כ"ס.
החיבור הוא לתיבת 6 הילוכים אוטומטית והנעה קדמית בגרסת הבסיס, עם זינוק ל-100 קמ"ש ב-9.6 שניות. או כפולה-קבועה בגרסה הבכירה (ב-400 אלף שקל) ו-9.8 שניות ל-100 קמ"ש, בשני המקרים 0.7 שניות יותר מהגרסה ההיברידית היוצאת.

מה עוד צריך לדעת: המראה מאמץ מוטיבים קשוחים יותר, עם מרכב קופסתי-זוויתי בדומה למקובל ברכבי שטח. וגם עם בתי גלגלים מנופחים, פסי גגון מסיביים וחישוקים גדולים ("20). סביבת הנהג היא העדכנית של יונדאי, וכוללת לכן צמד מסכים ("12.3 כל אחד).
מתחת למסך המגע יש סוללת מתגים להפעלת מערכות שונות, כולל צג לבקרת האקלים (מפוצלת לשלושה אזורים עם פתחים לכל שורות המושבים). בורר ההילוכים מוצב מימין להגה ומפנה מקום לתא גדול מתחת לקונסולה שבין המושבים.
רשימת האבזור עשירה וכוללת כבר בגרסת הבסיס ריפודי עור, כיוון חשמלי, חימום ואוורור למושבים הקדמיים (חימום גם לאחוריים), חלון שמש, וילונות הצללה לחלונות האחוריים, דלת תא מטען חשמלית ומצלמות היקפיות עם הקרנה של השטח המת על לוח המחוונים בהפעלת איתות.

הגרסה הבכירה מוסיפה תצוגת נתונים עלית, הדום למושבים הקדמיים, כיוון חשמלי להגה, מערכת שמע משודרגת (BOSE עם 12 רמקולים) ואפשרות להסעת הרכב מהשלט לטובת כניסה או יציאה מחניות צפופות.
מערך הבטיחות משלב יכולות משופרות לאלו שהוצעו בעבר, כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת אקטיבית (מונעת כניסה לנתיב לא פנוי) כולל על פתיחת דלת. יש גם יותר כריות אוויר (10 לעומת 6) ומערכת להתרעה על שכחת ילדים באמצעות חיישני תנועה פנימיים.

מה אנחנו חושבים: יונדאי סנטה פה נחשב כבר שנים לאחד המתחרים המשובחים בקטגוריית הפנאי לשבעה נוסעים, ונדמה שהדור החדש צועד עוד קצת לפנים (בעצם מעלה), עם רצון להתקרב יותר לקטגוריות פרמיום. לכן העיצוב המרשים והייחודי, סביבת הנהג המודרנית, האבזור העשיר ומערכת הנעה היברידית. אבל.
ראשית, מערכות היברידיות רגילות מתקשרות בדרך כלל לשכנע בחסכון ניכר, וממילא תג המחיר גבוה משמעותית מבעבר ונוגס לפחות בחלק מהחסכון הזה. מה שבטוח, הסנטה פה מתייצב כעת גם מול מתחרים אמריקאים מקטגוריה גבוהה יותר, כמו פורד אקספלורר ושברולט טראוורס. מעניין יהיה לגלות איך הוא מסתדר שם.